• Jag han

Köpa vigselring på pantbanken?

Har för mig att jag läst om några här som gjort det, eller kanske har jag drömt det ;)
    Om något är graverat, kan man ändra det i någon smyckesbutik?

Kikade runt lite, och hittade superfina ringar till ett jättebra pris. Men kan man verkligen göra så?

• Svar på tråden Köpa vigselring på pantbanken?
  • vickan1976

Jag köpte på Kaplans auktioner på nätet. Två släta ringar och en med diamanter för runt 700-800kr. Är jättenöjd!
    Ska lämna in dem i smyckesbutik och slipa bort gravering och putsa upp dem. Lämnar då in lite gammalt guld som betalning tänkte jag. Det finns massor med snyggt!
    Visst kan säkert en del tycka att det är konstigt att använda begagnade ringa och många vill nog ha nytt, men har man inte så stor budget så tycker jag att det är ett alternativ. De blir ju som nya när de är iordninggjorda.

• Jag han
    vickan1976 skrev 2011-03-17 07:22:10 följande:
    Jag köpte på Kaplans auktioner på nätet. Två släta ringar och en med diamanter för runt 700-800kr. Är jättenöjd!
    Ska lämna in dem i smyckesbutik och slipa bort gravering och putsa upp dem. Lämnar då in lite gammalt guld som betalning tänkte jag. Det finns massor med snyggt!
    Visst kan säkert en del tycka att det är konstigt att använda begagnade ringa och många vill nog ha nytt, men har man inte så stor budget så tycker jag att det är ett alternativ. De blir ju som nya när de är iordninggjorda.
    Tack för ditt svar!
    Ska in o kika på sidan du skrev.
    Har sett fina ringar som är i den stil jag kikat på, men för en tredjedel av priset ungefär :)
  • frallan

Jag har köpt en ring på pantbanken.se och den kom till utlämnings stället idag, så skall hämta den imorgon Tycker det är grymt bra, vad gör väl det att någon annan haft den innan... ett bra sätt att få råd med något man annars inte haft råd med

• mani

pantbank är riktigt bra, hittade min ring där också och den var en fjärdedel av vad den skulle kostat, putsade bar aupp den och tog bort det some var ingraverad. 

• nikkihag

Tycker det skulle kännas konstigt att ha någon annans ring, speciellt om dom kanske inte haft råd att ha den kvar. Det vet man ju iofs inte men nejtack.

• Jag han

Tack snälla för era svar..
    Ja jag är så kluven. Hittar fina ringar i butik, men dom kostar uppemot 15.000 kr. Vill ju ha något jag gillar, men vill inte lägga så mycket pengar. Har funderat massor kring detta.
    Om jag ska ha andra stenar än diamanter, som jag senare kan byta ut, och nu kom denna tanke upp med pantbank... 

Eftersom vi inte är förlovade tycker jag att allt ser så klent ut på mina fingrar. Och köpa förlovningsring + vigselring blir samma summa ändå, som en större vigselring.

Alltid denna pengafråga.. Blir så snål när det kommer till mig själv. Vill hellre lägga pengar på festen, men ringen ska jag ju ändå ha hela livet.

Hur som helst, tack ska ni ha för svaren. Ska fundera på ett tag till :)

• Want to

Vad kostar det att putsa upp och ta bort befintlig gravering??

• vickan1976
    Want to skrev 2011-03-18 10:00:32 följande:
    Vad kostar det att putsa upp och ta bort befintlig gravering??
    Det vet inte jag, har inte gjort det ännu, men jag kommer lämna in lite gammalt guld och ta det som betalning.
    Någon annan som vet vad det kostar?
  • majflicka

Kaplans har väldigt mkt och är duktiga. Har köpt en del smycken där (nu lät det som om jag handlar smycken för jämnan men ni förstår vad jag menar;) ). De gör om och fixar som man vill om man köper begagnat där. Tror det är en bra affär pengamässigt. Jag har också vänner som köpt sina förlovningsringar där som andra ägt tidigare, med inskriptioner och allt;). Personligen tycker jag om tanken på att min ring har en historia även innan mig.

• Minuz

Min ring köpte jag på tradera av en pantbank.
    Den var inte graverad, men vet att här tar guldaffären ca 300 kr för att ta bort en gravering.
    Jag fick ge 2358 kr för min ring inkl frakt.

Jag är supernöjd och bara älskar den............
    Bilden visar både min förlovningsring och min vigselring som har 15 diamanter

• kokos

egentligen är det väl jätte bra att köpa på pantbank, men jag blir så fåning, vidskeplig, tänker att de kanske lämnat in ringen för att de skiljt sig och då känns den som en lite sämre symbol. Lite samma som att jag vill ha äkta diamanter, även ifall jag inte ser någon skillnad mellan äkta och de som jag nu inte minns vad de heter men som är gjorda i labratorium- en äkta diamant är för mig en symbol efter som den är hård och "okrossbar" och ringen en symbol för att äktenskapet skall vara för evigt. Ifall det då inte varat för evigt för de som lämnat in ringen känns det inte "rätt".. Så jag får väl helt enkelt betala för min vidskeplighet, skit... egentligen är det ju bara lite guld och några stenar!

• mariat709

Absolut!
    Min förlovningsring är från Kaplans.
    Finns ju med unika smycken där...

• Semlorna

Jag köpte min i en antikaffär i berlin och jag har inte ångrat mig en sekund. Jag älskar den!

• Etheleglin

Det är superbra att köpa begagnat! Fantastiskt bra priser och mycket mer miljövänligt än att köpa nytt, speciellt när det gäller en så smutsig industri som guld och diamanter.

Och du, man slipar inte bort den gamla graveringen. Utan man liksom flyttar på guldet så att det blir slätt igen, som en lera man skrivit i och sedan formar om typ. Ringen förlorar alltså inget i vikt på det. 

Svar på tråden Köpa vigselring på pantbanken?