• MissMarilyn

Egen brudbukett?

Hej!

Jag ska ha brudslöja som brudbukett.
    En väldigt enkel och inte allt för stor.
    Ska mest ha buketten för fotograferingen...

Kan någon ge mig tips på hur man eventuellt gör en egen?
    Frågade en blomsterfirma och de skulle ha cirka 500:- för att göra en...
    Dyrt, billigt?
    Hade skickat bilden nedan som exempel.

Tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Egen brudbukett?
  • Sörön10

Ser ut som att man tagit kvistar och sedan lindat tätt tätt med ett sidenband eller något? Då kan du ta ett band i en färg som går igen i temat kanske? Eller samma färg som din klänning?

Ser iaf jättefint ut!  

• passionsblomman

Det är billigt! Det går åt ganska många kvistar till den buketten, så det är inte många kronor du sparar på att göra det själv. Brudslöja är inte en jättebillig blomma. Mellan 25-40 kr/gren beroende på storlek och kvalité. Jag tror knappt butiken räknat någon arbetskostnad alls. Max 150 spänn är arbetet. Max.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Gwennie
    MissMarilyn skrev 2011-03-29 17:36:13 följande:
    Hej!

Jag ska ha brudslöja som brudbukett.
    En väldigt enkel och inte allt för stor.
    Ska mest ha buketten för fotograferingen...

Kan någon ge mig tips på hur man eventuellt gör en egen?
    Frågade en blomsterfirma och de skulle ha cirka 500:- för att göra en...
    Dyrt, billigt?
    Hade skickat bilden nedan som exempel.

Tips mottages tacksamt!

Precis samma bild som inspirerat mig :D
    Jag ska försöka få till en deal med en lokal plantskola så jag kan köpa riiiiktigt mycket brudslöja. Kan absolut inte tänka mig att betala för bindning när det bara gäller en sorts blomma och en som täcker så bra som brudslöja. Det behövs mycket för att tätbinda, men det är inte särskilt svårt. Börja med lite längre kvistar i mitten och lägg dem lite snett, lite som i en spiral. Fyll på runt med allt kortare tills du känner att du fått fin form. Sen är det bara att knyta ihop, skära av och knyta ett snyggt band runt. Passa på att testa lite nu i tulpansäsongen. Du övar och det blir dessutom fint hemma :)
  • MissMarilyn

Jag kollade närmsta floristen här och hon fixar buketten för 235 kr med sidenband.
    Tyckte det var som hittat! =)

• Gwennie

Min bukett kommer att kosta 140 kr... Brudslöja är ett lysande val - billigt som attan! :) Aldrig någon som tänker på att man kan använda "tillbehörsblommorna" som huvudnummer... Jag provband min bukett för några veckor sedan och det blev störtsnyggt! Inte var det svårt heller. Bestämde mig dock för att använda storblommig brudslöja istället för småblommig som på bilden. Den småblommiga ger en lite tätare bukett, men den storblommiga gav lite roligare effekt.

Lycka till med buketten!

• passionsblomman
    Gwennie skrev 2011-05-10 23:03:23 följande:
    Min bukett kommer att kosta 140 kr... Brudslöja är ett lysande val - billigt som attan! :) Aldrig någon som tänker på att man kan använda "tillbehörsblommorna" som huvudnummer... Jag provband min bukett för några veckor sedan och det blev störtsnyggt! Inte var det svårt heller. Bestämde mig dock för att använda storblommig brudslöja istället för småblommig som på bilden. Den småblommiga ger en lite tätare bukett, men den storblommiga gav lite roligare effekt.

Lycka till med buketten!
    Då undrar jag var du bor. där jag jobbat (i sthlmsområdet) får du inte många hela grenar med slöja för 140 spänn. Tvärtom vad folk ofta tror, så kostar "tillbehörsblommorna" precis som alla blommor. "Du bjuder väl på det gröna" eller" en kvist slöja går väl med i priset" brukar det sägas.Men jag själv måste betala för att få hem dem till butiken ju...
    brudslöja hör till det som verkligen kan ligga högt i pris hos grossisterna ibland.
    Det är inte så ovanligt (faktiskt) att brudar vill ha enbart slöja som tex stora dekorationer i vaser, och det brukar höjas förskräckta små rop när det står klart hur pass dyrt det faktiskt blir för "bara" slöja.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Egen brudbukett?