• Pinkgrape

Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?

Det finns en lokal, där jag hemskt gärna skulle vilja ha middagen. Hyran på den är något högre än vi hade tänkt oss, men då ingår det personal, dukning, städning och sådant. Middagen tillagas dessutom på samma ställe vilket ju är praktiskt.

Vi hade tänkt oss kuvertavgift istället för presenter. Vi har inte råd att bjuda alla på mat och vi vill hemskt gärna att de är med och firar. Jag skulle inte tro att någon har något emot det, då det är vanligt att man gör så i våra familjer och vänskapskrets.

Det jag dock tycker blir svårt, är att lägga kuvertavgiften på en lagom nivå. Många av våra vänner är studerande eller arbetslösa och har inte råd att betala hur mycket som helst.
    På det stället där jag skulle vilja ha middagen ligger priset på 500kr och uppåt per person, vi kan ju då räkna med att vi skulle hamna kring 600-650kr/person.

I annat fall hyr vi en lokal som kostar mindre än hälften att hyra, men som ligger 1mil utanför stan (där de flesta av de med lägre inkomst bor) och från kyrkan. Där kommer vi behöva duka upp allt själva, ordna catering, hyra porslin och städa dagen efter. Dock så skulle kuvertavgiften i det fallet hamna på ca 300kr/person.

Vad ska man välja?

Vi kommer inte ordna transport för gästerna till/från festlokalen, så man kanske skulle kunna säga att det blir en merkostnad för gästerna ifall vi väljer lokalen längre bort med lägre kuvertavgift och att det blir samma slutsumma som de spenderar på att vara med på middagen/festen då? Jag tänker då att de måste ta taxi dit och hem och att det kostar pengar.

Ni andra som har kuvertavgift, vad ligger den på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-20 20:15
    Nu har vi dock kommit fram till hur vi ska göra. Såhär blir det.

Vi har bytt lokal, så vi kommer behöva fixa en hel del själva, men lokalen ligger centralt iaf.
    Vi har bytt till buffé och kuvertavgiften kommer bli såhär:
    Vuxna (18år och uppåt) - 200kr
    Ungdomar (11-17år) - 100kr
    Barn (10år och neråt) - Gratis

Det vi kommer bjuda på är då kaffe, tårta och dryck till maten. På kvällen kommer det finnas bar till självkostnadspris. Gratis läsk och godis till barnen såklart.
  • Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?
  • Sackhina
    Pinkgrape skrev 2011-03-20 14:18:31 följande:
    Jag skiter fullständigt i om folk tycker det är fel att ta kuvertavgift, som sagt, här är det ingen som tycker det, då ALLA gör det! Vi väljer att kunna fira tillsammans med alla våra nära och kära och de betalar gärna för att få vara med, så funkar det här för oss.

Grejen är den att jag tror inte någon skulle tacka nej pga pengarna, MEN jag vill inte att någon ska behöva leva på nudlar och vatten bara för att de betalar kuvertavgiten till oss.

Nåja, vi fattigmansfolket får väl helt enkelt skjuta upp vårt bröllop i 10år, så att vi kan göra det som ni med lite mer pengar i plånboket tycker att vi ska göra.
    men vad bitter du låter!
    Det ÄR känsligt med kuvertavg, iaf här på BT.
    Du gör som du tycker är bäst och du känner ju själv din bekantskapskrets.
    Tyckte att 5000 för lokal med dukning och personal lät som ett bra pris. Det skulle jaqg köra på, och vi har ingen jättebudget. vad gäller kuvertavg får du väl fråga dina närmaste vad de tycker är skäligt? Om fler har haft liknande upplägg i er bekantskapskrets, hur hög avg hade de? Där har du ju kanske en fingervisning?
  • Pinkgrape
    Sackhina skrev 2011-03-20 14:52:16 följande:
    men vad bitter du låter!
    Det ÄR känsligt med kuvertavg, iaf här på BT.
    Du gör som du tycker är bäst och du känner ju själv din bekantskapskrets.
    Tyckte att 5000 för lokal med dukning och personal lät som ett bra pris. Det skulle jaqg köra på, och vi har ingen jättebudget. vad gäller kuvertavg får du väl fråga dina närmaste vad de tycker är skäligt? Om fler har haft liknande upplägg i er bekantskapskrets, hur hög avg hade de? Där har du ju kanske en fingervisning?
    Jag vet att det är känsligt här, men när någon skriver att man tänker ha det, att det nog är okej med gäster osv. då finns det ingen anledning att hoppa in och skriva om hur Inte okej man tycker att det är. Som om jag inte skulle vilja kunna bjuda alla gäster och köpa en klänning för 20 000kr och en ring för 50 000kr, men jag skulle inte ha råd med det ens om jag sparade i 10år.
    Vi har redan sparat länge till vårt bröllop, men vår budget är trots det extremt begränsad, inget jag kan göra något åt just nu. Alla vi känner vet att vår ekonomi är skitdålig.

