• Joffan

Hur skulle ni göra och tycka?

Okej... Knake jag ska ge er lite fakta fören jag kommer till den egentliga problemet.
    Min blivande man har två bröder en som är 6år äldre och en som är 1år yngre. Den yngre brodern är singel och känner sig utanför eftersom hans båda bröder är förlåvade, ska gifta sig i år och har barn. Jag har försökt få med honnom då vi hittar på saker men han är inte intreserad.
    Förra sommaren kom hans komppis på besök från Estland. Han och hans komppisar hade betalat hennes resa för att hon inte har råd. Tyckte att det var lite konstigt att betala en annans resa men inte hade det ju med mej att göra. Men snart kom det fram att det definitivt inte var det ända som hon hade fått betalt. En av killarna hade betalate en resa till Japan åt henne... Det kändes som att man var med i en film! Hon hade alla dessa killar i sina klor. Från början sa hon att han var lesbisk, men det var hon inte sen heller, anndra lögner är att hon kommer att dö för att hon har en metallalergi, och att hon är alergisk mot solen. Inget av detta har visat sig att vara sant. Min blivande svåger är väldigt svag för flickor han tycker att han måpste ta hand om. Men hitills har det inte slutat lyckligt en ända gång.
    Jag och min blivande tycker alltså inte om denna människa, men min svåger är en vuxen människa så han får göra vad han vill!

Men nu kommer vi till problemet...
    min älskling pratade i telefon med sin mamma igår och då kom det fram att denna förtjusande flicka skall komma till Sverige nu i sommar och bo hos min svåger "ett tag"... Och han har hon räknat med att hon får komma på bröllopet...
    Jag VILL INTE att hon kommer, hon är INTE BJUDEN och jag tycker inte om henne.

Så hur skulle ni göra? Låta henne komma för att vara snälla mot blivande svåger eller säga nej? Han kommer att vara SUR ett bra tag om hon inte får komma. Men det är vår dag och är hon där så kommer jag att störa mej på henne. Jag blir arg och upprörd bara av att tänka på henne.

• Svar på tråden Hur skulle ni göra och tycka?
  • Aniara4

Oj vad svårt! Men du kan väl säga att ni måste hålla en väldigt strikt gästlista, och även om ni självklart bjuder med respektive (som i "en relation syftande till en gemensam framtid" så har ni tyvärr inte plats för någons kompis, hur långväga kompisen än är. Det låter ju också som att hon har fler "kompisar" som hon kan leka med den dagen, så hon behöver ju inte sitta ensam och övergiven.

Jag förstår att det är extra svårt för att ni vill anstränga er för att inkludera brodern. Men ni behöver absolut inte känna er tvungna att bjuda hans kompis, tycker jag!

• Amejuli

Ja sånt kan vara svårt.
    Som jag förstår det är de inte tillsammans och då skulle jag nog inte bjudit henne om jag nu hade mycket emot henne. Men är de tillsammans hade jag nog bjudit. Sen tycker jag att det beror lite på hur stort bröllop man tänkt att ha. Kanske det känns mer naturligt att bjuda med någon om man har ett mellanstort-stort bröllop men mindre naturligt om man hade tänkt att ha det litet och intimt.

Jag hade alltså tagit med i beräkningen om de var tillsammans eller ej och hur intimt bröllop jag hade tänkt att ha i övrigt.

Men som sagt det är bara vad jag skulle känt och jag tror att du måste känna efter i magen vad som känns bäst för dig och sen köra på det. Vad som är rätt och fel kan man nog bara själv svara på i den situationen.

• Lumys

Håller med Amejuli. Om de är tillsammans när bröllopet närmar sig måste man nästan låta henne komma. Men är det bara ett bröllop med familjen så det är väldigt litet kan det vara en annan femma...svårt detdär!

