• mysan33

blir så arg och ledsen..

just nu är jag väldigt arg pga ett mail jag fick idag. men kan ta allt från början om ni orkar läsa.
    redan när jag började planera mitt bröllop i september förra året så bestämde jag mig för att ha buffe och att det mesta skulle jag laga själv. har en del tjejer i min släkt som är duktiga på mat och servering då de har den inriktningen på skolan. den ena tjejen M frågade jag då i oktober om hon ville bli min kökschef och hålla koll på allt, sen får hon tre personer lr 4 som hjälper henne. vi har träffats nästan varje vecka och pratat om bröllopet maten och bollat ideer. så hon vet vad som gäller. den andra tjejen träffar jag inte så ofta men hon tackade ochså ja. nu under våren har jag påpekat vid flera tillfällen att vi måste ha ett planeringsmöte så vi kan planera allt och de får reda på vad de ska göra och sånt. men inga tider passar dom och ibland har de inte ens svarat på mail. nu har jag inte träffat M på ett tag men maila henne för två vecker sen om två nya tider att vöälja mellan för mötet, inget svar. saken är den att hon har verkligen visat intresse tidigare men nu blir jag så osäker på henne.
    så kom mailet idag... hon skrev "hej jag och X undrar om vi kan få reda på lite om serveringen och vad vi ska göra, och vi vill veta vad vi får betalt=)"  för fasiken det är ju detta jag tjatat om i flera månader! det de ska göra är inget man bara klottrar ner i ett mail. visst betalt det har jag sagt att de ska få men har redan sagt till dom att budgeten är tajt och det kommer inte röra sig om stora summor, det visste de när de tackade ja. men nu fick jag känslan av att erbjuder jag inte tillräckligt så ställer de inte upp.  är arg på M just nu, tycker hon sköter detta dåligt.
    visst hon är bara 18 men väldigt mogen och ansvarsfull, annars skulle jag inte bett henne.
    haft mer krångel med henne: kom på att jag inte fixar potatisgratäng till 130personer själv, men M föreslår då att hennes skola kan fixa det. veckorna går och hon glömmer kolla upp det hela tiden , men så säger hon en dag att hon har fixat det och 1000:- kostar det. blir jätteglad då jag räknat på mycket dyrare. men sen börjar krånglet, vill ha en bekräftelse, men får svaret att läraren lovar att inte glömma bort det! vilket svar.
    sen frågar jag hur de tänker leverera och så, ifall de har värmeboxar lr liknande. inget svar... det var typ nån månad sen. just nu köänns det som att man bara kan hoppas på att jag får gratängen till bröllopsdagen=(

allt känns så struligt just nu , vet inte vad jag ska göra. vi har inte råd med riktig personal och dessa verkar spårat ur helt. vad kan jag göra?

• Svar på tråden blir så arg och ledsen..
  • hoodilady

Hej Mysan.. Stackare! Det är inget man vill uppleva i planeringen av sitt bröllop.
    Kan låta väldigt enkelt i praktiken, men jag tycker du ska ringa runt! Ring M och säg att du vill ha numret till läraren, ring läraren och be att få ett avtal på att ni ska få en potatisgratäng till bröllopet. Om läraren "glömmer" att skicka så får du helt enkelt ringa igen och igen.
    Jag avskyr servicemänniskor som inte kan svara på mail, men tyvärr är endel såna.

Börja fundera ut plan B. Har ni tex Citygross eller Ica Maxi i närheten, gå in och snacka med dem vad de tar för catering. De kanske gör potatisgratäng för det dubbla priset, men då utan strul!?

Ring M och ta ett rejält snack i telefon, berätta hur viktig din dag är och att du har litat på henne. Så kan du kanske berätta ännu en gång att du inte har så mycket pengar att betala henne, men att du gärna hjälper henne när hon behöver hjälp i framtiden med vad som helst, flytta? tapetsera? nåt sånt, hihi.

Lycka till!

• mysan33

Tack för svaret och ideerna=) har funderat på att ha en nödlösning. jag ska be att få lärarens nummer så jag själv vet vad som gäller. M maila igen och sa att hon skulle fixa en tid så får hoppas att hon gör det. börjar bli nervös nu när det bara är 2 månader kvar... har även fått strul med hon som ska fixa mitt hår, så vet inte hur det blir med det alls. nä ingen bra dag, allt bara rasar känns det som.

