• RockTroll

Göra ring tjockare?

Går det att göra en ring tjockare, på höjden alltså? Har fått en ring av min mormor som jag skulle vilja ha som vigselring men den är väldigt tunn och det skiljer säkert över en mm i tjocklek jämfört med min förlovningsring.
    Vill så gärna kunna ha ringen jag fått men vet inte hur jag ska göra om den inte går att göra tjockare :( byta förlovningsring får det väll bli annars men det känns trist för jag stör mig på nivåskillnaden på ringarna.

Bröllop 28/5 rocktroll.blogg.se
  • Svar på tråden Göra ring tjockare?
  • Västvind

Vad jag har hör så går det bara att ta bort och inte lägga till.
    Det finns folk som säger att de smälter ner och gör ny ring men jag har hört att det ofta (eller typ alltid) använder nytt guld så om jag hade en ring med högt affektionsvärde skulle jag behålla den som den var.

• RockTroll

Ok! Får nog bli så för mig och kanske lämna in min förlovningsring jag har nu för att smälta ner eller köpa en helt ny. För ringen jag har ärvt vill jag ha kvar.

Bröllop 28/5 rocktroll.blogg.se
  • JoR

Men gå till en "riktig" guldsmed och fråga innan du köper ny förlovningsring!

För det första så görs min vigselring görs av en guldsmed i sickla, stockholm, som garanterar att han använder guldet som kommer från ringen (min blivande mans morfars vigselring) som vi använder guldet från. Alltså, inget problem och ingen oro över att det blir något annat guld som det t.ex. blir om man "delbetalar" med guld hos ex Smycka. 

För det andra så går det att "bygga på" de flesta ringar. Man kanske måste smälta ner och "börja om från början" men en bra guldsmed kan få den att de exakt ut som den gjorde från början.

Innan vi bestämde oss så pratade vi med Anders Fors www.guldsmed.com/
    och Bo Sander www.svensktguldochsilversmide.se/index.html

Båda sa att det inte var några problem att bygga på befintliga ringar. Nu valde vi ända att inte bygga på förlovningsringarna.
    Vi valde att låta Bo Sander göra min ring, då han har gjort omarbetningar åt mig förut, och jag har varit nöjd varje gång. 

Hoppas detta något luddiga svar vart till någon hjälp. :)

Svar på tråden Göra ring tjockare?