• Tinzi

Hans ring är borta...hur hade ni gjort?

Min blivandes förlovningsring är borta, min är kvar.
    Hur hade ni gjort?

1. Smält ner min ring och gjort om till 2 nya förlovningsringar, & lagt till guld (lite av det gamla & nya)
    Sen köpt en vigselring bara till mig (han vill ej ha 2 ringar sen)

2. Köpt enbart varsin vigselring inför bröllopet & på sätt har min blivande bara vigselringen och jag har den nya ringen m. min gamla förlovningsring.

3. Smält ner min ring och gjort varsin vigselring åt oss (jag vet ej om jag vill ha enbart vigselring eller båda sen)

Vi tänker så här, smälter man ner får vi ändå båda en del av den gamla ringen som vi haft i några år nu....jag kan ej bestämma mig för 1 eller 2 ringar, obekvämt med 2 ?

Åsikter tack :) 

• Svar på tråden Hans ring är borta...hur hade ni gjort?
  • Ylviz

Varför göra saker svårare än vad de är? Hade köpt en varsin ny ring. Tänk om någon av er tappar sin ring flera gånger. Hur gör ni då, smälter ned ringarna ytterligare en gång? Det kan faktiskt hända igen eftersom tanken är att ni ska ha ringarna länge...

• Tinzi
    Ylviz skrev 2011-03-27 14:56:36 följande:

Varför göra saker svårare än vad de är? Hade köpt en varsin ny ring. Tänk om någon av er tappar sin ring flera gånger. Hur gör ni då, smälter ned ringarna ytterligare en gång? Det kan faktiskt hända igen eftersom tanken är att ni ska ha ringarna länge...

Jo klart man kan tappa igen, men du menar köpa helt nya förlovningsringar? Göra m. den gamal då? Vi är nog sånna att just de ringarna betydde så mkt att därför vill vi smälta ner på ngt sätt.
  • Millemoj

Jag hade tagit med din ring till en guldsmed och bett honom göra en likadan till din fästman. Då får ni likadana ringar även om det tyvärr inte är samma ring. Så fick min pappa göra när vi fått inbrott och de stal hans vigselring.

Men om det är viktigt för er att även hans ring är "av det gamla guldet" i din ring så är väl ditt första alternativ bäst, tycker jag...

• Höstbröllop 2011
    Tinzi skrev 2011-03-27 14:47:36 följande:
    Min blivandes förlovningsring är borta, min är kvar.
    Hur hade ni gjort?

1. Smält ner min ring och gjort om till 2 nya förlovningsringar, & lagt till guld (lite av det gamla & nya)
    Sen köpt en vigselring bara till mig (han vill ej ha 2 ringar sen)

2. Köpt enbart varsin vigselring inför bröllopet & på sätt har min blivande bara vigselringen och jag har den nya ringen m. min gamla förlovningsring.

3. Smält ner min ring och gjort varsin vigselring åt oss (jag vet ej om jag vill ha enbart vigselring eller båda sen)

Vi tänker så här, smälter man ner får vi ändå båda en del av den gamla ringen som vi haft i några år nu....jag kan ej bestämma mig för 1 eller 2 ringar, obekvämt med 2 ?

Åsikter tack :) 
    Om det betyder mycket att det är just samma guld hade jag definitivt kört på ditt första alternativ! Lycka till :)
  • Pinkgrape

VI hade valt att bara köpa två nya vigselringar.

Rättare sagt, det är exakt vad vi har valt att göra. Min sambo har tappat bort sin förlovningsring och vi har nu valt att helt enkelt bara köpa varsin ny vigselring. Jag vill inte ha två ringar, då jag skulle tycka att det är alldeles för obekvämt. Min förlovningsring har jag ramat in och hängt upp på väggen i vardagsrummet.

Men det är ju vad VI har valt att göra.

Är det verkligen jätteviktigt för er båda att ha med din ring som finns kvar, så är det väl smart att smälta ner den och använda i era nya ringar. Antingen så gör ni bara varsin ny av den gamla och använder de två. Ja, eller så gör ni så och även köper en ny vigselring till dig om du nu vill ha två ringar :)

Bara ni vet ju exakt hur viktigt det är för ER att båda får ta del av den gamla ringen.

• Smuppra

Eftersom jag vill ha två ringar och MB bara en hade vi köpt matchande vigselringar istället (visst att min kanske har stenar då och inte hanns men samma modell iaf) och att jag behöll förlovningsringen. Så skulle nog vi göra.

• EllaBella

Jag tror det blir svårt att smälta ned din ring och använda samma guld till nya ringar. När vi var hos guldsmeden frågade jag om vi kunde ta två ringar från min släkt och smälta ned för att göra nya och fick svaret att de inte gör så. Däremot kunde man lämna in ringarna som betalning för nya ringar. Anledningen var att det gamla guldet oftast hade någon del orenheter el liknande.

Själva gör vi så att min blivande får en ny ring, eftersom han ändå vill ha en bredare och nyare. Den gamla kommer han lägga undan. Jag kommer ha förlovningsringen + vigselring då förstås. 

• sofi 88

Jag hade som någon föreslog tagit med din ring och bett om en likadan till m2b eftersom det antagligen var så hans såg ut innan? Min pappa tappade sin förlovningsring för flera år sen och han och mamma gick och gjorde en ny, lika dan, ring hos guldsmeden och graverade in det nya datumet förutom förlovningsdatumet som en påminnelse så vi aldrig kommer glömma att han var slarvig och tappade den :D

• Ankis88

Alternativ nummer 2 låter som det mest självklara enligt mig. Förutsatt att du vill ha två ringar.
    Du kan välja en tunnare vigselring om du inte vill att det ska bli för mycket, så har jag gjort iaf.

• Anna B
    EllaBella skrev 2011-03-27 17:14:14 följande:
    Jag tror det blir svårt att smälta ned din ring och använda samma guld till nya ringar. När vi var hos guldsmeden frågade jag om vi kunde ta två ringar från min släkt och smälta ned för att göra nya och fick svaret att de inte gör så. Däremot kunde man lämna in ringarna som betalning för nya ringar. Anledningen var att det gamla guldet oftast hade någon del orenheter el liknande.

Själva gör vi så att min blivande får en ny ring, eftersom han ändå vill ha en bredare och nyare. Den gamla kommer han lägga undan. Jag kommer ha förlovningsringen + vigselring då förstås. 
    Det beror nog på vart man lämnar in. Vi lämnade in två gamla ringar- min gammelmormors och m2bs farfars. Den ena var 24 karat, den andra 18. Dessa smältes ihop till ett ämne, på 18 karat som sedan användes till våra ringar.
    Sen får man endå betala pengar i mellanskillnad, priset på guldet som de gamla ringarna var värda drogs av på slutsumman
  • MnM

Mitt tips skulle vara att: Köp en ny förlovningsring till din kille och sedan köper ni en vigselring till dig när ni gifter er.. Eller om bröllopet snart är här så köper ni varsin vigselring. 

• Tinzi

Tack för alla svar!

NU har vi funderat och sagt så här: OM vi kan smälta ner min ring så gör vi det och använder det guldet i 2 nya vigselringar.

Får vi inte göra så, så behåller jag vigselringen, och så köper vi 2 nya vigselringar bara.

Eftersom blivande ändå inte vill ha 2 så känns det onödigt att göra en ny förlovningsring, utan köper då hellre en vigselring direkt :)

Svar på tråden Hans ring är borta...hur hade ni gjort?