• Fröken Skölds

Hur ska vi få till vår riskastning?

Hej!

Var idag och kikade på kyrkan. Har varit där förr men aldrig sett den genom mina bröllopsglasögon förr.

Det är en rätt så liten kyrka och jag lade nu märke till att det inte finns ett vapenhus. Förutom stora "salen" eller vad man nu kallar det så finns det ett rum som man går igenom med någon klädhängare och så. Men var ska vi ta vägen efter vigseln?

Vi vill ju gärna ha det traditionella med att gästerna står utanför när vi kommer ut på kyrktrappan. Men vi kan ju inte precis ställa oss i ett hörn i den lilla hallen, titta ner i golvet och hoppas att ingen ser oss. Hur har ni löst det?

• Svar på tråden Hur ska vi få till vår riskastning?
  • Tärna 2011

Kan ni inte gå ut ur kyrkan och sedan gå runt och gå in bakvägen om det finns någon sådan? Kanske att ni får stå ute ett slag medan gästerna går ut, ni gifter er inte mitt i vintern?

• Aniara4

Finns det nåt hörn inne i själva kyrkan, före "vapenhuset" som ni kan svänga in i när ni går ut?

• Etheleglin

Finns det en läktare som man når från vapenhuset? Gå upp där och vänta.
    Annars gå ut och runt, in genom bakdörren och ut igen. 

• Fröken Skölds

Tack för era idéer. Grejen är att trappan till läktaren finns i själva kyrkan.
    Vi kan ju i.o.f gå runt när vi kommit ut. Men jag ser bara en bild av hur vi smyger runt och kryper under fönstren för att inte det ska bli så självklart att vi springer runt. Gästerna som ser oss genom fönstren kanske tror att vi sticker.

Haha... Får prata med prästen om hur det brukar gå till i den kyrkan.

Eller så går vi helt enkelt ut först och kastar ris på gästerna när de kommer ut.

• Moster Stina

Men det är väl klart att ni skall prata med prästen. han vet ju helt säkert vad som funkar bäst!
    Lycka till!

• Gwennie
    Fröken Skölds skrev 2011-03-23 11:08:29 följande:
    Tack för era idéer. Grejen är att trappan till läktaren finns i själva kyrkan.
    Vi kan ju i.o.f gå runt när vi kommit ut. Men jag ser bara en bild av hur vi smyger runt och kryper under fönstren för att inte det ska bli så självklart att vi springer runt. Gästerna som ser oss genom fönstren kanske tror att vi sticker.

Haha... Får prata med prästen om hur det brukar gå till i den kyrkan.

Eller så går vi helt enkelt ut först och kastar ris på gästerna när de kommer ut.
    Tycker att din idé om att kasta ris på gästerna var kanon! Vi har haft samma bryderi som er. Vi gifter oss i en gammal medeltidskyrka där enda extra rummet finns längst fram i kyrkan vid altaret och läktaren nås via stege... ;P
    Jag tänker kasta ris, jag. Kan ju dessutom bli riktigt roligt :)
  • RiNa

Hej hej!
    Finns där ingen toalett där ni kan smyga in och vänta medan gästerna går ut. Så gjorde vi på min systers bröllop. Syrran, hennes man och jag fick tränga ihop oss på toaletten och vänta sen kom bestmanen och sa till när alla gäster stod utanför kyrkan.

• Oniq
    Gwennie skrev 2011-03-23 12:40:09 följande:
    Tycker att din idé om att kasta ris på gästerna var kanon! Vi har haft samma bryderi som er. Vi gifter oss i en gammal medeltidskyrka där enda extra rummet finns längst fram i kyrkan vid altaret och läktaren nås via stege... ;P
    Jag tänker kasta ris, jag. Kan ju dessutom bli riktigt roligt :)
    JA! Den idén ska jag plantera hos min blivande! *hehe*
  • Fröken Skölds

Där finns verkligen ingenstans att ta vägen. Inte ens en toalett.

Men vi löser det nog så att alla gästerna gå ut genom en annan dörr. Inte riktigt en bakdörr utan mer en mindre extraport. Så får vi väl stå och hångla i den lilla hallen så länge.

