• J och H

Kort med 3 sidor inuti?

Jag tänker tillverka mina egna inbjudningskort. Men det vore naturligtvis smidigt att utgå ifrån en färdig grund... Jag lyckas inte hitta någonting som stämmer in på det jag vill ha och hoppas nu att någon av er snubblat över det jag söker.

Jag skulle vilja ha ett kort som gästen viker upp åt 2 olika håll. När kortet är helt uppvikt ska det alltså bestå av 3 exakt lika stora kvadrater. Förstår ni hur jag menar..? 
    Ungefär så här ska alltså det uppvikta kortet se ut:

Någon som vet var jag kan köpa sådana kort? Otroligt tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Kort med 3 sidor inuti?
  • J och H

...och eftersom min snabba skiss i inläget ovan inte alls fungerade kommer här en vettig bild som visar hur jag tänkt mig...

• kokos

vi gjorde vårt inbjudningskort själva, styvare papper utanpå som var vikt (vanligt kort liksom) klistrade en bild på utsidan av det i lite finare fotopapper, sen klistrade vi i ett papper som man fick veckla ut inne i kortet. Lika långt som A4 långsida typ, men inte lika brett (alltså, korta sidan på a4 avkortat ytterliggare) och sen två vikningar så att när man viker ut på "framsidan" så blir det tre textrutor, på andra sidan är ena rutan klistrad mot omslagspappret, så där blev enbart två textrutor. Gjordde det i power point, var en del trix med att få vikningen att stämma överens eftersom det var dubbelsidigt, men i slutändan blev jag väldigt nöjd! Sammanhängande bild på hela så att man ser hela kartan när man viker upp remsan. eh... förstår du vad jag menar?

vik fram ->                 vik mot sista ->   

----------------------------------------------------------- 
    !                        !                       !                            !
    !                                                                             !
    !                       !                       !                             !
    !----------------------------------------------------------!

• Värmland2011

Jag gjorde våra inbjudningskort själv och använde mig av Publisher och där valde jag "broschyrer" som sedan viks på tre delar. 

• J och H
    kokos skrev 2011-03-23 23:07:37 följande:
    ... styvare papper utanpå som var vikt (vanligt kort liksom) klistrade en bild på utsidan av det i lite finare fotopapper, sen klistrade vi i ett papper som man fick veckla ut inne i kortet. Lika långt som A4 långsida typ, men inte lika brett (alltså, korta sidan på a4 avkortat ytterliggare) och sen två vikningar så att när man viker ut på "framsidan" så blir det tre textrutor, på andra sidan är ena rutan klistrad mot omslagspappret, så där blev enbart två textrutor. Gjordde det i power point, var en del trix med att få vikningen att stämma överens eftersom det var dubbelsidigt, men i slutändan blev jag väldigt nöjd!
    Det styva pappret är alltså 2 sidor när man öppnar kortet? Som en vanlig bok? Och sedan har ni klistrat i en ytterligare sida? Nej, jag förstår visst inte... Du har inte ett foto att visa..? *hoppas*

Till Värmland: Kan tänka mig att det fungerade bra att använda publisher för designen. Men mitt problem är tyvärr snarare att få till det styva pappret. Jag tänker mig att pappret måste se ut som en lång remsa och snyggt vikas ihop till ett kort med 3 "insidor". Det ska alltså inte öppnas som en bok.

Tack för att ni försöker hjälpa mig!
  • Värmland2011
    J och H skrev 2011-03-24 22:26:28 följande:
    Det styva pappret är alltså 2 sidor när man öppnar kortet? Som en vanlig bok? Och sedan har ni klistrat i en ytterligare sida? Nej, jag förstår visst inte... Du har inte ett foto att visa..? *hoppas*

Till Värmland: Kan tänka mig att det fungerade bra att använda publisher för designen. Men mitt problem är tyvärr snarare att få till det styva pappret. Jag tänker mig att pappret måste se ut som en lång remsa och snyggt vikas ihop till ett kort med 3 "insidor". Det ska alltså inte öppnas som en bok.

Tack för att ni försöker hjälpa mig!
    Jag förstår nog inte riktigt... Jag gjorde våra inbjudningskort med tre sidor med text när man öppnar inbjudan. Jag tog ett A4 papper och och vek det på längden för så ville jag ha det och så blir det som en lång remsa med text utanpå och tre sidor text inuti.
  • Willowfield

Så här ser våra ut

om du är intreserad av denna mall kan jag leta reda på mallarna till hur den gjordes, hittar den inte just nu..

• Dejli
    Någon som vet var jag kan köpa sådana kort? Otroligt tacksam för alla tips!
    Kan du inte vika själv om du inte hittar? Köp ett papper som är 3 x så lång som en sådan ruta. Om varje ruta ska vara 10 cm bred så köp 30 cm långt papper och skär till i lagom storlek. För att få snygga veck så tar du en linjal och drar med något spetsigt men inte vasst (typ ovansidan av spetsen på en matkniv om den inte är vass) och dra längs linjalen, och vik sedan där.
  • Willowfield

Här kommer måtten jag använt.

kortmåtten jag använt är dessa.
    Kort A 10,5*18
    de korten som ligger i foldern löst.
    beige stora 9*18
    blå mellan kort 9*15
    beige liten kort 9*13
    Limmade bara ena sidan av facket. då jag märkte att det blev lätt trångt för korten annars.
    Hoppas jag gett en vettig förklaring, om ej säg bara till
Svar på tråden Kort med 3 sidor inuti?