blir så arg och ledsen..
Mitt tips är att börja behandla dom som om det inte var vänner, utan anställda i den här situationen.
Ge två alternativ på tider och datum då ni kan träffas. Och tala om att dom måste svara tillbaka och försöka prata ihop sig om en tid, annars kommer du att välja någon annan.
Ge en exakt summa. "ni får X-hundra / x-tusen, men då förväntar jag mig detta...."
Skriv en lista på vad du förväntar dig av "kökschefen" och vad du förväntar dig av dom andra i kök och service och ge det till dom.
Detta är basen, deras kontrakt. Be dom skriva under ett ex och ge dig. Nu har ni ett avtal.
Du kan kanske ge utrymme för "bonus". Typ att om allt flyter bra under middagen, maten är god och det inte är några andra problem så får dom X-hundra var i bonus. Så dom inte tror att dom kan ta en viss summa av dig och sen slappa runt och spexa med din bröllopsmat...
Tala också om att du kommer att lämna skriftliga omdömen efteråt som dom kan använda i sin CV när dom söker jobb i framtiden. Om inte det är en morot så vad är det i så fall...
Att få kontakt med läraren känns som en bra idé. Denne kan också berätta om dom här tjejerna är mogna nog i köket för att ansvara för maten under kvällen.
Annars finns det färdig potatisgratäng på påse som faktiskt är helt ok i smak. Nästan så jag hellre köper den än lagar egen i vissa fall... Och den är inte superdyr heller (även om den ju inte är gratis direkt). Bara att stoppa i formar och värma.