• BrudiMaj2012

Förstår att det känns jobbigt, men som sagt, kolla upp så att du har en plan B,
    gärna en C också så att du kan slappna av litegrann.. :)
    Känns över lag som att folk har en väldigt dålig förståelse
    för att när man planerar bröllop så är 2 månader inte specielt mycket tid..
    Du kanske ska prata med tjejerna om hur det känns
    och varför du behöver få saker bokade och klara,
    de kanske blir bättre på att möta dina behov om du berättar om dina känslor kring det här :)

• 1995 11 17

Känns som en mardröm, jag tycker synd om dig!!
    Själv är jag ett fuktansvärt kontrollfreak så jag klarar knappt av att lämna över ansvar på proffs, dem kan ju missförstå vad jag menar Obestämd

Jag säger som övriga här att en plan B och C kan vara bra att tänka ut. Trist att det är sådan tidsbrist oxå. Jag har själv väldigt svårt för att ha andra människor inblandade i min planering men jag vet att många tycker det funkar bra att be andra om hjälp. Ett alternativ kan ju kanske vara att be flera vänner och släktingar att göra potatisgratänger hemma och ta med, problemet är dock att ha det varmt tills det ska ätas. Eller byt ut det till någon form av potatissallad. Eller varför inte olika sorters potatissallad. Passar ju bra när det är buffé. Goggla fram lite recept, finns massor.

Och håret, ja det är ytterligare ett problem. Tänk ut om det finns någon annan som kan hjälpa dig eller om du kan få till det själv. Har sett på nätet att det finns steg för steg beskrivningar på frisyrer att göra själv. Vet tyvärr inte alls vart jag såg det men prova att googla.

Hoppas det löser sig till det bästa så ni får en underbar bröllopsdag!!

• Sackhina

jag hade en plan B som jag nu fått ta till! (såklart strulade plan A ihop)
    Maten blir dubbelt så dyr, men det känns okej, då vi nu vet vad vi får!
    Vi ska beställa en kött och en fiskplanka från Vivo! Då får man lite allt möjligt till bla potatisgratäng! Smidigt och bra!
    Lycka till!!

• mazlin

Förklara för tjejen som ska vara kökschef att detta jobb kan hon ju ta in på sitt cv om hon sköter sig. Hon verkar ju gå nått innom resturang.. Och att se till att köket hålls igång på ett bröllop som 18 tycker jag är bra jobbat. 

Skippa mailen och ring istället.  

• Chicita

Mitt tips är att börja behandla dom som om det inte var vänner, utan anställda i den här situationen.

Ge två alternativ på tider och datum då ni kan träffas. Och tala om att dom måste svara tillbaka och försöka prata ihop sig om en tid, annars kommer du att välja någon annan.

Ge en exakt summa. "ni får X-hundra / x-tusen, men då förväntar jag mig detta...."
    Skriv en lista på vad du förväntar dig av "kökschefen" och vad du förväntar dig av dom andra i kök och service och ge det till dom.
    Detta är basen, deras kontrakt. Be dom skriva under ett ex och ge dig. Nu har ni ett avtal.
    Du kan kanske ge utrymme för "bonus". Typ att om allt flyter bra under middagen, maten är god och det inte är några andra problem så får dom X-hundra var i bonus. Så dom inte tror att dom kan ta en viss summa av dig och sen slappa runt och spexa med din bröllopsmat...

Tala också om att du kommer att lämna skriftliga omdömen efteråt som dom kan använda i sin CV när dom söker jobb i framtiden. Om inte det är en morot så vad är det i så fall...

Att få kontakt med läraren känns som en bra idé. Denne kan också berätta om dom här tjejerna är mogna nog i köket för att ansvara för maten under kvällen.

Annars finns det färdig potatisgratäng på påse som faktiskt är helt ok i smak. Nästan så jag hellre köper den än lagar egen i vissa fall... Och den är inte superdyr heller (även om den ju inte är gratis direkt). Bara att stoppa i formar och värma. 

Svar på tråden blir så arg och ledsen..