• Fishkiss

Katolskt bröllop utomhus

Hej!

Jag undrar om det är någon här som planerar att gifta sig katolskt eller har varit på ett katolskt bröllop utomhus?
    Har hört att det är ganska ovanligt och skulle vilja veta veta mer om vigselceremonin.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-21 07:20
    Med "ovanligt" menar jag "katolskt bröllop utomhus". Jag kontaktade en präst och fick svaret att man måste be om tillstånd från stiftets biskop för att gifta sig på annan plats än den lokala församlingskyrkan.

• Svar på tråden Katolskt bröllop utomhus
  • zvartaliljan

Vi ska gifta oss utomhus, dock med en präst som tillhör svenska kyrkan, alltså inte katolik. Det var inga problem med det i alla fall....inga tillstånd eller så krävdes....lustigt att det krävs för ett katolskt Obestämd

• Mix

Hej,

i Ungern där jag bor så tillåter inte katolska kyrkan vigsel utomhus annat än på "välsignade" platser (vi funderade på att gifta oss i en kyrkoruin och det var okej men parker och liknande är det inte). Jag vet inte om katolska kyrkan världen över har en gemensamsyn på vigsel utomhus eller om det varierar från land till land men generellt kan man väl säga att de lite är striktare med det mesta.

Svar på tråden Katolskt bröllop utomhus