• daniiel

    Kinaklänningar och gaffel däremellan!

    FruHassel skrev 2012-04-06 10:41:14 följande:
    Nu finns det bild i bildtråden som finns här i TS
    Ooooh... den första är ju "min" klänning, jag älskar den!!!!! Den var dock inte snygg i den färgen som Landys kopia var i.... men det är ju en smaksak. Precis som att jag tycker det svarta bandet i midjan är ett måste! hehe
  • daniiel
    1700tal skrev 2012-04-06 11:22:11 följande:

    Jaså, har du samma problem. :-/ Men medicin hjälper för dig alltså?


    Jo, tror det gjorde viss "effekt" på honom. Och även bortsett från hur alla gästerna tycker och tänker om det så blir jag lite frustrerad över att han har tyckt det är rimligt att jag ska plåga mig igenom vigseln medan alla andra ska sitta i bänkarna och tycka det är vackert och stämningsfullt. Allt medan all min energi går åt till att hålla en ev attack borta. Jag tycker faktiskt inte det är rättvist, jag vill att vigseln ska ha "rätt" betydelse för mig också. Jag gifter mig inte för att det är traditionellt eller "fint" utan för att det är det jag står för! Men hursom, tror han har ändrat sig nu faktiskt och förstått att det verkligen kan barka åt ** på bröllopsdagen. Och även insett att jag också har "rätt" till en positiv upplevelse. Det är inte min "plikt" att genomföra det här för nån annans skull.


    Just nu har vi gjort så här: jag har beställt save-the-date-kort på vistaprint och de ska vi skicka ut nu. Där framgår ju inte om det blir vigsel eller bara fest utan bara ATT de är kommer inbjudas till det datumet. Sen beställde jag samtidigt nya inbjudningskort som bara bjuder in till festen och längst ner står det "vigseln sker tidigare på dagen i enbart vittnens närvaro". Så har vi båda alternativen och behöver inte skicka ut själva inbjudningarna förrän vi pratat igenom det ännu mer. Vill fortf ha sambon lite mer "on board" innan vi kör på vigsel med bara familjen. Vet ju att han tar lång tid på sig att komma fram till saker. Men tror han är över den mentala tröskeln nu iaf för en mindre vigsel.


    Men det låter väl som en ganska bra upplägg for now?


    Ja, jag har i flera år haft panikångest och depressioner till och från. Det påverkar hela mitt liv, jag kan inte jobba eller gå skola eller ens orka göra något här hemma emellanåt. Jag har nu, under hösten 2011, äntligen fått en diagnos och har därmed fått börja pröva mig fram till en medicin som ska hjälpa. Ska idag börja med en ny, SSRI-preparat, Citalopram. Jag hoppas att den ska hjälpa, för min egen skull och för min omgivnings skull. Främst maken och dottern. Man ska inte behöva leva så, varken jag eller dom.

    Precis som du skriver, så är det absolut inte din plikt att genomföra en vigsel på något annat sätt än vad som känns bra för dig (och din blivande). Du ska inte ta hänsyn till gäster eller liknande i ett sånt här fall tycker jag. Vigseln är främst för din och din blivandes skull och ni ska ju båda två må bra och känna er bekväma den dagen. Det är det absolut viktigaste!

    Jag tycker det låter som en utmärkt lösning, att skicka ut STD-kort nu, så ni hinner få lite mer tid på er. Det är ju inte en beslut ni ska behöva stressa fram och genom att göra så, så kanske ni hinner komma fram till något som känns bra :)
  • daniiel
    1700tal skrev 2012-04-06 11:49:45 följande:

    Ja, det är fruktansvärt när det går ut över de man har omkring sig. Hoppas att din nya medicin hjälper. Själv tyckte jag mediciner drog ner mig ännu mer, terapi hjälpte däremot. Men det är förstås individuellt. Får du terapi också för att hantera det eller bara medinsk hjälp?


    Jag har samma dippar jag också. Det sätter säkert myror i huvudet på mina lärare, jag är den mest ambitiösa eleven och väldigt passionerad över ämnet men så ibland "försvinner" jag under några veckor, både mentalt och genom att vara borta mkt. Är inte den som pratar om det heller. Utom här då kanske. .-)


    Ja, det är ju väldigt individuellt vad som hjälper och inte. Du går inte i terapi längre då? Hm. Nja, läkaren föreslog mediciner i första hand, för det är tydligen första steget i detta. Hjälper inte det, eller om det inte hjälper riktigt tillräckligt så kan man få terapi också. Tydligen brukar KBT kunna hjälpa vissa som har samma diagnos som jag, så det blir väl kanske ett steg längre fram.

