• ast

tråkigt med svartvit bukett?

Hej!
    Vi ska ha svartvitt tema på vårt bröllop. Är det för tråkigt med svartvita blommor ? Både i buketten och som dekorationer på bordet?...

Ni som ska ha svartvita buketter, vilka blommor ska ni ha? Om man ska blanda in nån annan färg, vilken kan passa då?

• Svar på tråden tråkigt med svartvit bukett?
  • ast

Ps. Det är ett sommarbröllop.

• c4trin

Om du e rädd att de ska bli tråkigt kan du väl ha en eller 2 blommor i färg (tex röd) mitt i för att bryta av?

Har själv också svart/vitt i min klädsel men jag lutar åt att "bara" ha några stora kallor, antigen vita eller lila =)

• NYC 2011

Jag ska ha anemoner, svart vita. Tycker det är så fint

• EhjärtarF

jag har oxå svart/vit tema ... min bukett kommer bestå av endast vita rosor o hjärta på tråd ... o svarta detaljer i utsmyckningen på buketten ... så det kommer inte alls bli tråkigt ..... mamma min försöker få mig att ha ngn färg på blommor i dukningen ... men icke sa niicke!! .... jag tror det kommer bli ascoolt

3 september 2011
  • passionsblomman

Rent färglaramässigt, så  är ju varesig svart eller vitt i egentlig mening färger. De är så att säga "icke-färger". Avsaknaden av färg i sina båda extremer. I kombination med varandra utgör de därmed total kontrast. Vill man ha den effekten och det strikta uttrycket rakt igenom, ska man inte blanda in andra färger, då de kommer att lysa väldigt klart-som den enda närvarande riktga färg de utgör.
    Men vill man skapa ytterligare liv och kontrastverkan, så talar ju vilken färg som helst med hög röst som ett kompement. Limegrönt eller rött, orange, turkos, rosa....

Rent årstidsmässigt så kanske helt svart/vitt inte känns som det mest självklart "somriga"-vilket man ju inte behöver bry sig om. men OM man bryr sig, så kan det ju vara idé att plocka in en pastellig ton av rosa, turkos, lila eller gult eller ljusgrönt för att skapa en mjukare helhet.
    vill man ha klarare kontrast, krispig känsla och lite mer fart i helheten, så är ju limegrönt en sommarfräsch färg. att helt sonika dela limefrukter på mitten och dekorera med dem går tex bar både på bord och i buketter.

Men sedan vill jag påpeka, att huruvida en bukett/dukning blir tråkig eller ej, har mindre med färgerna i sig, och mer med helhet såsom val av material, hur skickligtdet är arbetat och vad för stil man valt.

En bukett med endast anemoner är ju en mjuk och romantisk blombukett trots det svart/vita. en bukett med vita rosor, vita lijor och svarta strutsfjädrar i ett vilt fång, är något helt annat. Strama svarta kallor med bara ett vitt band om ytterligare en annan stil.

Samma sak och råd återkommer här som alltid: VEM är du som ska ha buketten? Vilka är ni som gifter er? Vilken stil vill ni ha? Där börjar resan. och en bra flrost akn hjälpa er med allt sådant här.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • ast

Tack för era svar. Har ni några bra bilder på svartvita buketter? Jag vill ha en ganska "informell" bukett. Anemoner låter jättefint.  Stavbukett verkar finast. Hm... Jag tycker detta är jättesvårt.

Jag behöver lite bilder att visa floristen.

Ha det gott!

• Annan brud

Det var ju jättesnyggt med vit bukett med svart accentfärg!! 

• Sommarbrud

Åh vad fina buketter! Vet ni när man kan få tag i dessa blommor? Jag ska ha en svart vit klänning och det skulle ju vara fint med en bukett med anemoner

• NYC 2011
    Sommarbrud skrev 2011-03-31 10:41:52 följande:

Åh vad fina buketter! Vet ni när man kan få tag i dessa blommor? Jag ska ha en svart vit klänning och det skulle ju vara fint med en bukett med anemoner

Våren och tidig sommar tror jag.
  • Sommarbrud
    NYC 2011 skrev 2011-03-31 13:57:31 följande:
    Våren och tidig sommar tror jag.
    Men vad tråkigt gifte rmig i Juli inns ju inga roliga blommor då, eller klart det finns men alla jag gillar verkar inte ffinnas då
  • passionsblomman

Jag har olika info på Anemoner, beroende på vilken bok jag väljer. I den ena sägs det finnas året om, i den andra "året om utom augusti".
    Jag ser mest Anemoner under vintern och tidiga åren, men det är ju mer för att de går så fint med Ranunkler och tulpaner. Jag tycker du ska be floristen kolla vad som går att få hem och till vilket pris.
    Numera kan man ofta få tag på nästan vad som helst. Men då kan det också kosta nästan vad som helst.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Sommarbrud

Så nu har jag varit hos floristen, hon sa att man kan kanske få tag i dem men kvaliteten skulle kanske inte vara så bra och om det var varmt så skulle de krokna snabbt. Så får tänka om angående dessa blommor :(

• las vegas bruden

Hej! Jag ska gifta mig på Valley of fire i USA och ville också gärna ha en svartvit bukett. Mitt val blev att beställa en på http://www.thebridesbouquet.com/ och måste säga att jag är väldigt nöjd. Däremot har jag behövt finslipa den lite, men sånt tycker jag bara är roligt. Gjorde även två hjärtan av ståltråd med pärlor på som jag satte i.

Bilder finns här http://millansliv.blogspot.com/search/label/brudbuketten

Svar på tråden tråkigt med svartvit bukett?