• Emblas Mamma

Är det okej att korta ner verser i psalmerna så det inte blir för många?

Vi vill gärna ha dessa:

"En vänlig grönsks rika dräkt"  och  "den blomstertid nu kommer"

Problemet är att det är så många verser - jag känner inte ens igen alla :)
    Har för mig att man inte sjunger alla i kyrkan på vanliga gudstjänster heller alltid?

I vilket fall tänkte jag om man kunde få ha de tre första verserna i denna:

1. En vänlig grönskas rika dräkt
    har smyckat dal och ängar.
    Nu smeker vindens ljumma fläkt
    de fagra örtesängar,
    och solens ljus / och lundens sus
    och vågens sorl bland viden
    förkunna sommartiden.

2 Sin lycka och sin sommarro
    de yra fåglar prisa:
    ur skogens snår, ur stilla bo
    framklingar deras visa.
    En hymn går opp / av fröjd och hopp
    från deras glada kväden,
    från blommorna och träden.

3. Men du, o Gud, som gör vår jord
    så skön i sommarns stunder,
    giv att jag aktar främst ditt ord
    och dina nådesunder.
    Allt kött är hö, / och blomstren dö,
    och tiden allt fördriver;
    blott Herrens ord förbliver.

och de två första verserna i denna:

Den blomstertid nu kommer

1. Den blomstertid nu kommer, med lust och fägring stor. Du nalkas ljuva sommar, då gräs och gröda gror.
    Med blid och livlig värma till allt, som varit dött, sig solens strålar närma,
    och allt blir återfött.

2. De fagra blomsterängar och åkerns ädla säd, de rika örtesängar och lundens gröna träd, de skola oss påminna Guds godhets rikedom, att vi den nåd besinna,
    som räcker året om.

Känns inte som man brukar ha fler, men jag vet inte! :)
    Ändå har var varit i kyrkan några gånger och sjungt dessa och jag har nog inte vatt med om att man sjunger precis alla.
    Vill ju inte att vigseln ska dra ut alltför mycket på tiden, vi har även bara valt EN vanlig sång (kort) som ska sjugnas av en solist.
    Tänker mycket på näbben som måste vara still, och att vi själva inte ska bli för nervösa av att stå där framme för länge..

Sen får det plats så fint i mitt vigselhäfte om jag inte har fler verser..

Så vad tror ni, kan man få lov att göra såhär? :)
  • Svar på tråden Är det okej att korta ner verser i psalmerna så det inte blir för många?
  • Trolljentan

Tror absolut att du kan korta ner och bara sjunga några verser. Annars kan du ju fråga i tråden "fråga prästerna" . Dom borde ju ha koll.

• RiNa

Hej hej!
    Det är absolut ok. Vi kommer oxå göra det. Hittade ngn sida där de föreslog psalmer och även nerkortade versioner.

• Emblas Mamma

Skönt att höra! :D
    Vill inte ha en utdragen vigsel tyvärr. jag tycker redan det är obehagligt att stå där framme som det är,
    jag menar, när alla sjunger så vet man ju inte var man ska ta vägen med händer och fötter osv..
    haha :)

• Kjell Präst

Oj, skulle man inte korta psalmerna i gudstjänsterna skulle en högmässa bli 2,5 timme lång
    Det går alltså bra att korta i psalmerna. När det gäller "En vanlig grönsak" så brukar jag ofta ta bort även tredje versen när det handlar om dop eller vigsel, "Allt kött är hö och blomstren dö" känns sådär att ha i de sammanhangen. Tycker jag.

• Emblas Mamma
    Kjell Präst skrev 2011-03-17 12:04:45 följande:
    Oj, skulle man inte korta psalmerna i gudstjänsterna skulle en högmässa bli 2,5 timme lång
    Det går alltså bra att korta i psalmerna. När det gäller "En vanlig grönsak" så brukar jag ofta ta bort även tredje versen när det handlar om dop eller vigsel, "Allt kött är hö och blomstren dö" känns sådär att ha i de sammanhangen. Tycker jag.
    hahaha ja det har du rätt i! Vi kan ju inte sjunga om död på vigseln kanske..
    Jag ska meddela min präst och se hur han brukar göra då ;)
  • Sebastiána
    Emblas Mamma skrev 2011-03-17 11:46:52 följande:
    Vi vill gärna ha dessa:

"En vänlig grönsks rika dräkt"  och  "den blomstertid nu kommer"

Problemet är att det är så många verser - jag känner inte ens igen alla :)
    Har för mig att man inte sjunger alla i kyrkan på vanliga gudstjänster heller alltid?

I vilket fall tänkte jag om man kunde få ha de tre första verserna i denna:

1. En vänlig grönskas rika dräkt
    har smyckat dal och ängar.
    Nu smeker vindens ljumma fläkt
    de fagra örtesängar,
    och solens ljus / och lundens sus
    och vågens sorl bland viden
    förkunna sommartiden.

2 Sin lycka och sin sommarro
    de yra fåglar prisa:
    ur skogens snår, ur stilla bo
    framklingar deras visa.
    En hymn går opp / av fröjd och hopp
    från deras glada kväden,
    från blommorna och träden.

3. Men du, o Gud, som gör vår jord
    så skön i sommarns stunder,
    giv att jag aktar främst ditt ord
    och dina nådesunder.
    Allt kött är hö, / och blomstren dö,
    och tiden allt fördriver;
    blott Herrens ord förbliver.

och de två första verserna i denna:

Den blomstertid nu kommer

1. Den blomstertid nu kommer, med lust och fägring stor. Du nalkas ljuva sommar, då gräs och gröda gror.
    Med blid och livlig värma till allt, som varit dött, sig solens strålar närma,
    och allt blir återfött.