    Exakt så är det för min del också, tyvärr har mina dåliga perioder tagit överhanden på senaste. Jag går ju "bara" VUX, men fortfarande, efter 4 terminer heltid, så har jag bara lyckats få betyg i 2 kurser. Hur funkar det för dig om du är hemma, kan du få något gjort hemifrån då?
  • daniiel
    1700tal skrev 2012-04-06 13:30:05 följande:

    Jo, det är ju det. Nej, behöver inte terapi längre (ehum, vet att det kanske inte låter så efter mina sista 10 inlägg.. ). Jag gick 1 eller 2 ggr i veckan i 1,5 års tid, men under formen ACT (acceptance commitment therapy) istället föt KBT, vilket passade mig. Act är ganska nytt, som en utvecklad form av kbt men som har ett lite annorlunda förhållningssätt. Act är effektivt för människor som utsatts för trauma, det används även flitigt vid smärthantering. Men det beror ju på vad man har i bagaget som är orsaken till alltihop, för något är det ju som utlöser det hela även om man inte kanske ser det så själv. Ihop med den här processen åt jag både antidepressiva, ångestdämpande och lugnande till och från. I efterhand hävdar jag (i mitt fall iaf) att medicinerna snarare lägger "locket på" än att bota och problemen eskalerade snarare än gjordes bättre av mediciner, det tog bara mkt längre tid totalt sett att komma ur det. Medicinerna var läkarnas "quick fix" eftersom terapi är dyrt och tar längre tid... Men tror å det starkaste att terapi är det enda som kan ändra ens världsuppfattning i grunden. Jag hoppas verkligen att du får terapin du också, med eller utan mediciner som medföljande flytboj. Jag vet att du har mkt på tallriken just nu men tryck på lite om du orkar. Sjukvården vill gärna "fixa" problemen på billigaste sättet... Vilket i och för sig är förståligt, landstinget måste räkna kronor de också.


     


    Nej, tyvärr får jag inget alls gjort under mina dippar. Jag klarar dock kurserna med råge som tur är eftersom jag går på högvarv när jag är i bra form. Dessutom pluggar jag ju för första ggn nåt jag verkligen älskar.. Däremot har jag lärt mig vid det här laget att stanna hemma är det värsta jag kan göra, jag mår ännu sämre då. Men det är svårt att inse i stunden, då allt är nattsvart. Men jag förstår precis hur du känner. Det är svårt att hitta nåt som drar upp en igen. Jag har turen att läsa ämnen som fungerar som terapi i sig. Men läser du upp ämnen för att få slutbetyg eller läser du för att få bättre betyg? För det var på komvux väl?


    För min del är det lite annorlunda, eftersom mina besvär beror på PMS, jag har något som kallas PMDS och just nu håller de på att utveckla en medicin specifikt för just det, tror den skulle börja prövas nu under 2012. Det har nämligen visat sig att terapi många gånger inte har någon större inverkan eftersom det inte beror på annat än hormoner och liknande i kroppen, att man mår som man mår. Ångestdämpande och antidepressiva är därför inte heller optimalt, men kan hjälpa en hel del. För vissa räcker det med behandling med tex p-piller.

    Vad skönt för dig att du kände att det hjälpte med terapi. Du har ingen tanke på att börja om med det? Just med tanke på dina senaste inlägg ja hehe

    Det är ju tur att du kan jobba "ikapp" när du mår bra, för det är ju verkligen inte roligt om det blir så att man inte alls kan hänga med. Vad läser du för något? :) Det låter ju väldigt bra om du kan se ämnena som terapi :)
    Ja, jag läser till ett slutbetyg. Fick min dotter när jag gick gymnasiet, så blev aldrig klar med det då. Nu är det dock panik. Jag får inget gjort och min betyg börjar nu gå ut. Jag hoppas dock kunna tenta av två kurser till hösten, så jag slipper läsa fler terminer. Jag har bara 150 poäng kvar nu, och skulle varit klar till sommaren, men det går inte. Tänkte plugga över sommaren, hemma, och som sagt tenta av kurserna sen.
  • daniiel
    1700tal skrev 2012-04-06 14:11:29 följande:

    Ahaa, men då förstår jag att inte terapi anses som den främsta lösningen. Tampas med det på senare år jag med (låter som jag lider av alla samlade problem i världen men så är det faktiskt inte.. ) och det var den största anledningen till att jag och sambon var särbo under några månader i höstas. Så där förstår jag precis, och vet att ingen terapi i världen hjälper mot hormonstörningar. Det konstiga är bara att jag inte ens förstod vad pms var i mina yngre dar, tyckte det lät som hokus pokus tjejer pratade om när de gjorde sig märkvärdiga. Men det kom smygande när jag närmade mig 30, uppenbarligen en hormonförändring (har ju heller inga barn) som vände upp och ner på livet förra året... :-/


