• In Wonderland

Puss eller kyss i kyrkan

Okej, så här kommer en liten konstig fråga kanske :o)

Det är så att på alla bröllop jag och min fästman har varit på så har brudparet pussats i kyrkan (tror att jag har läst här att detta inte är en svensk tradition så vet inte hur vanligt det är) och jag och min blivande började diskutera detta igårkväll - att det skulle vara mysigt. Men nu till frågan...Min blivande är helt övertygad om att man faktiskt kysser varandra i kyrkan (alltså med tungan) medan jag är helt övertygad om att man pussas, men typ håller kvar pussen lite extra länge. För inte står man väl där och hånglar där framför prästen Skrattande  Visst har jag rätt?! 

• Svar på tråden Puss eller kyss i kyrkan
  • Aniara4

Jag har redan sagt vad jag tycker i den här tråden: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3947867.html

Det ingår inte i den svenska vigselritualen att man ska kyssas eller pussas, det gör man traditionellt sett när man kommer ut på kyrktrappen och gästerna kastar ris (eller vad de nu gör).

Jag är uppfostrad till att visa respekt för det heliga i kyrkan, att man inte klär sig utmanande, pratar högt, springer omkring, och inte heller ägnar sig åt privata ömhetsbetygelser. Jag kommer därför att spara kyssen tills vi kommer ut.

Jag har förstått att präster ser lite olika på det, det finns en del som tycker det är ok med en puss efter ringväxlingen och tydligen vissa som rentav uppmanar till det, men jag har svårt att tänka mig att någon skulle tycka det var passande med en tungkyss mitt i kyrkan!

• In Wonderland

Nä att tungkyssas i kyrkan känns väldigt fel för mig med och tror inte någon egentligen gör det. Tror min blivande har fått för sig det bara för att folk brukar pussas extra länge för kort och sånt. Vad skönt! Ska berätta för honom att det inte går till så Flört TACK!

• Thinkerbelle

Jeg syns det blir litt dumt å snakke om hva som er svensk skikk og bruk.. Dette er jo en kjærlighetens dag og jeg tenker at man kanskje kan la følelsene bestemme litt istedet for å tenke at alt er hentet fra filmer osv.. Selv har jeg tenkt å kysse på min blivende mann så ofte jeg får sjansen denne herlige dagen:) Jeg har forøvrig bare vært i bryllup der par har kysset hverandre i kirken OG på trappen:)

Svar på tråden Puss eller kyss i kyrkan