• Sebastiána
    Joffan skrev 2011-04-06 11:38:36 följande:
    Okej... Knake jag ska ge er lite fakta fören jag kommer till den egentliga problemet.
    Min blivande man har två bröder en som är 6år äldre och en som är 1år yngre. Den yngre brodern är singel och känner sig utanför eftersom hans båda bröder är förlåvade, ska gifta sig i år och har barn. Jag har försökt få med honnom då vi hittar på saker men han är inte intreserad.
    Förra sommaren kom hans komppis på besök från Estland. Han och hans komppisar hade betalat hennes resa för att hon inte har råd. Tyckte att det var lite konstigt att betala en annans resa men inte hade det ju med mej att göra. Men snart kom det fram att det definitivt inte var det ända som hon hade fått betalt. En av killarna hade betalate en resa till Japan åt henne... Det kändes som att man var med i en film! Hon hade alla dessa killar i sina klor. Från början sa hon att han var lesbisk, men det var hon inte sen heller, anndra lögner är att hon kommer att dö för att hon har en metallalergi, och att hon är alergisk mot solen. Inget av detta har visat sig att vara sant. Min blivande svåger är väldigt svag för flickor han tycker att han måpste ta hand om. Men hitills har det inte slutat lyckligt en ända gång.
    Jag och min blivande tycker alltså inte om denna människa, men min svåger är en vuxen människa så han får göra vad han vill!

Men nu kommer vi till problemet...
    min älskling pratade i telefon med sin mamma igår och då kom det fram att denna förtjusande flicka skall komma till Sverige nu i sommar och bo hos min svåger "ett tag"... Och han har hon räknat med att hon får komma på bröllopet...
    Jag VILL INTE att hon kommer, hon är INTE BJUDEN och jag tycker inte om henne.

Så hur skulle ni göra? Låta henne komma för att vara snälla mot blivande svåger eller säga nej? Han kommer att vara SUR ett bra tag om hon inte får komma. Men det är vår dag och är hon där så kommer jag att störa mej på henne. Jag blir arg och upprörd bara av att tänka på henne.
    Det är ju svårt eftersom det är din svåger, men etiketten säger ju bara att etablerade par ska bjudas och det här känns inte som ett etablerat par och då behöver du inte bjuda henne (det underlättar om du är konsekvent när det gäller de andra gästerna då).
  • Joffan

vi har bjudit så få som möjligt (60personer). Som det ser ut nun så är de inte tillsammans, men det är lite på 2månader kvar så vem vet. Grejen är ju lite det att han inte har frågat oss, trotsa att han ringde för några dagar sedan för att prata om bröllopet.

Vi fick strycka många goda vänner från vår lista då vi gjorde gästlistan så min blivande kommer nog att säga det till sin bror när han riger honnom idag.

Vill ändå inte vara elak, hur mycket vi än ogillar henne så kan hon ju vara en okej människa. Men en egemensam bekant berättade att flicka har hotat min svåger att begå själmord. Nu ska hon flytta till sverige för att hon har problem med sina föräldrar och terapeft. Tycker inte att man löser någonting genom att fly från sina problem.

• Sebastiána

Ett par som INTE är ihop när inbjudan skickas ut kan väl knappast räknas som ett etablerat par. Jag hade inte bjudit henne.

• kokos

Men, säg att ni valt bort att bjuda vissa av ERA vänner för att få plats, då kan han ju inte ta med sig en av SINA kompisar bara för att hon råkar vara tillfälligt inneboende. 

• Sebastiána
    kokos skrev 2011-04-06 15:15:17 följande:
    Men, säg att ni valt bort att bjuda vissa av ERA vänner för att få plats, då kan han ju inte ta med sig en av SINA kompisar bara för att hon råkar vara tillfälligt inneboende. 
    Håller verkligen med där!
  • Joffan

Ja, hoppas värkligen att han fattar, men antagligen kommer han att bli sur. Men tycker faktiskt att han borde ha pratat med oss före han bjöd henne!

• Joffan

Min blivande ringde igår sin bror och sade att han tyvärr inte kan ta med sin vän till bröllopet. Helt som vi trodde blev han väldigt sur och sade " jaha... jag trodde nog att man fick ta med åtminståne en person"...
    Om alla våra 60gäster skulle resonera så skulle vi plötsligt ha 120 gäster!

Men han lugnade ner sig sedan. Huvudsaken är ju att en person som jag och min blivande man ogillar inte kommer att komma till vårt bröllop och att vi kom undan utan att säga till blivande svågern att vi inte gillar denna flicka!

Svar på tråden Hur skulle ni göra och tycka?