     


    Haha, jaaa, det kanske låter så.. Men grejen är ju att terapi egentligen inte "fixar" till en utan ger en alla verktyg att stå helt på egna ben och klara alla situationer man möter. Och det har terapin verkligen gjort, fast det kanske inte låter så vad gäller vår vigsel. Men livet är en working process och man är aldrig färdig. Och jag tar itu med det jag kommer inför, men just vigseln.. Där vill jag inte att det ska handla om rehabilitering. Om det låter logiskt?


     


    Jag läser trädgård. Och det används ju som terapi och rehabalitering i sig på många håll i landet, fast min utbildning är en vanlig utbildning. Terapin får man på köpet, varken man behöver den eller inte. Men de gånger man pallrar mig iväg till skolan trots att jag knappt tar mig ur sängen brukar löna sig. Som igår.. Efter den hemska dagen i förrgår kände jag att jag var tvungen att gå till skolan igår eftersom jag var borta nästan hela förra veckan. Så jag stod i trumpen tystnad (är annars en ganska framåt person) och band tomatplantor i 4 tim och kände hur allt jobbigt rann av, rakt ner i sanden. Gick däremot med betydligt lättare steg. Men jag minns som du beskriver det, hur det var när det inte alls kändes som det "bara" är 150 poäng kvar. Men samtidigt så är du ju verkligen nära målet! Vilka kurser har du kvar? Och vilka läser du nu?


    Nej, jag har alltid haft rätt jobbig PMS, men efter dottern föddes så blev det väldigt mycket värre och har fortsatt bli värre och värre. Det var ganska skönt att få en diagnos och då också förhoppningsvis kunna få hjälp. Det svåra i det hela är ju att många tror att det bara är vanlig PMS och att vadå, det har ju dom också. Att de inte förstår hur pass mkt värre PMDS faktiskt är. Vad jobbigt för dig att du ska behöva ha såna besvär också :/ Man kan ju tycka att det räcker som det är.

    Precis, det jag menade, med att även om man gått i terapi och det har gått bra och man har gjort många framsteg, så kan det ju dock behövas att man kanske gör återbesök senare eller bara går någon gång ibland, alltså väldigt sällan, bara någon gång om året. Huvudsaken är ju dock att du känner dig bekväm i din situation och känner att du kan ha kontroll över den. Jag förstår dock fullt ut att du inte vill att vigseln, bröllopet, ska vara en del i din rehabilitering och det ska den inte behöva vara heller. Den dagen ska du inte behöva tänka på sådant tycker jag.

    Oj, vad spännande det låter med trädgård :) Har du alltid haft ett sådant intresse eller är det något som kommit nu på senare? Jag kan faktiskt tänka mig att det kan funka riktigt bra som terapi. Skönt också att du kunde känna så när du gick hem, för det låter som att du haft det väldigt jobbigt på senaste och så ska det inte vara. Allt som kan hjälpa är ju toppen.

    Hehe ja, jag är ju jättenära målet nu, men det är ju så.. det känns enormt långt bort ändå. Jag har ju läst alla kurser jag måste ha för grundbehörighet, så nu läser jag bara kurser för poäng. Här, där jag bor har ju LTU och Umeå högeskoleutbildningar och Komvux erbjuder därför ett basår inför tekniska utbildning, det är alltså i stort sett bara matte, fysik, kemi och natur som finns i kursutbudet på flera nivåer, alltså A,B,C,D osv och jag har extremt svårt för de kurserna. Övriga kurser, tex religion, historia, samhälls osv finns bara på A-nivå och där har jag ju läst allt. Jag blev denna terminen beviljad samhälls B och historia B på distans från andra skolor, som då kommunen betalar för, men lär ju inte bli beviljad det en gång till eftersom det sket sig ordentligt. Har prövat på programhantering i två omgångar utan att kunna slutföra, siktar in mig på att tenta av den kursen dock. Samt svenska C, jag älskar svenskan. Kanske inte märks på hur jag skriver här alltid, men jag är väldigt duktig på sådant ;P
  • daniiel
    aurum skrev 2012-04-06 14:15:56 följande:
    Ja, den var väldigt lik! Tror att det är en kinakopia på den där de bara ändrat en aning för att det inte ska vara en exakt kopia.. alltså bara flyttat upp dekorationen till under brösten Glad Dock inte säker!
    Anledningen att jag vill ha lite dekoration under brösten är att min älskade gillar det. Han gillar en markering/avdelning under brösten och eftersom jag inte passar i empirskuret (jag ser automatiskt gravid ut i det) så känns det som en liten brodyr eller så i avvikande färg kan passa utmärkt!

