• minnilee

Är det fräckt att ha betalbar på kvällen? Någon mer som tänker ha det?

Vi tänkte ha betalbar på kvällen. Men att bjuda på alkohol under middagen och för drink också då.. Är det fräckt? och vad ska man ta för pris?

• Svar på tråden Är det fräckt att ha betalbar på kvällen? Någon mer som tänker ha det?
  • Anglia

Vi tänker bjuda på alkohol till maten och sen ta en 50-lapp av alla gäster och så får de dricka hur mycket eller hur lite de vill under kvällen.. Har ganska stor koll på hur mycket gästerna dricker i vanliga fall så det kommer bli bra att göra så här.. =)

A

• Bröllop201187

Självkostnadspris kommer vi att ha i baren

• Vire

Det är helt ok med betalbar, bara man informerar om det. Vi har varit på ett bröllop där info om betalbar inte framgick förrän middagen. Dessutom kontant betalning och vi var många som inte hade kontanter med sig.

• Silverglitter

Jag tycker absolut inte det är snålt med betalbar. Gästerna bjuds ju på så mycket annat.

Jag har varit på flera bröllop där man betalat ordinarie priser i baren (restaurang), och på bröllop med helt fri bar. Har däremot inte varit på något där man fått betala själkostnadspris, men skulle verkligen inte ta illa upp om det var så.

På ett bröllop uppmanades gästerna skänka en peng till välgörande ändamål när man tog något i baren. Det tyckte vi var bra så den idén tror jag att vi kör på. Vi kommer, trots att vi har fri bar, ha någon i baren hela tiden som blandar drinkar och häller upp vin. Annars är risken att det blir väldigt slabbigt. Eftersom de som ska stå i baren hör till gästerna (kusin och svåger)  tycker vi att de ska slippa greja med pengar och känna att de också kan slappna av och festa.

Håller med den som tidigare skrev att det är viktigt att upplysa om att det är betalbar och om det går att betala med kort eller är kontanter som gäller. Vet gästern om det så tror jag ingen surar :)

• Loche

Vi kommer åxå att ha bar till självkostnadspris. Har varit på två andra bröllop de senaste åren som har haft detta och det känns absolut ok, tycker jag.

• Midvinterflicka

Måste bara fråga, vad är självkostnadspris för er? För mig är självkostnadspris själva priset utan vinstpåslag, dvs det pris man köper in drickan för. Jag skulle nog missförstå om det stod självkostnadspris i inbjudan, jag skulle tolka det som typ 15 spänn för en cider eller så.

• Midvinterflicka

Jag menar alltså att gästerna betalar fullt pris =  ordinarie pris och reducerat pris = självkostnadspris, men det är kanske så ni menar också?

Vad tycker ni om bar till fullt pris? Vi kommer att vara på restaurang och det finns ingen möjlighet för oss att gå in och betala för det gästerna köper i baren. Å andra sidan bjuder vi på all annan dricka, vin till maten och avec och så.

• Aniara4

Jag tycker också det är helt ok om gästerna får betala det de vill dricka efter maten, vare sig det är till självkostnadspris (=kostnaden för själva spriten) eller ordinarie pris i baren.

Det var intressant med tipset från Pingst2011 om att ha betalbar för att liksom inge respekt för drickat så folk inte bara tar och sen lämnar. Den aspekten har jag inte tänkt på!

Vi kommer att ha gratis bar men någon (inhyrd personal) som serverar eftersom vi inte tror att alla gäster kommer att kunna hantera självservering. Dels kommer de då inte att kunna blanda typ ett fullt glas med gin pch en droppe tonic. Dels blir det åtminstone en viss tröskel att vara tvungen att be någon annan om drinken som gör det åtminstone lite svårare att hälla i sig 20 stycken på raken...

• gbg2012

Vi kommer bjuda på champagne och fyra glas vin till maten och avec till tårtan. Sedan få gästerna betala sin alkohol själva, då vi har festen på en fin resturang. Tycker inte att det är fel. =) Ingen förväntar sig något annat heller eftersom vi har en ganska dyr lokal. 

• shakynose
    Midvinterflicka skrev 2011-04-06 16:55:56 följande:
    Måste bara fråga, vad är självkostnadspris för er? För mig är självkostnadspris själva priset utan vinstpåslag, dvs det pris man köper in drickan för. Jag skulle nog missförstå om det stod självkostnadspris i inbjudan, jag skulle tolka det som typ 15 spänn för en cider eller så.
    Samma här, men om man skriver typ ''betalbar'' så kan man förvänta sig vanliga barpriser.
  • Anpeca

Vi kommer att ha festen på en restaurang och det lutar åt att vi kommer att bjuda på öl och vin i baren under kvällen men ingen sprit eller drinkar. Alternativt så blir det öl och vin där vi går in och betalar en viss del så att det blir billigare för gästerna än ordinarie priser.

• Silverglitter
    Midvinterflicka skrev 2011-04-06 16:55:56 följande:
    Självkostnadspris är för mig kostnaden för drickan utan vinstpåslag. Dvs ca 15 kr för en cider .

Betalbar är för mig när man betalar för sig i baren, oavsett om det är självkostnadspris eller restaurangens fullpris. Är jag på bröllop på en restaurang förväntar jag mig verkligen inte att brudparet betalar allt. Jag skulle inte ens räkna med subventionerat pris. Däremot skulle jag bli väldigt förvånad om jag fick betala 50 kr för en cider om jag visste att brudparet själva köpt in drickan. Glad
  • Debe

Vi kommer bjuda på allt från välkomstskålen till avecen men sen ha en bar med självkostnadspris. Men eftersom jag hört här på torget att man inte får sälja alkohol köpt i tyskland så kommer vi skriva i inbjudan att vi ska ha sån bar men sen ställa fram nån slags spargris där gästerna får lägga valfritt bidrag till tex resan (vid baren)

• Mirjami

Ett par vänner till mig bjöd på alkohol till maten. Dock hade maken tidigare haft alkoholproblem så de valde bort alkohol i övrigt (han drack alhoholfritt till maten också) för att inte fresta honom med fri bar. Därför valde de att låta gästerna betala för sin egen alkohol om de ville dricka. Helt ok och ingen som klagade!

• Blivande fru Swärdh

Vi ska bjuda på alkohol till middan och avec. Sen blir det 10:-/dricka vilket vi har informerat folk om och ingen har klagat alls. Blir 70 gäster och alla har så olika drickvanor så det är svårt att veta exakt hur mycket som kommer gå åt.

• FelizLane

vi ska troligvis ha bar till självkostnadspris. Eller typ 10 kr ölen åså!

• Luohti

Vi kommer också ha betalbar på kvällen, funderar tillochmed på att skippa vin och sprit till middagen då jag inte dricker alkohol. Att ha bar till självkostnadspris är inte dumt eller snålt , dessutom då unviker man de dumma situationer som uppstår när folk får för mycket innanför västen. Gratis är gott är något som tyvärr många tillämpar i dessa situationer och med släktingar runt omkring så kan många "sanningens ord" komma fram när folk har druckit för mycket av den gratissprit som erbjuds.

Svar på tråden Är det fräckt att ha betalbar på kvällen? Någon mer som tänker ha det?