• LisaEleonor

Präst-dilemma

Jag har börjat fundera runt vilken präst vi ska ha som viger oss. I församlingen finns det en präst som nästan blev avstängd pga sina åsikter, som markant skiljer sig från vad vi tror. Det var snack om kvinnliga präster och sådär. Sedan finns det två som är sådär, säkert bra men ganska tråkiga. Och en som verkar bra och mindre tråkig. Ingen som känns särskilt klockren.

Sedan jag konfirmerade mig för sju år sedan har jag haft en liten önskan att den prästen skulle viga mig när den dagen kom. Mycket av min tro bygger på det han pratade om under läsningarna vi hade. Och det skulle vara trevligt med en präst som delar våra religiösa åsikter, tycker jag.

Men till frågan, är det så viktigt att jag ska kontakta honom? Han bor ganska långt bort så vi får då betala resekostnader och mer för att ha honom. Han minns mig säkert inte, vi var fyrtio stycken som konfirmerades i den gruppen. Och är det verkligen så viktigt? Jag har svårt att själv se om det är viktigt eller inte. och sambon säger att jag ska göra som jag känner för.

Är det värt att lägga tiden och pengarna på att få en riktigt bra präst, eller är det ändå en person som inte gör så mycket till eller från under vigseln. De säger ju ändå samma saker om man säger så...

• Svar på tråden Präst-dilemma
  • frallan

Jag tycker absolut att det är värt det! Kolla med honom om han kan, du kommer säker ångra i slutändan att du inte gjorde det om du inte gör det

Personligen tycker jag att valet av präst är i det närmsta avgörande för om jag tycker en gudtjänst är bra eller inte, så jag skulle köra på den jag vill ha. När  min mamma gick bort fick vi tag i den bästa prästen jag någonsin upplevt och det gjorde mycket för hela ceremonin!

Lycka till!

• Kjell Präst

Det vanligaste är nog fortfarande att man inte väljer präst överhuvudtaget, utan helt enkelt tar den som tjänstgör det aktuella datumet. Om man ändå vill anlita någon annan präst så är det viktigt att veta att den prästen aldrig får ta  emot någon som helst ersättning för detta (tvärtemot, alltså, vad BT:s "expert" svarar på den frågan).

• Etheleglin
    Kjell Präst skrev 2011-03-21 08:59:22 följande:
    Det vanligaste är nog fortfarande att man inte väljer präst överhuvudtaget, utan helt enkelt tar den som tjänstgör det aktuella datumet. Om man ändå vill anlita någon annan präst så är det viktigt att veta att den prästen aldrig får ta  emot någon som helst ersättning för detta (tvärtemot, alltså, vad BT:s "expert" svarar på den frågan).
    Men visst måste man få betala resan och det runt omkring åt henne/honom? Allt annat känns ju vansinnigt ouppfostrat.
  • MrsT2011
    Etheleglin skrev 2011-03-21 10:46:49 följande:
    Men visst måste man få betala resan och det runt omkring åt henne/honom? Allt annat känns ju vansinnigt ouppfostrat.
    Jag tror att det finns en överenskommelse om att församlingen där kyrkobyggnaden ligger ska betala ut ersättningen för resa etc när brudparet väljer en annan präst. Har för mig att svenska kyrkan beslutat om någon sorts intern kostnadsfördelning som aldrig får "drabba" församlingsmedlemmarna.

TS, klart att ni ska kolla om konfirmationsprästen kan ställa upp! Tänk på att det är ju under vigseln ni blir man och hustru, alltså är prästen den viktigaste "leverantören"! Jag hade gärna valt en "särskild" präst men den som döpte mig är död och konfirmationsprästen var jättekonstig...!

Det fick räcka med att gå på adventsgudstjänst i vår vigselkyrka och därmed få en bra känsla för deras kyrkoherde. Men har ni ingen bra känsla för de präster vigselkyrkan erbjuder, då ska ni absolut kontakta "din" präst.
  • mikita

Jag tänker som TS, min konfirmationspräst var jättebra och jag skulle gärna vilja ha honom. Men han bor verkligen i andra änden av landet nu...dyrt med resa och boende. Eller snarare, är det värt den kostnaden för att få en speciell präst? Men jag har i alla fall förvarnat honom, han är intresserad och kommer gärna. Men vi har inte bestämt något än. Har också hört att om man tar med en "egen" präst måste den ordinarie prästen i den kyrkan/församlingen godkänna att det kommer en annan präst. Är det så? Det kanske Kjell Präst kan svara på?

• bruden i skogen

Klart att det är viktigt, det är er stora dag och ni skall ha det som ni tänkt och drömt om.
    ta och ring honom.... lycka till

• Kjell Präst

Så här är det: Enligt beslut i kyrkomötet får ingen enskild präst ta ut någon betalning av ett enskilt brudpar. Enda möjligheten för en präst att få betalt för en vigsel utanför tjänstgöringsförsamlingen är om "förrättningsförsamlingen", dvs den församling där i detta fall vigseln äger rum, tillfälligt anställer, förordnar, prästen som vigselförrättare. Detta torde vara väldigt ovanligt, eftersom alla församlingar ju har egna vigselförrättare som inte kostar dem en krona extra. Det finns alltså ingen skyldighet för förrättningsförsamlingen att ordna fram andra präster än de som tjänstgör där normalt. Har brudparet däremot själv kontaktat en annan präst, som tackat ja till att jobba gratis, så tror jag att de flesta "förrättningsförsamlingar" säger ja till arrangemanget.

Svar på tråden Präst-dilemma