• Fenomena88

Göra maten själv

Jag vet att det säkert finns hundra sådana här trådar, men jag kan inte hitta en enda...Skäms
    Vi ska gifta oss i sommar och har bjudit ca 125 personer, förhoppningsvis kommer det att sluta med att ca 100 kommer på själva bröllopet. Eftersom vi har en snål budget ska jag göra maten själv (och förhoppningsvis kanske få hjälp av människor runtomkring, men det kan jag inte räkna med än). Förrätt och efterrätt är bestämt, men jag vet inte vad jag ska göra till huvudrätt. Egentligen skulle jag vilja ha en rätt som serveras vid bordet, men har insett att det nog kan bli svårt, därför har jag inriktat mig på att fixa buffé. Kan ni hjälpa mig med rätter som är goda, inte allt för dyra, ganska lätta att göra och framför allt går att förbereda ett tag i förväg, gärna minst två dagar innan bröllopet.

Tips på tilltugg till fördrinken som även de går att förbereda är oxå välkommet! Glad

Hoppas att någon har något bra tips! Glad 

• Svar på tråden Göra maten själv
  • Fenomena88

Kattpoet; så du förbakar alltså inte pajdegen? Låter ju smidigt. Hade tänkt göra stor paj och dela i bitar, men det är ju finare med minipajer.

• Fenomena88

ClaraH: TAck för receptet. Nu är jag säkert dum igen, men vad menar 4 st per platta? Här ska man alltså inte heller förbaka skalet?

• ClaraH
    Fenomena88 skrev 2011-03-22 20:35:34 följande:
    ClaraH: TAck för receptet. Nu är jag säkert dum igen, men vad menar 4 st per platta? Här ska man alltså inte heller förbaka skalet?
    Jag köper smördeg och det är 5 plattor i varje paket.  En platta räcker till 4 aluminiumformar om man kavlar ut degen lite. Man ska inte förgrädda dem, det tror jag inte blir bra.

JAg gillar att degen blir lite "skivad" av smördegen och framför allt är det enklare när man ska göra minipajer till uppåt 90 pers.
  • Kattpoet

Det beror på fyllningen men oftas kan jag komma undan med att inte förbaka, jag brukar testbaka för att se om det funkar eller ej.  Ibland penslar jag lite äggvita på dem och det funkar som ett skydd så det inte blir förkladdiga.

• Fenomena88

aha, ok... Skäms
    det låter som ett gott och enkelt recept, det ska jag pröva! 
    Ska du servera den kall? Tar du fram den från frysen samma dag eller dagen innan? Kan man frysa in dem packade på varandra, eller blir de fula då? Tänker om man har dem i en stor låda. 

• Fenomena88

ClaraH: Hur gör du din kräft- och räkröra? Kan du göra den en eller två dagar i förväg?

Kattpoet: återigen tack för tipsen, ska testa att göra både med pajdeg och med smördeg. Känner att jag har mycket matlagning framför mig nu! :) 

• ClaraH
    Fenomena88 skrev 2011-03-22 20:58:18 följande:
    aha, ok... Skäms
    det låter som ett gott och enkelt recept, det ska jag pröva! 
    Ska du servera den kall? Tar du fram den från frysen samma dag eller dagen innan? Kan man frysa in dem packade på varandra, eller blir de fula då? Tänker om man har dem i en stor låda. 
    Ja, den kommer att serveras kall eller snarare rumstempererad. Jag tar fram den några timmar innan den ska läggas upp. Den ska stå på bordet när gästerna kommer. Om du styckfryser dem först går de att packa ihop varefter.
    Den kommer att se ut ungefär såhär, men den ska piffas lite mer med portvinsgelé istället för balsamico och sen sja jag strössla finhackad lödlök blandat med gräslök över och till det rosenbröd (som ett hjärta).
    http://carinpeter.blogspot.com/2010/12/brollopsmat-forratt.html 
  • Fenomena88
    ClaraH skrev 2011-03-22 21:05:51 följande:
    Ja, den kommer att serveras kall eller snarare rumstempererad. Jag tar fram den några timmar innan den ska läggas upp. Den ska stå på bordet när gästerna kommer. Om du styckfryser dem först går de att packa ihop varefter.
    Den kommer att se ut ungefär såhär, men den ska piffas lite mer med portvinsgelé istället för balsamico och sen sja jag strössla finhackad lödlök blandat med gräslök över och till det rosenbröd (som ett hjärta).
    carinpeter.blogspot.com/2010/12/brollopsmat-f... 
    Vad fint! Hur stora blir bröden? tänker att det inte ska vara för mycket mat till förrätt, hade bara tänkt ha pajen med någon röra, men det lät ju väldigt fint med ett hjärtformat bröd till.
  • ClaraH
    Fenomena88 skrev 2011-03-22 21:02:39 följande:
    ClaraH: Hur gör du din kräft- och räkröra? Kan du göra den en eller två dagar i förväg?

Kattpoet: återigen tack för tipsen, ska testa att göra både med pajdeg och med smördeg. Känner att jag har mycket matlagning framför mig nu! :) 
    Röran gör jag dagen innan. Det är lite rödlök i och om man gör den samma dag så blir den lite skarp, men är jättegod dagen efter. Vet inte om man kan göra den två dagar innan, men det är klart jag har ju ätit rester även två dagar efter jag har gjort den. Man får tänka på att hålla allt mycket kallt och då kanske det går bra. Här är receptet med mina kommentarer i kursiv stil.

Kräftstjärtsröra

500 g kräftstjärtar och räkor

1 liten rödlök

1 purjolök (max 1/2)

1 knippa dill

1 dl majonäs

2 dl creme fraiche

salt och peppar.

Skala och hacka löken, strimla purjolöken fint, hacka dillen och blanda alltsammans. Smaka av med salt och peppar. Se till att röran inte blir för blöt.

OBS! Smakar mycket lök samma dag men det försvinner dagen efter, så smaka av dagen efter.

OBS! Dekorera med citronskiva! Syran behövs.

• ClaraH
    Fenomena88 skrev 2011-03-22 21:09:31 följande:
    Vad fint! Hur stora blir bröden? tänker att det inte ska vara för mycket mat till förrätt, hade bara tänkt ha pajen med någon röra, men det lät ju väldigt fint med ett hjärtformat bröd till.
    Jag tänkte ha relativt små bröd (tredjedels knytnäve, örsöker måtta...) i korgar på bordet, så får man ta både till förrätten och varmrätten om man vill. Jag tar ut dem med ett pepparkaksmått. De kommer jag att baka ca 5 dagar innan och frysa in. Tina samma dag.
  • Just Me

Tips på tilltugg till fördrinken: En klassiker här i norr
    Tunnbrödsrullar

Min personliga favorit är färskost med pepparrotssmak, hamburgerkött&sallad

Men tunnbrödsrullarna kan varieras i det oändliga för att passa er meny bättre

Svar på tråden Göra maten själv