Präst-dilemma
Jag har börjat fundera runt vilken präst vi ska ha som viger oss. I församlingen finns det en präst som nästan blev avstängd pga sina åsikter, som markant skiljer sig från vad vi tror. Det var snack om kvinnliga präster och sådär. Sedan finns det två som är sådär, säkert bra men ganska tråkiga. Och en som verkar bra och mindre tråkig. Ingen som känns särskilt klockren.
Sedan jag konfirmerade mig för sju år sedan har jag haft en liten önskan att den prästen skulle viga mig när den dagen kom. Mycket av min tro bygger på det han pratade om under läsningarna vi hade. Och det skulle vara trevligt med en präst som delar våra religiösa åsikter, tycker jag.
Men till frågan, är det så viktigt att jag ska kontakta honom? Han bor ganska långt bort så vi får då betala resekostnader och mer för att ha honom. Han minns mig säkert inte, vi var fyrtio stycken som konfirmerades i den gruppen. Och är det verkligen så viktigt? Jag har svårt att själv se om det är viktigt eller inte. och sambon säger att jag ska göra som jag känner för.
Är det värt att lägga tiden och pengarna på att få en riktigt bra präst, eller är det ändå en person som inte gör så mycket till eller från under vigseln. De säger ju ändå samma saker om man säger så...