Jag tycker inte bröllop och bröllopsfest är något som bara de med mer pengar har rätt till och jag tycker inte att de behöver uttala sig om hur dåligt de är av oss andra att "ta betalt" för det. Vi tvingar ingen att betala eller att komma. Vi vill dock ge många möjligheten att dela den dagen med oss.

Tack, för att du skrev det iaf, jag har inte tänkt på att det är ju en utmärkt fingervisning och vi borde ju kunna lägga oss ungefär i samma prisklass :)
  • N blir B

Jag vill tipsa om att ICA har jättebra catering till superbra priser. Dessutom såklart jättebra mat. 
    Men det är klart att gillarn man en lokal så gör man ju det & kan va svårt att hitta ett substitit som är lika bra. 
    Ett annat tips är ICA Maxis baberi som gör bröllopsårtor. 

Hoppas du hittar något som passar. 

LYCKA TILL & ge gör gud skull inte upp.  

• meah2000

Nu kommer ett litet OT inlägg från mig,

Vi vill verkligen inte ha saker, vi har mer än tillräckligt.
    Utan vi önskar oss hellre ett bidrag till en kommande renovering istället!
    Därför vill vi skriva det i inbjudan så att det verkligen kommer fram.
    Men det är INGET MÅSTE att ge oss en present om man känner att man inte vill ge något.
    Vi kommer inte heller ta nån kuvertavgift, därimot har vi bar till självkostnadspris efter middagen.

Visst det kanske inte är snyggt att skriva det i en inbjudan med vi gjorde det iallafall.
    såhär blev det;

"Att ni vill dela vår stora dag med oss är den största och enda presenten vi förväntar oss.
    Efter mer än 11år tillsammans  har vi inte behov av fler saker.
    Vill ni ändå ge oss en present,
    lämna gärna ett litet bidrag till en renovierng av vårt hem."

Jag vet inte så vacker skrivet kanske, men budskapet kommer fram!

Sorry ts för att det blev OT.

• Pinkgrape
    N blir B skrev 2011-03-20 14:59:52 följande:
    Jag vill tipsa om att ICA har jättebra catering till superbra priser. Dessutom såklart jättebra mat. 
    Men det är klart att gillarn man en lokal så gör man ju det & kan va svårt att hitta ett substitit som är lika bra. 
    Ett annat tips är ICA Maxis baberi som gör bröllopsårtor. 

Hoppas du hittar något som passar. 

LYCKA TILL & ge gör gud skull inte upp.  
    Jag hade som ställt in mig på Ica lite, för de hade en buffé som jag tyckte verkade bra. Tyvärr så har inte Ica här catering längre.

Tårtan är jag noga med och får bra pris på den, så den byter jag inte :P

Det ska nog bli bra tillslut, som sagt, lokal som är svårast.
  • Sackhina
    Pinkgrape skrev 2011-03-20 14:58:29 följande:
    Jag vet att det är känsligt här, men när någon skriver att man tänker ha det, att det nog är okej med gäster osv. då finns det ingen anledning att hoppa in och skriva om hur Inte okej man tycker att det är. Som om jag inte skulle vilja kunna bjuda alla gäster och köpa en klänning för 20 000kr och en ring för 50 000kr, men jag skulle inte ha råd med det ens om jag sparade i 10år.
    Vi har redan sparat länge till vårt bröllop, men vår budget är trots det extremt begränsad, inget jag kan göra något åt just nu. Alla vi känner vet att vår ekonomi är skitdålig.

Jag tycker inte bröllop och bröllopsfest är något som bara de med mer pengar har rätt till och jag tycker inte att de behöver uttala sig om hur dåligt de är av oss andra att "ta betalt" för det. Vi tvingar ingen att betala eller att komma. Vi vill dock ge många möjligheten att dela den dagen med oss.

Tack, för att du skrev det iaf, jag har inte tänkt på att det är ju en utmärkt fingervisning och vi borde ju kunna lägga oss ungefär i samma prisklass :)
    Nej, jag håller med dig, bröllop ska INTE vara en klass fråga!  Däremot kan man ju hitta roliga lösningar så att man kan få ett jättefint bröllop även med en snålare budget! kuvertavg är ju ett sätt! Om det är bra eller dåligt, rätt eller fel får ju vara upp till var och en! faktiskt!! Skrattande
  • Pinkgrape
    meah2000 skrev 2011-03-20 15:01:24 följande:
    Nu kommer ett litet OT inlägg från mig,

Vi vill verkligen inte ha saker, vi har mer än tillräckligt.
    Utan vi önskar oss hellre ett bidrag till en kommande renovering istället!
    Därför vill vi skriva det i inbjudan så att det verkligen kommer fram.
    Men det är INGET MÅSTE att ge oss en present om man känner att man inte vill ge något.
    Vi kommer inte heller ta nån kuvertavgift, därimot har vi bar till självkostnadspris efter middagen.

