• RiNa

Syskonbarn

Min blivande man har två nioåriga syskonbarn som gärna vill vara med på vår vigsel. 
    Flickorna ville gärna vara brudnäbbar men då vi tycker de har blivit för gamla för det har vi sagt nej. Finns det någon som har någon idé på andra sätt man kan involvera dem?

• Svar på tråden Syskonbarn
  • zvartaliljan

Mina systerdättar är 8, 10 och 11 år och ville så gärna vara brudnäbbar, så ja då fick de det...inga problem för mig. De kommer bli så fiiina o så tänker de sjunga på bröllopet också. Mycket enklare med lite större barn känner jag. jag är mer nervös för sonen som kommer vara 1½...gissar att det blir svårt o få honom o gå fint i brudföljet :-/

• Sebastiána

Jag tycker att man kan vara näbb tills man fyller 12 ungefär.

• GnuGS

Vår äldsta näbb-flicka har just fyllt tio.
    Hon är M2B’s systerdotter, och har själv ansvarsfullt nog kommit på att hon ju lite grann kan ta hand om de tre andra näbbisarna eftersom de är yngre (mina syskonbarn: fem, sex och åtta år). Både i samband med vigseln och senare på bröllopsmiddagen, då de fyra får sitta tillsammans – detta trots att hon hittills aldrig har träffat dem!
    Så vi tycker att det känns bra att hon är lite äldre, och dessutom – till skillnad från de andra tre – kyrkvan.

Med andra ord tycker jag att en nioåring absolut kan vara med i en brudnäbb. De instruktionsböcker och sajter som jag sett har angett lämplig ålder som 4–8 eller 4–10 (och det är klart att det går med något yngre och något äldre också.

Vi ska låta några andra barn, troligen ett par av gudbarnen och deras syskon samt nära vänners sexåriga dotter som bespetsat sig på att komma på vårt bröllop, vara delaktiga genom att de får dela ut ris och/eller bröllopskonfekt ur korgar efteråt.

• In Wonderland

Jag tycker också att det går bra att ha brudnäbbar som är nio år, men känner ni att de är för gamla så ska ni ju inte ha dem. Kanske kan de istället dela ut vigselprogram, ris/såpbubblor om ni ska ha det. Eller kanske de kan läsa en dikt i kyrkan...om de vågar. Hur sött skulle inte det vara!

• Chicita

Min brorsdotter som är 6 år nu, och ska fylla 7 strax efter bröllopet kommer vara en av våra näbbar. Sen är det sambons brorsdotter på 5 år och brorson på 4 år som är dom andra två...

Men jag tycker att det är bra förslag på att involvera dom genom att låta dom dela ut program, såpbubblor, rispåsar eller annat.
    Om du har släp på klänningen så skulle du kunna låta dom komma fram och rätta till det lite, det gör ju att dom får vara "med" lite mer och är "viktiga" (om dom får träna först så funkar det nog - bind ett lakan runt midjan och öva bröllop med dom) 

Dom skulle kunna öppna dörrarna till er innan ni går in i kyrkan, alltså att dom är med prästen efter att alla satt sig och sen följer med och öppnar dörrarna och släpper in er... 

• Pinkgrape

Jag skulle låtit de vara näbbar. Nio år, man är inte speciellt gammal då. Jag hade inte haft hjärta att neka två nioåringar som gärna ville vara näbb på mitt bröllop.

• RiNa
    Pinkgrape skrev 2011-04-04 16:49:54 följande:
    Jag skulle låtit de vara näbbar. Nio år, man är inte speciellt gammal då. Jag hade inte haft hjärta att neka två nioåringar som gärna ville vara näbb på mitt bröllop.
    Vi har redan sagt nej, ett gemensamt beslut med flickornas föräldrar. Så det är tips på annant jag var nyfiken på. Det lutar åt att de ska få dela ut rispåsarne efter vigseln och vara med och pynta lokalen kanske, vi har inte riktigt bestämt oss än.
  • Pinkgrape
    RiNa skrev 2011-04-04 16:54:07 följande:
    Vi har redan sagt nej, ett gemensamt beslut med flickornas föräldrar. Så det är tips på annant jag var nyfiken på. Det lutar åt att de ska få dela ut rispåsarne efter vigseln och vara med och pynta lokalen kanske, vi har inte riktigt bestämt oss än.
    Jag vet, jag gav bara min synpunkt på det hela. De kanske kommer tycka att det är jätteskoj att få vara springflickor och jobba också. Lite speciellt är väl det också, om än inte lika fint kanske.

NEJ, jag menar INTE att det är fel på något sätt. Jag menar uppriktigt att det kanske kommer tycka att det verkligen är roligt! :D :D :D

Jag vet bara att JAG hade blivit jättebesviken om jag hade velat vara brudnäbb och sedan får vara med och dekorera lokalen. Alla är vi dock olika :)
  • RiNa

Pinkgrape: Jag förstår precis vad du menar. Och vi har velat hit och dit med beslutet därför tog vi hjälp av flickornas föräldrar för att ta beslutet. Vi har fler syskonbarn som inte kommer få några uppgifter så jag hoppas bara att de blir nöjda ändå. =)
    Det är svårt det här med bröllop...  Men skoj =)

• Pinkgrape
    RiNa skrev 2011-04-04 17:27:21 följande:
    Pinkgrape: Jag förstår precis vad du menar. Och vi har velat hit och dit med beslutet därför tog vi hjälp av flickornas föräldrar för att ta beslutet. Vi har fler syskonbarn som inte kommer få några uppgifter så jag hoppas bara att de blir nöjda ändå. =)
    Det är svårt det här med bröllop...  Men skoj =)
    Haha ja, där sa du en sanningens ord, svårt med skoj :) För det mesta :P Det är många beslut att fatta och jag har då blivit helt snurrig av allt till och från. Jag hoppas att de ska tycka om att få vara med på ett hörn :) Dela ut rispåsar kommer säkert kännas lite spännande också, att gå fram till alla och sådär :)
Svar på tråden Syskonbarn