Inlägg från: Fenomena88 |Visa alla inlägg
  • Fenomena88

Göra maten själv

Jag vet att det säkert finns hundra sådana här trådar, men jag kan inte hitta en enda...Skäms
    Vi ska gifta oss i sommar och har bjudit ca 125 personer, förhoppningsvis kommer det att sluta med att ca 100 kommer på själva bröllopet. Eftersom vi har en snål budget ska jag göra maten själv (och förhoppningsvis kanske få hjälp av människor runtomkring, men det kan jag inte räkna med än). Förrätt och efterrätt är bestämt, men jag vet inte vad jag ska göra till huvudrätt. Egentligen skulle jag vilja ha en rätt som serveras vid bordet, men har insett att det nog kan bli svårt, därför har jag inriktat mig på att fixa buffé. Kan ni hjälpa mig med rätter som är goda, inte allt för dyra, ganska lätta att göra och framför allt går att förbereda ett tag i förväg, gärna minst två dagar innan bröllopet.

Tips på tilltugg till fördrinken som även de går att förbereda är oxå välkommet! Glad

Hoppas att någon har något bra tips! Glad 

• Svar på tråden Göra maten själv
  • Fenomena88

Tack för tipsen.
    Ja, jag hoppas oxå på hjälp, annars har jag kanske tagit mig vatten över huvudet. :)
    Kan man göra ciderkokt kyckling två dagar i förväg? Samma fråga gällande Tjärlknäl? :)
    Ska det vara färsk rosmarin? Nu är jag säkert dum, men vad menar du med att skära av toppen på vitlökarna? Ska man lägga i den hel med skalet på förutom toppen? Obestämd 

• Fenomena88

förrät ska vi ha västerbottenpaj med någon röra och till efterrätt ska vi ha cheesecake. Det blir inte så lyxigt men förhoppningsvis gott. Glad

• Fenomena88

kladdkakan lät riktigt god, har du något recept du vill dela med dig av?

Vi kommer nog oxå ha någon vegitarian på bröllopet, vad är kryddiga potatisbullar? Äter man dem utan något till?
    Äppleköttbullar lät oxå gott!

Jag tänkte oxå ha bakat bröd med smör och ost och sen även en ostbricka och fruktbricka. 

• Fenomena88

Tack för hjälpen, jag ska ha en "övningsmiddag" i påsk med min familj, då ska jag testa allt! :)

• Fenomena88

Ja tack, jag tar gärna receptet på brödet. 
    Jag sitter precis och läser den andra tråden där ni delar med er av billiga tips, du har skrivit om skinkan där, det tar jag gärna oxå receptet på. Glad Nu när jag tänker på det så skulle du ju kunna planera mitt bröllop! Flört

• Fenomena88

jag önskar oxå att jag hade massa recept jag bara kunde ta fram från hjärnan... :) Skövde är väl inte så långt från Växjö, så du kan sätta igång att laga! Flört

jag visste inte att man kunde frysa in tunnbrödsrullarna, det är ju perfekt! Tack! 

• Fenomena88

gifter mig den 30 juli, så då hoppas jag på billig potatis.
    det låter så lätt när du berättar, men jag är ingen höjdare i köket direkt. vet inte varför jag har kommit på idén att göra maten själv. Antagligen för att vår budget är alldeles för snål. Hur mycket räknar du att maten kommer att kosta per person?

• Fenomena88

Jag tänkte nog härma dig lite med skinkan och kycklingen. Bör man ha något inslag av fisk/skaldjur oxå? Sen är det nog bra som du säger att vänta med att bestämma tillbehören, men som jag tänker nu så är det framför allt färsk potatis jag tänkt och sedan kanske någon pastasallad eller potatisgratäng. Problemet är att vi bara har tillgång till två ugnar så det blir svårt med uppvärmning.

vad är moon blushed tomater?
    Serverar du enbart fetaost i dressing? i små kuber då eller större bitar?

Tyvärr har vi inget citygross här, får kolla om det finns i närheten. Arab-butik vet jag int heller om vi har. Mycket att undersöka... 

• Fenomena88

ska du ha någon vickning? Vad  i så fall? Vi tänker nog bara ha korv med bröd.

• Fenomena88

hur många kommer på erat bröllop? Har du något gott recept på inkokt lax? Antar att du gör den dagen innan eller kan man frysa in den?
    Vad har du för formar till pajerna?

Nu har jag skickat en länk till min far om hur man gravar lax, får se om han nappar på idén. :) 

• Fenomena88

Jag hade oxå tänkt göra i de formarna men när jag testade så blev det typ bara massa pajdeg, har ni något bra recept som passar de formarna. (nu tänker jag på formar som är lika stora som en mazarin)

• Fenomena88

Tack för det!! Det här är ju kanon med alla recept! :)

• Fenomena88

Kattpoet; så du förbakar alltså inte pajdegen? Låter ju smidigt. Hade tänkt göra stor paj och dela i bitar, men det är ju finare med minipajer.

• Fenomena88

ClaraH: TAck för receptet. Nu är jag säkert dum igen, men vad menar 4 st per platta? Här ska man alltså inte heller förbaka skalet?

• Fenomena88

aha, ok... Skäms
    det låter som ett gott och enkelt recept, det ska jag pröva! 
    Ska du servera den kall? Tar du fram den från frysen samma dag eller dagen innan? Kan man frysa in dem packade på varandra, eller blir de fula då? Tänker om man har dem i en stor låda. 

• Fenomena88

ClaraH: Hur gör du din kräft- och räkröra? Kan du göra den en eller två dagar i förväg?

Kattpoet: återigen tack för tipsen, ska testa att göra både med pajdeg och med smördeg. Känner att jag har mycket matlagning framför mig nu! :) 

• Fenomena88
    ClaraH skrev 2011-03-22 21:05:51 följande:
    Ja, den kommer att serveras kall eller snarare rumstempererad. Jag tar fram den några timmar innan den ska läggas upp. Den ska stå på bordet när gästerna kommer. Om du styckfryser dem först går de att packa ihop varefter.
    Den kommer att se ut ungefär såhär, men den ska piffas lite mer med portvinsgelé istället för balsamico och sen sja jag strössla finhackad lödlök blandat med gräslök över och till det rosenbröd (som ett hjärta).
    carinpeter.blogspot.com/2010/12/brollopsmat-f... 
    Vad fint! Hur stora blir bröden? tänker att det inte ska vara för mycket mat till förrätt, hade bara tänkt ha pajen med någon röra, men det lät ju väldigt fint med ett hjärtformat bröd till.
Svar på tråden Göra maten själv