• impegno di nozze

I vilken hand håller man buketten?

Det här kanske är en dum fråga, men jag har inte funderat på det här tidigare. Vilken hand håller man brudbuketten? Jag har valt blommor och bukett, kommer bli superfint! Men den blir säkert ganska tung att hålla under en hel timme. Speciellt om den ska hållas i vänster hand.. Så hur ligger det till ni som har koll?!

• Svar på tråden I vilken hand håller man buketten?
  • Amejuli

Bruden brukar hålla buketten med vänster hand. Alltså stå på brudgummens vänstra sida. (Är jag hyfsat säker på iaf) Men om du har en rundbunden bukett (Alltså blommorna är nedstuckna i oasis och du har en hållare till buketten. Stjälkarna är alltså inte fria) så har jag för mig att man ska luta den man håller i mot höftbenet så att man får stöd. Då ska det inte vara så tungt. Är det handburen, det vill säga att stjälkarna är mer fria, så kanske det kan smutsa ner klänningen? Annars får man väl köra på lite armträning. :-P

• impegno di nozze

Jag har valt en bukett med hållare och oasis. Okej..då kankse jag ska öva lite innan.. Tack för tipset!

• Amejuli

Hej igen! Kom på en sak. Tror det är så att du håller den i vänster när du går in i kyrkan (och går då på din blivandes vänstra sida) men att du håller den i höger hand när du går ut (då du går på mannens högra sida. Detta eftersom man bara vänder på sig när man går ut (och inte svänger runt liksom om du förstår hur jag menar.) Ja, jag tror det är så här i alla fall. Lycka till!

Svar på tråden I vilken hand håller man buketten?