• Pinkgrape

Save the date, någon som kan förklara?

Varför skickar man ut såna? När skickar man ut såna? Vad skriver man på ett sånt?

Haha jag som bara trodde att det var kyrka, festlokal, kläder, inbjudan, bukett och mat som behövdes för ett bröllop :P

• Svar på tråden Save the date, någon som kan förklara?
  • wiii

Dom flesta i Sverige skickar nog inte save the date.
    Möjligtvis att det kan vara bra om man gifter sig ett datum då många ofta bokar in annat, men man skickar kortet långt i förväg och skriver att gästerna inte ska boka upp sig på annat den dagen.
    För min del tycker jag att då kan man lika gärna skicka vanliga inbjudningskortet tidigt istället  :)

• Pinkgrape
    wiii skrev 2011-03-20 12:02:59 följande:
    Dom flesta i Sverige skickar nog inte save the date.
    Möjligtvis att det kan vara bra om man gifter sig ett datum då många ofta bokar in annat, men man skickar kortet långt i förväg och skriver att gästerna inte ska boka upp sig på annat den dagen.
    För min del tycker jag att då kan man lika gärna skicka vanliga inbjudningskortet tidigt istället  :)
    Ja, det är min tanke också. Vi kommer gifta oss i augusti, de flesta vet redan om det, då vi inte hållit det hemligt direkt. Vi tänker skicka ut inbjudningarna i maj och jag tycker det känns lite överkurs att skicka ut STD-kort typ nu då.

Men det kanske är så, att det inte är så vanligt i Sverige, eller har varit så vanligt i Sverige iaf. Nu blir det väl mer och mer amerikanska traditioner iofs.
  • Aniara4

Vi har inte skickat något save the date-kort, utan vi har meddelat familjen och de närmaste vännerna via mail eller telefon vilken dag det blir så att de inte ska boka in något annat. Övriga gäster får veta datumet iom inbjudan och självklart hoppas vi de också kan då, men det känns inte så avgörande att vi orkar hålla på och tala om i förväg vilka som kommer att bli bjudna eller inte.

• ProjectX

Vi skickade STD-kort, men det är bara för att det är många bland familj och vänner som brukar åka bort den månaden, så vi ville vara säkra på att de skulle få informatioonen innan de bokade in sig på något annat.

Annars tycker jag inte att det är värt att skicka ut några, men det är ju upp till var och en.

• Pinkgrape

Då kan jag iaf pusta ut och fokusera på inbjudningarna och inte ligga kallsvettig på kvällarna och tänka på STD-kort ;P haha

• Emblas Mamma
    ProjectX skrev 2011-03-20 12:29:10 följande:
    Vi skickade STD-kort, men det är bara för att det är många bland familj och vänner som brukar åka bort den månaden, så vi ville vara säkra på att de skulle få informatioonen innan de bokade in sig på något annat.

Annars tycker jag inte att det är värt att skicka ut några, men det är ju upp till var och en.
    samma här :)
    Men vi skickade Spara-Datum-Kort istället :) Tycker bättre om de svenska namnet.
    Och just som du säger är det för att det är veckan innan midsommar, semester och nöjen och annat bestäms ju rätt tidigt så vi valde att skicka korten i september.
    Inbjudningarna skickade vi nu!

Tycker inte det gör något om man bara skickar inbjudningar, men jag tycker man inte ska skicka för långt innan med risk att släktingar och vänner glömmer bort datumet, men det beror även på hur många man ska skicka till med ju!

Tycker inte ni behöver skicka kort på förhand om de flesta redan vet det, och nu är det ju ändå inte så långt kvar, så kör på bara inbjudningar ni! :)
  • Ciccci

Vi skickade ut STD-kort, eftersom vi gifter mitt i semestertiderna och vi har många långväga gäster som måste planera lite mer..

Vi skrev:

SPARA DATUMET!

Vi gifter oss Lördagen 6 augusti 2011!

Inbjudan och detaljer kommer senare...

• Aniara4

Känns inte "reservera datumet" som en bättre översättning?

Svar på tråden Save the date, någon som kan förklara?