• grönvit2011

Hjälp med RÖTT VIN till grillbuffé?

Vi kan inte riktigt välja vad vi ska ha för rött vin till grillbuffén på bröllopet, det kommer att serveras både kött och kyckling.

Tips någon? Gärna som kan inhandlas i Tyskland :)

• Svar på tråden Hjälp med RÖTT VIN till grillbuffé?
  • awarwen

Vet inte om det kan inhandlas i Tyskland, men vi ska ha buffé också och har valt ett rödvin som vi har haft förut på fest och det gjorde succé Skrattande Det heter Opal Springs.

• Mogen

Vi är barnsligt förtjusta i Lindemans Cavarra (Shiraz Carbernet) ett vin som vi alltid dricker till grillat på sommaren.
    63 eller 69 kr på systembolaget.

Ska du till tyskland och handla större mängder så kan jag rekomendera Grand Sud (Merlot) (flaskan är blå) och säljs
    i 1liters flaskor och i bag in box. 139.90 Dkr för 6 flaskor så du får mycket för pengarna.
    Det är ett enkelt vin som är mycket lättdrucket passar även som sällskapsvin.

Vi kommer också att köra över för att handla öl och sprit men vinet funderar vi på att handla på systemet 
    ( så kan man lämna tillbaka det som blir över) vi ska ha vin till hjortinnanlår och det vågar vi inte chansa att handla i
    tyskland.

Lycka till!

• Debe

Gå in på systembolagets hemsida och sök på rödvin som passar till buffémat. Skriv ut listan och ta med till tyskland så kan ni ju se om de har något av dem där :)

• Sebastiána
    grönvit2011 skrev 2011-04-05 15:53:29 följande:

Vi kan inte riktigt välja vad vi ska ha för rött vin till grillbuffén på bröllopet, det kommer att serveras både kött och kyckling.

Tips någon? Gärna som kan inhandlas i Tyskland :)

Vi ska också ha grullbuffé. Vi gillar Penfold's Rawson's Retreat... och hittade den i Tyskland. Man sparar ju inte så mycket på att köpa vin i Tyskland jämfört med öl och sprit, men det blev väl 50:-/bib.
  • MuBu

Oude Kaap är ett jättegott rödvin som passar jättebra till grillat, det brukar vi köpa. Och det är väldigt billigt att köpa det från tyskland med!!!

• Mirjami

Vi har samma problem- Finns det i Tyskland?

Men ett annat tips är att köpa på Systembolaget, behöver inte vara dyrt alls. Och sparar ni kvittot får ni lämna tillbaka alla flaskor som är oöppnade. Så ska vi göra med allt vi inte finner i Tyskland. Brudskålen köper vi nog här så vi kan i god ro provsmaka innan vi köper (alltså köpa en flaska och testa hemma). Är svårt att testa hemma, välja ett som sedan visar sig inte står att finna i Tyskland!

Jag hörde med cateringfirman om viner och öl som passar till maten, vi ska ha nordisk buffé. Fylliga och smakrika viner blev svaret oavsett vitt eller rött. Fast vitt skulle helst vara ekfatslagrat med fat-toner. Hittade några bra och billiga alternativ med lite tålamod sökandes på deras sida. Och glöm inte ölen. Som tur var så gav deras sida endast ett öl- alternativ till vår buffé och det visade sig vara min favorit-öl: LEFFES!
    Den ölen kommer vi inhandla stora mängder av så vi har i sommar också. Här i Sverige är den dyr, men jag fick den första gången i present av min chef som är Belgare och fastnade direkt! Ska till Belgien snart så gissa vad min väska innehåller på hemvägen, he he...

• MaddeåMats

SomeZin är jätte gott och lättdrucket vet dock inte om det finns i tyskland....men kolla reklamhäftena från butikerna där så får man reda på vad som finns

Svar på tråden Hjälp med RÖTT VIN till grillbuffé?