Inlägg från: frallan |Visa alla inlägg
  • frallan

Vegetarisk buffé, lite tips på gott!?

Det lutar åt att vi kommer ha en vegetarisk buffé på vårt bröllop. Vi själva är inte vegetarianer men en ganska stor del av våra vänner är det och vi har absolut inget emot att äta vegetariskt själva, tycker det är super gott. Tänkte att det skulle bli enklare om allt var vegetariskt, för att slippa oroa oss för att än det ena eller än det andra skulle ta slut om någon som äter kött skulle ta av det vegetariska osv.

Catering företaget vi skall använda oss av är jätte flexibla och ser det inte som några problem att göra en härlig vegetarisk buffe efter våra önskemål, men nu skulle jag gärna vilja ha lite tips på goda saker att ha på en veg buffé!

Vi har väl tänkt oss att ha någon form av quorn rätt, kanske babaganousch (stavas?), någon god mangosallad och lite härliga såser och rörer... men mer!?

Ge mig massor av tips!

• Svar på tråden Vegetarisk buffé, lite tips på gott!?
  • frallan
    förlovadflicka skrev 2011-03-21 09:15:53 följande:
    Hm... Kanske nåt riktigt gott bröd (typ som panbröd eller nåt liknande) som man kan doppa i olika röror och sånt? Gillar inte qourn så jättemycket, det finns det säkert fler som inte gör. Man kan kanske ha linsgryta? :) 
    Åh pannbröd lät ju jätte gott! Någon gryta skulle kunna vara en kanon idé! Det är ju super gott med något som är lite mustigt...
  • frallan
    zvartaliljan skrev 2011-03-21 16:39:09 följande:
    Vi ska ha:

Kall pastasallad med mozzarella och cocktailtomater, en lätt vinägrett och örtkryddor
    Marinerade champinjoner
    Marinerad bönsallad
    Sallad med matvete, sallad, fetaost, avokado och rödlök
    Focacciabröd med rosmarin och vitlök/fetaostfyllning
    Potatisgratäng + sås som egentligen är till köttet men som då också finns tillgängligt för vegetarianerna.

Till tårtan blir det en extra tårta för vegetarianerna då den rätta tårtan ska täckas med sockerpasta och innehåller mousser med gelatin i. Har inte bestämt än hur jag ska göra deras tårta, men blir nog någon chokladtårta.
    Vad gott det låter! Nu börjar jag bli riktigt hungrig
    Tycker focacciabrödet med fetaost låter kanon gott! Och dom marinerade champinjonerna låter mumsigt också...
  • frallan
    kokos skrev 2011-03-21 21:46:07 följande:
    vi skall också ha veg buffe, inte planerat färdigt ännu, men funderar lite på att ha tzay spett som något "köttigt", gott o enkelt!
    Tzay spett var en bra idé! Det är ju jätte gott!
    Zelmah skrev 2011-03-21 17:32:58 följande:
    falafel
    hummous
    tabouleh (vet inte hur det stavas, det är en couscous/bulgursallad iaf finns massa olika regionala recept men ett grundrecept är iaf med tomat o citron o persilja mynta i tror jag)
    bulgursallad med massa smått o gott i, gärna valnötter o stekta grönsaker som olika  zuccinis, paprika, champinjoner som är lite smaksatta o marinerade i kryddor i stekningen, strimlade torkade aprikoser m.m
    meze av olika slag,  friterad aubergine (mmmmums!), fetaost, oliver, grillade grönsaker, tzatsiki, bröd; nan, pita o grekiskt lantbröd
    fava (bönröra), valnötsfyllda dadlar, vinbladsdolmar, grillad halloumi, fetaostfyllda torkade aprikoser, piroger med olika fylningar
    myntayoughurt,
    grekisk sallad

vill man ändå ha lite kött i buffén men inte så mkt så är ju typiska rätter som passar mezen, lammfärsbiffar, kycklingspett och olika kryddiga korvar. Basen kan ju vara vegetarisk så kan man ha lite kött till, köttet måste ju inte vara "huvudnummret" på buffén. Eller så kan ni göra quornspett istället för kyckling spett.

Jag vet inte om några av dina vänner är veganer men de kan ju i så fall inte äta ost o mjölkprodukter, så då får man ju försöka att ersätta yoghurtsåserna med vegetabiliska cremefraicher o liknande istället. men de andra guckorna kan de ju äta.

jag spann vidare på babaghanoschen och tyckte att orientaliskt grek,turk.libanontema på buffén kunde passa fint. O de har ju så mkt gott vegetariskt att välja på bland alla mezes :)

googla på meze så kommer säkert massa recept o inspiration fram :)
    Åh, friterad aubergine, jag dör, vad gott!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja libanesiskt tema skulle kanske kunna vara något... det skall jag kika vidare på...

Än så länge har jag kommit fram till att jag vill ha några tyngre, matigare rätter som kanske quornspett, en kryddig rotfruktsgryta och kanske någon härlig paj.

Till det någon härlig couscous sallad, mangosallad och kanske en potatissallad med lite annorlunda smak.

Och sen massa roliga röror och såser och riktigt gott bröd!

Men fortsätt att tipsa... vill ha massor av förslag att ta med mig till cateringen
Svar på tråden Vegetarisk buffé, lite tips på gott!?