Gifta sig borgerligt i annan kommun än den man är bosatt i?
Hejsan :)
Vi är ett par som har tänkt gifta oss i en annan kommun än den vi är skrivna i. Vet någon hur det fungerar med borgerlig vigsel?
:)
Hejsan :)
Vi är ett par som har tänkt gifta oss i en annan kommun än den vi är skrivna i. Vet någon hur det fungerar med borgerlig vigsel?
:)
Vi ska också göra det. Vi bara hörde av oss till en av den kommunens vigselförrättare och berättade var vi hade tänkt oss att ha vigseln och hon kunde ta på sig det Svårare än så tror jag inte att det är!
Vi ska gifta oss på Gotland men bor i Blekinge. Så vi ringde till den som är ansvarig/samordnare på länsstyrelssen där. Eller först kollade vi på länsstyrelsens hemsida, sen ringde vi.
Så kontakta den kommunen ni tänker gifta er i. Kanske finns tips här på BT om några bra vigselförrättare
Tackar, det är ingen som gift sig, eller känner till vigselförättarna i Stennungsund? ;)
Vi hittade en vigselförrättare där vi ville gifta oss, bokade och sedan klart.
Googla.
Kommunens brukar vara utskrivna på deras hemsida, men det finns även fler utöver dessa eftersom staten också utser vigselförrättare.
Samma sak för oss, vi bor i Sundbybeg och gifter oss i Falkenberg, ringde och bokade. Nu först kom jag på att jag inte ens nämnde att jag inte bor där... Fast jag har sett i andra trådar att vf har tagit betalt för att man inte är i "rätt" kommun, men då skriver vissa att de absolut inte får ta betalt förutom resekostnaden... kan vara bra att veta.
De är ju inte "anställda" av kommunen utan av länsstyrelsen, så att man är från exempelvis grannkommunen borde ju inte spela någon roll...