• Emma83brud

Papper till Festprogrammets "pärm"

Hejsan!
    Jag skulle vilja ha lite tjockare papper till omslaget på festprogrammet, det känns lite exklusivt. Hur tjockt papper kan man ha i en skrivare någon som vet? Vanliga a4 är ju 80 gram, sen finns ju allt från 120-300 gram. Någon som har erfarenhet?

Ge gärna tips på var man kan få tag på pappret också (a4) gärna med lite glans i typ pärlemor skimmer. Eller ett som har ett skimrande mönster, det vore riktigt snyggt.

Tack på förhand

• Svar på tråden Papper till Festprogrammets "pärm"
  • awarwen

Har du kollat på Panduro? De har mycket fint att välja på.

• Mogen

Nu vet inte jag var du bor, men bor du i Göteborg eller dess närhet så måste du göra ett besök i Rum för papper.
    Affären ligger i Viktoria passagen Vallgatan 19. En fantastisk affär vad det gäller papper bl.a.

• Sommarbrud2011

Jag köpte mitt papper i vanlig bokaffär (typ Akademibokhandeln och Bokia). Det fanns i alla möjliga storlekar, tjocklekar och färger (även med pärlemoreffekt). Tror att det vi ska ha är runt 200g och det fungerar bra i vår bläckskrivare.  Där jag köpte fick man dessutom 20% rabatt vid köp av minst 50 ark och om man ska ha samma till alla trycksaker var det inga som helst problem att komma upp i det antalet trots att vi inte blir så många Glad. När jag kollade på nätet var det inte så mycket billigare och i bokhandeln kunde jag ju se den exakta nyansen vilket jag uppskattade.

• Moster Stina

Vi har köpt två sorters tapet. det blev allra billigast, men vi tror det blir supersnyggt  som pärm.
    Men då tillkommer det naturligtvis en held del jobb vad gäller tillskärning och så.

Kanske att jag stämplar, eller schablonmålar framsidan på något sätt...

• Emma83brud
    Moster Stina skrev 2011-03-24 16:30:07 följande:
    Vi har köpt två sorters tapet. det blev allra billigast, men vi tror det blir supersnyggt  som pärm.
    Men då tillkommer det naturligtvis en held del jobb vad gäller tillskärning och så.

Kanske att jag stämplar, eller schablonmålar framsidan på något sätt...
    Ska också använda mig av tapet men bara som en effektfull detalj på pärmen. Så det blir lite pyssel sen, men vill ändå ha tag i ett papper att ha som bas.
  • Emma83brud
    Sommarbrud2011 skrev 2011-03-24 16:22:56 följande:
    Jag köpte mitt papper i vanlig bokaffär (typ Akademibokhandeln och Bokia). Det fanns i alla möjliga storlekar, tjocklekar och färger (även med pärlemoreffekt). Tror att det vi ska ha är runt 200g och det fungerar bra i vår bläckskrivare.  Där jag köpte fick man dessutom 20% rabatt vid köp av minst 50 ark och om man ska ha samma till alla trycksaker var det inga som helst problem att komma upp i det antalet trots att vi inte blir så många Glad. När jag kollade på nätet var det inte så mycket billigare och i bokhandeln kunde jag ju se den exakta nyansen vilket jag uppskattade.
    Tack då vet jag att 200 g funkar. Ska kolla Bokia.

Tack för alla övriga tips också, bor tyvärr på östkusten så Göteborg blir nog svårt, men är då och då i Malmö och hälsar på min bror.
  • weddingdreams

Panduro har tjocka vita pärlemorskimrande och andra pärlemorskimrande. Dom kommer vi ha... Bokhandeln har också lite billigare men då är det inte en pärlemorskimrande baksida...

• ewaliv

När det gäller skrivare så måste du nog prova med ett papper i din skrivare först, för det är väldigt olika, särskilt på såna små skrivare som man har hemma. Det papper vi köpt (200 g) kan inte vår skrivare ta, men i svärmors skrivare fungerar det. Lite större kontorsskrivare brukar för det mesta kunna ta lite tjockare papper, en del har en speciellt matningslucka för tjockt papper, men det kan också hända att de bara är gjorda för att mata skrivarpapper. Så prova med ett papper först, innan du köper alla papper.

Svar på tråden Papper till Festprogrammets "pärm"