2. De fagra blomsterängar och åkerns ädla säd, de rika örtesängar och lundens gröna träd, de skola oss påminna Guds godhets rikedom, att vi den nåd besinna,
    som räcker året om.

Känns inte som man brukar ha fler, men jag vet inte! :)
    Ändå har var varit i kyrkan några gånger och sjungt dessa och jag har nog inte vatt med om att man sjunger precis alla.
    Vill ju inte att vigseln ska dra ut alltför mycket på tiden, vi har även bara valt EN vanlig sång (kort) som ska sjugnas av en solist.
    Tänker mycket på näbben som måste vara still, och att vi själva inte ska bli för nervösa av att stå där framme för länge..

Sen får det plats så fint i mitt vigselhäfte om jag inte har fler verser..

Så vad tror ni, kan man få lov att göra såhär? :)
    "En vänlig grönska" har ju fem verser, och de blir bara hemskare och hemskare sista versen är värst:

Då må förblekna sommarns glans
    och vissna allt fåfängligt;
    min vän är min och jag är hans,
    vårt band är oförgängligt.
    I paradis / han, huld och vis,
    mig sist skall omplantera,
    där intet vissnar mera.

Redan vers 3 känns fel så vi ska bara ha med 1:an och 2:an.
  • Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2011-03-17 12:34:30 följande:
    "En vänlig grönska" har ju fem verser, och de blir bara hemskare och hemskare sista versen är värst:

Då må förblekna sommarns glans
    och vissna allt fåfängligt;
    min vän är min och jag är hans,
    vårt band är oförgängligt.
    I paradis / han, huld och vis,
    mig sist skall omplantera,
    där intet vissnar mera.

Redan vers 3 känns fel så vi ska bara ha med 1:an och 2:an.
    Fast vers 5 är ju fantastiskt vacker, och hoppfull - kanske inte på bröllop, bara...
  • Emblas Mamma

hehe vacker och lite förunderlig text, jag gillar det faktiskt!
    men kanske inte på bröllop nej..

men är det begravning annars man har den texten med i eller är det bara allmänt? :)

• Sebastiána

Just:

"min vän är min och jag är hans,
    vårt band är oförgängligt."

Passar ju bra på bröllop, men jag vill inte sjunga om att bli omplanterad (död och begraven) på vårt bröllop. På en begravning kan det passa jättefint att sjunga alla verserna eller kanske alla utom de första.

• saxomanix

Aså på Victoria's bröllop sjöng kören bara de första tre verser av  "en vänlig..." så jag tror att det går säkert bra...

• GnuGS

Jag tror aldrig att jag har varit med om någon tillställning (skolavslutning, bröllop, gudstjänst) där fler än två verser av dessa psalmer sjungits!

Vi ska också ha med ”En vänlig grönska” – två verser på svenska, och två på engelska. (Detta som en gest till att vi har relativt många icke-svensktalande gäster – detta blir en av de få punkter på hela bröllopet där de kan vara helt delaktiga...)

• Emblas Mamma
    GnuGS skrev 2011-03-17 14:53:20 följande:
    Jag tror aldrig att jag har varit med om någon tillställning (skolavslutning, bröllop, gudstjänst) där fler än två verser av dessa psalmer sjungits!

Vi ska också ha med ”En vänlig grönska” – två verser på svenska, och två på engelska. (Detta som en gest till att vi har relativt många icke-svensktalande gäster – detta blir en av de få punkter på hela bröllopet där de kan vara helt delaktiga...)
    finns den på engelska eller har ni översatt själva?
    :)
  • Kjell Präst
    Emblas Mamma skrev 2011-03-17 12:55:47 följande:
    hehe vacker och lite förunderlig text, jag gillar det faktiskt!
    men kanske inte på bröllop nej..

men är det begravning annars man har den texten med i eller är det bara allmänt? :)
    Jag har faktiskt aldrig haft den med i något sammanhang alls!
  • GnuGS
    Emblas Mamma skrev 2011-03-17 14:54:16 följande:
    finns den på engelska eller har ni översatt själva?
    :)
    Den finns på engelska, och det har jag hittat information om här på Bröllopstorget (tack, vem det nu var i någon gammal tråd)!
    Kolla här:
    www.google.com/search&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a
  • Aniara4
    Kjell Präst skrev 2011-03-17 12:04:45 följande:
    Kanske inte precis vad man vill höra då, men annars tycker jag inte det är fel att påminna sig själv då och då om att livet är ändligt och att man faktiskt inte vet hur mycket tid man har på sig. Kanske tar man bättre vara på varandra och bråkar mindre om disken om man har i åtanke att man kommer att förlora varandra endera dagen?

Det funkar såklart inte att gå och tänka på det hela tiden, och risken finns alltid att ens sista ord till den man älskar mest visar sig bli "fan vad jag är trött på dina apelsinskal på soffbordet", men jag kan inte tycka det är alldeles galet att på ett bröllop påminna sig själv om att ta tillvara på tiden med denna fantastiska människa man har turen att ha i sitt liv!
  • Soldemor
    Kjell Präst skrev 2011-03-17 15:18:38 följande:
    Jag har faktiskt aldrig haft den med i något sammanhang alls!
    Har haft ganska många sommarbrudpar som valt vers 1-2 och 5 på "en vanlig grönsak"
Svar på tråden Är det okej att korta ner verser i psalmerna så det inte blir för många?