    Det blir bara han och jag på bröllopet, så sedan blir det middag på tu man hand på en bra restaurang och eventuellt sen då avrunda kvällen med opera innan vi drar oss tillbaka i hotellsviten med jaccuzzi o roomservice Hjärta
    Orginalet på överdelen som du valt i dina bilder, är ju också en Mori Lee, som också är jättefin, men jag är inte överförtjust i den kjolen som sagt. Det är mest blommorna på kjolen jag stör mig på iofs. www.morilee.com/bridals/bridal/1659

    Jag tycker det är väldigt fint med lite markering under bysten eller i midjan :) Jag tycker många gånger brudklänningar bara kan vara en enda gröt av massa vitt tyg annars :P haha

    Harreduda vad mysigt det låter :D Hoppas ni får en helt underbar dag :) Vad säger era familjer om det då? Att de inte får vara närvarande alltså. Många vill ju gärna vara med när barn/syskon/kusiner/vänner gifter sig.
  • daniiel
    1700tal - Nej, förlåt, jag menade inte att du gör så, men att andra i min närhet här hemma har valt att göra så och det är väldigt jobbigt. Jag vet ju själv hur jobbigt jag tyckte det var när jag "bara" hade PMS, så jag förstår ju att dom tycker att det är jobbigt, men det jag går igenom numera är.. ja, det går knappt beskriva hur jobbigt det är, så jag vet ju också att de inte alls kan relatera till det. Kan tänka mig att du känner exakt samma sak i en sådan situation, om någon säger något sådant, ja. Det är inte alls roligt, men jag är också sådan som tycker att man inte ska jämföra så mkt med andra. Man måste få tycka att det man själv går igenom, oavsett hur stort eller litet det är, är jobbigt. Det är något som jag verkligen lärt mig i allt med vår dotter, hennes hjärtfel, att våra vänner vars bebis tex "bara" har en förkylning kan tycka att det är lika jobbigt som vi tycker det är när vår dotter ligger inne under/efter en operation.. och det är helt okej att de känner så, för de har inte upplevt något annat.

    Haha låter ungefär som jag då. Tror inte vi haft annat än snittblommor hemma på.. ja, jag vet inte hur många år :P Jag kan absolut inget alls om sånt där med blommor, är inte intresserad heller iofs. Min makes mamma har dock väldigt gröna fingrar och är ute och påtar i trädgården hela sommaren. Det är ju helt fantastiskt att hälsa på hos dom och se hur det växer fram :) Vad har du tänkt pyssla med efter utbildningen är klar då? :) Hur funkar det med trädgård nu när ni bor i lägenhet? Jag tänker hur du får utlopp för ditt odlande och trädgårdsintresse då? :)

    Nej, det är som pest eller kolera och då blir det ju ännu enklare för mig att ta beslutet att strunta i det när jag mår som sämst. Är det något man tycker är någorlunda intressant eller roligt, så kan man ju ofta kämpa på lite extra. Jag tappade som all gnista också när jag insåg att lärare kommer jag aldrig bli, inte som det är just nu iaf.
  • daniiel
    1700tal - Tack, det är ungefär så jag upplever mig själv också, som att jag är väldigt omtänksam (för det är jag haha), men på samma gång väldigt rak, precis som du säger. Det är ju lite på gott och ont, för det är inte alltid det uppskattas :P Jag försöker dock lägga band på mig själv i vissa situationer och lär mig fortfarande att inte alltid behöva yttra extra vad jag tycker och tänker. Jag har, så länge jag kan minnas, velat bli lärare och tycker och tror själv att det skulle passa mig som handen i handsken. Som det är just nu dock, med skolan, med dottern, med min egen diagnos och den saken att lärarutbildningen inte finns här osv.. ja, det gör att den saken är uppskjuten på obestämd tid.

    Det är otroligt kul och inspirerande att höra dig berätta om hur du kommit så pass långt ändå, även om du fortfarande kämpar. Att du inte låtit det stoppa dig :) Dina framtidsplaner låter väldigt spännande och jag hoppas verkligen att du ska lyckas :) Jag har läst både företagsekonomi A och B nu på VUX och jag är hyffsat säker på att det där med att driva företag inte är något för mig :P
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!