Sen smäller vi uppdörrarna!

• pyret och snöflingan
    Fröken Skölds skrev 2011-03-22 13:51:10 följande:
    Hej!

Var idag och kikade på kyrkan. Har varit där förr men aldrig sett den genom mina bröllopsglasögon förr.

Det är en rätt så liten kyrka och jag lade nu märke till att det inte finns ett vapenhus. Förutom stora "salen" eller vad man nu kallar det så finns det ett rum som man går igenom med någon klädhängare och så. Men var ska vi ta vägen efter vigseln?

Vi vill ju gärna ha det traditionella med att gästerna står utanför när vi kommer ut på kyrktrappan. Men vi kan ju inte precis ställa oss i ett hörn i den lilla hallen, titta ner i golvet och hoppas att ingen ser oss. Hur har ni löst det?
    VI hade ingen riskastning, vi hade solrosfrönkastning istället, för fåglarnas skull. Tydligen sväller riskornen i fåglarnas magar och har hört att de kan dö av det.. Så jag kunde inte ha det på mitt samvete i alla fall.. så det blev påsar med solrosfrön istället för ris.. ingen som hade hört talas om det tidigare... var tal om att man kunde kasta stora talgbollar på oss istället det skulle vart riktigt kul HAHA
  • MuBu
    pyret och snöflingan skrev 2011-03-30 15:26:41 följande:
    VI hade ingen riskastning, vi hade solrosfrönkastning istället, för fåglarnas skull. Tydligen sväller riskornen i fåglarnas magar och har hört att de kan dö av det.. Så jag kunde inte ha det på mitt samvete i alla fall.. så det blev påsar med solrosfrön istället för ris.. ingen som hade hört talas om det tidigare... var tal om att man kunde kasta stora talgbollar på oss istället det skulle vart riktigt kul HAHA
    Det är bara om man använder vanligt ris.
    Det finns sockerbaserat ris man kan köpa som är ofarligt för fåglar Skrattande
  • Oniq
    pyret och snöflingan skrev 2011-03-30 15:26:41 följande:
    Mmm.. och dom drunknar om dom inte vilar en timme innan dom simmar... ;)

www.faktoider.nu/ris.html
  • Aleta
    MuBu skrev 2011-03-30 15:35:21 följande:
    Det är bara om man använder vanligt ris.
    Det finns sockerbaserat ris man kan köpa som är ofarligt för fåglar Skrattande
    Det händer inte om man kastar vanligt ris heller.

Om man tänker efter så finns det fåglar som livnär sig på ris i länder där ris växer naturligt eller odlas. De överlever ju!

En av de mest seglivade myterna jag känner till tror jag.

Däremot så kan det överblivna riset dra till sig råttor och annat, så en del kyrkor förbjuder det pga det. 
  • Kattpoet

Orsaken att de oftast inte gillar riskastning är inte för fåglarna utan för att det finns en drös insekter,  gnagare som gillar ris och gillar att äta på kyrkor med och man vill inte ha in ohyra.

• Aleta

TS, jag tror att det är ganska vanligt i små kyrkor att brudparet springer runt kyrkan och går in igen.

Crazy idé annars att kasta ris på gästerna.

• 1995 11 17

Jag var på bröllop i precis en sån kyrka som beskrivs av TS och där gick brudparet längs altargången men stannade precis innanför kykporten och när alla vi gäster var på väg ut kramade vi bruden och brudgummen på vägen ut och när vi alla hade gjort det och stod utanför kyrkan så kom brudparet ut och vi kastade ris och blåste bubblor på dem. Att dem skulle göra det så här var det ingen som visste iförväg mer än brudparet men det föll sig helt naturligt att göra så.

Men jag fick ett riktigt gott skratt när jag läste att ni kunde gå ut först och sen kasta ris på gästerna. Det var nåt av det roligaste jag hört i bröllopsväg Glad

Taljbollar lät oxå riktigt kul fast då vill jag inte vara bruden!!! Kan hända man blir helt knockad för resten av dagen.

Svar på tråden Hur ska vi få till vår riskastning?