Visst det kanske inte är snyggt att skriva det i en inbjudan med vi gjorde det iallafall.
    såhär blev det;

"Att ni vill dela vår stora dag med oss är den största och enda presenten vi förväntar oss.
    Efter mer än 11år tillsammans  har vi inte behov av fler saker.
    Vill ni ändå ge oss en present,
    lämna gärna ett litet bidrag till en renovierng av vårt hem."

Jag vet inte så vacker skrivet kanske, men budskapet kommer fram!

Sorry ts för att det blev OT.
    Jag tycker det är skitbra :D Jag skulle tycka att det var jätteroligt att få bidra till något sådant, istället för en present :)

Vi vill ju verkligen inte ha något, har inte heller tänkt åka på någon bröllopsresa och ja, vi har inget renoveringsbehov heller ;P och tänkte därför att en kuvertavgift för maten och på kvällen bar till självkostnadspris kunde vara ett bra sätt att få fira med alla, utan att behöva spara en evighet till och på så sätt har ju alla där varit med och bidragit till vi önskar oss allra mest - att få ha en härlig bröllopsfest med hela våra familjer, släkt och vänner :)
  • Pinkgrape
    Sackhina skrev 2011-03-20 15:05:04 följande:
    Nej, jag håller med dig, bröllop ska INTE vara en klass fråga!  Däremot kan man ju hitta roliga lösningar så att man kan få ett jättefint bröllop även med en snålare budget! kuvertavg är ju ett sätt! Om det är bra eller dåligt, rätt eller fel får ju vara upp till var och en! faktiskt!! Skrattande
    Precis, det är det vi försöker göra och på en lagom nivå, så det ska passa de flesta. Vi försöker också göra det så att vi ska kunna känna oss nöjda och glada :)

Jag har dock letat och kikat efter en lokal i drygt 6 månader nu, utan större framgång. Det börjar kännas smått hopplöst. Då har jag ändå bara haft TVÅ krav - inte för liten och inte utanför stan.
    Ja, endel lokaler har gått bort pga andra anledningare också, tex att man inte får servera alkohol eller att den redan varit bokad.

Jag hade aldrig kunnat drömma om att det skulle vara så svårt. Jag håller på att stressa ihjäl mig över det.
    Det var inte meningen att låta fruktansvärt otrevlig här, det ber jag om ursäkt över.
  • misscat81

Jag personligen skulle aldrig drömma om att välja en lokal och mat som kostar såpass mycket per person om jag inte hade ekonomin för det. Du säger att ni då måste skjuta upp bröllopet 10 år? Det låter ju helt absurt, vårt bröllop kommer inte på långa vägar kosta så mycket som ert, och då ska vi ändå bjuda på allt. Hade vi haft mindre pengar så hade vi ju fått anpassa festen därefter.
    Det känns som sagt lite märkligt att välja en såpass "lyxig" lokal när man inte har ekonomin för det.
    Jag tycker inte kuvertavgift i sig är fel, men då ska det inte vara för att bekosta en dyrare fest än nödvändigt, så att säga.
    Välj ett billigare alternativ till maten/festen eller något runtomkring och sänk kuvertavgiften. Jag tycker en kuvertavgift på ca 200 är rimligt, knappast mer.

• Pinkgrape
    misscat81 skrev 2011-03-20 15:40:45 följande:
    Jag personligen skulle aldrig drömma om att välja en lokal och mat som kostar såpass mycket per person om jag inte hade ekonomin för det. Du säger att ni då måste skjuta upp bröllopet 10 år? Det låter ju helt absurt, vårt bröllop kommer inte på långa vägar kosta så mycket som ert, och då ska vi ändå bjuda på allt. Hade vi haft mindre pengar så hade vi ju fått anpassa festen därefter.
    Det känns som sagt lite märkligt att välja en såpass "lyxig" lokal när man inte har ekonomin för det.
    Jag tycker inte kuvertavgift i sig är fel, men då ska det inte vara för att bekosta en dyrare fest än nödvändigt, så att säga.
    Välj ett billigare alternativ till maten/festen eller något runtomkring och sänk kuvertavgiften. Jag tycker en kuvertavgift på ca 200 är rimligt, knappast mer.
    Men hur ska jag skriva för att ni ska fatta?! Kostnaden för lokal blir densamma oavsett vart vi är, det är bara det att i den som är dyrare ingår ALLT, annars måste vi betala saker VAR FÖR SIG. Summa summarum blir det samma kostnad i slutet. Det som skiljer är priset på MATEN.

Och har jag skrivit ut hur mycket HELA vårt bröllop kommer kosta? Nej. Vi har räknat med att ha en lokalhyra + allt som hör till, porslin, dekorationer osv för ca 5000kr. Tårtan, visst, den kommer kosta ca 4000kr, men utöver det har vi nästan inga kostnader förutom min klänning, 1500kr, sambons kostym, 1000kr och våra ringar, 700kr för båda. Det gör att vi landar på drygt 10 000kr. Vi har en budget på 15 000kr, max!

Vad tycker du är rimligt pris för en present till brudparet? Eller som bidrag till tex en bröllopsresa? Max 200kr/person där också?
Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?