Inlägg från: ClaraH |Visa alla inlägg
  • ClaraH

Göra maten själv

Jag ska också göra maten och över då och då. Efterrätten är nu helt klar. Jag har provat receptet och skrivit om det under tiden. Har väl provlagat ca 6 gånger och nu är jag nöjd. http://carinpeter.blogspot.com/2011/02/efterratten-klar-och-designad.html

Förrätten har jag också provlagat några gånger men ska göra ett nytt test om ett par veckor. Det blir minivästerbottenpaj med räk- och kräftröra, parmesanflar och portvinsgelé. Gelén har jag inte gjort innan så den ska jag göra och portionsberäkna.

Varmrätterna blir dubbelmarinerad oxfilé och inkokt lac. Det har jag gjort så många gånger så det kommer jag inte att träna på.

Bröd och pajer gör jag några dagar innan och fryser in. Salladen till varmrätterna får personalen göra på bröllopsdagen och resten gör jag dagen innan.

• ClaraH

Jag tror att det var mig du frågade. Vi kommer bjuda 87 st. Jag gör minipajerna i aluminiumformar och fryser in dem i dem. Jag använder smördeg som jag kavlar ut lite. Det är viktigt att trycka ut den ordentligt i formen. När jag ska tina dem tar jag bort aluminiumformer när pajen är fryst annars är det svårare, den kan fastna i formen.

Här är ett recept på laxen. Jag gör den dagen innan och skulle inte rekommendera att frysa den. Till det gör mannen (har blivit hans specialitet) en sauce vertes. När jag nu ser receptet ska jag nog prova den igen, verkar vara högt med 65 grader om den ska kallna i spadet också. Jag kommer inte köra den högre än max 55-58 grader. När jag gör torsk så köra jag upp den till 42 grader. Nej, det får bli ett test med denna också.

Inkokt lax

Ingredienser: 4 portioner
    Inkokningslag

1 liter vatten
    2 msk salt
    1 lagerblad
    4-5 vitpepparkorn
    1 skalad gul lök i skivor
    2 msk ättiksprit
    4 msk socker
    2 msk dillfrö

700 gr skinnfri laxfilé

Gör så här

Koka upp alla ingredienser till lagen och låt dem sjuda i 15 minuter. Sila sedan lagen över laxen och sjud fisken i ugnen på 100 grader tills laxen har en kärntemperatur på 65 grader. Låt fisken svalna i spadet och servera den kall med kokt färskpotatis och ett gott knäckebröd.

Tillagningstid: Inkokt lax En timme

• ClaraH
    Fenomena88 skrev 2011-03-22 20:06:59 följande:
    Jag hade oxå tänkt göra i de formarna men när jag testade så blev det typ bara massa pajdeg, har ni något bra recept som passar de formarna. (nu tänker jag på formar som är lika stora som en mazarin)

Här är mitt grundrecept, jag avänder samma formar. Lite oordnat kanske, men jag försökte skriva ner lite tydligare, det mesta sitter i huvudet liksom.

Västerbottenpaj test (101020)

18 st, 175 grader, 20 min, ej varmluft

2 ägg

1 dl mjölk

1 dl grädde

Ca 150 g västerbotten

Smördeg/4 st per platta, fem i varje paket. Kavla ut degen och ta ut mått med ett glas.

Var noga med att degen kommer ner i formarna ordentligt.

Riv osten och fördela i formarna. Blanda ägg, mjölk, grädde, salt peppar och häll på blandningen.
    OBS! fyll inte formarna till bredden

Frys in

Ta bort folien direkt när de kommit ut ur frysen
  • ClaraH
    Fenomena88 skrev 2011-03-22 20:35:34 följande:
    ClaraH: TAck för receptet. Nu är jag säkert dum igen, men vad menar 4 st per platta? Här ska man alltså inte heller förbaka skalet?
    Jag köper smördeg och det är 5 plattor i varje paket.  En platta räcker till 4 aluminiumformar om man kavlar ut degen lite. Man ska inte förgrädda dem, det tror jag inte blir bra.

JAg gillar att degen blir lite "skivad" av smördegen och framför allt är det enklare när man ska göra minipajer till uppåt 90 pers.
  • ClaraH
    Fenomena88 skrev 2011-03-22 20:58:18 följande:
    aha, ok... Skäms
    det låter som ett gott och enkelt recept, det ska jag pröva! 
    Ska du servera den kall? Tar du fram den från frysen samma dag eller dagen innan? Kan man frysa in dem packade på varandra, eller blir de fula då? Tänker om man har dem i en stor låda. 
    Ja, den kommer att serveras kall eller snarare rumstempererad. Jag tar fram den några timmar innan den ska läggas upp. Den ska stå på bordet när gästerna kommer. Om du styckfryser dem först går de att packa ihop varefter.
    Den kommer att se ut ungefär såhär, men den ska piffas lite mer med portvinsgelé istället för balsamico och sen sja jag strössla finhackad lödlök blandat med gräslök över och till det rosenbröd (som ett hjärta).
    http://carinpeter.blogspot.com/2010/12/brollopsmat-forratt.html 
  • ClaraH
    Fenomena88 skrev 2011-03-22 21:02:39 följande:
    ClaraH: Hur gör du din kräft- och räkröra? Kan du göra den en eller två dagar i förväg?

Kattpoet: återigen tack för tipsen, ska testa att göra både med pajdeg och med smördeg. Känner att jag har mycket matlagning framför mig nu! :) 
    Röran gör jag dagen innan. Det är lite rödlök i och om man gör den samma dag så blir den lite skarp, men är jättegod dagen efter. Vet inte om man kan göra den två dagar innan, men det är klart jag har ju ätit rester även två dagar efter jag har gjort den. Man får tänka på att hålla allt mycket kallt och då kanske det går bra. Här är receptet med mina kommentarer i kursiv stil.

Kräftstjärtsröra

500 g kräftstjärtar och räkor

1 liten rödlök

1 purjolök (max 1/2)

1 knippa dill

1 dl majonäs

2 dl creme fraiche

salt och peppar.

Skala och hacka löken, strimla purjolöken fint, hacka dillen och blanda alltsammans. Smaka av med salt och peppar. Se till att röran inte blir för blöt.

OBS! Smakar mycket lök samma dag men det försvinner dagen efter, så smaka av dagen efter.

OBS! Dekorera med citronskiva! Syran behövs.

• ClaraH
    Fenomena88 skrev 2011-03-22 21:09:31 följande:
    Vad fint! Hur stora blir bröden? tänker att det inte ska vara för mycket mat till förrätt, hade bara tänkt ha pajen med någon röra, men det lät ju väldigt fint med ett hjärtformat bröd till.
    Jag tänkte ha relativt små bröd (tredjedels knytnäve, örsöker måtta...) i korgar på bordet, så får man ta både till förrätten och varmrätten om man vill. Jag tar ut dem med ett pepparkaksmått. De kommer jag att baka ca 5 dagar innan och frysa in. Tina samma dag.
Svar på tråden Göra maten själv