• llotta29

Vän sur över att inte vara bjuden!

Då man inte kan behaga alla när man ska till att bjuda in folk så blir man lite lätt besviken när man till sin förvåning läser på facebook av alla ställen att denne inte är bjuden på bröllop och tycker att det är förjävligt. Till saken hör dock att vi lärde känna varandra pga våra sambos var bästa vänner fram tills för ett tag sedan, jag och tjejen i fråga har inte träffats sedan juni förra året och pratar heller aldrig, så nu undrar jag KAN MAN DÅ RÄKNA MED ATT BLI BJUDEN???

• Svar på tråden Vän sur över att inte vara bjuden!
  • Loche

Jag tycker inte NÅGON kan räkna med att bli bjuden och det är väldigt fräckt att gå ut på nätet och skrika om det,,, omoget åxå, tycker jag.

• Midvinterflicka

Är hennes sambo bjuden på bröllopet? I så fall kan hon nog förvänta sig att bli bjuden tycker jag.

• llotta29

Nej ingen av dem e bjuden, det var lite det som var saken, då hennes sambo och min sambo är ovänner för tillfället, tycker ju att min blivande man också ska bestämma vem som ska komma och inte.

• Aylas

Det är ju så otroligt mycket som kan spela in.

Är de ovänner så att de aldrig kommer att umgås igen - då hade jag inte blivit sur. Men om det är något mindre som man kommer över och att de var bästa vänner samtidigt som det var ett större bröllop hade jag nog känt mig sur - men aldrig lägga ut det på FB.

Det är klart att man får bestämma vem som får komma och vem som inte är bjuden, men man ska också veta att bröllopet kan betyda  mycket för andra också. 

• Oniq

Oohhh.. facebook.. *haha* Om folk bara tänkte efter någon gång extra innan man skrev saker där ;)

• Tessan01

Om man nästan inte pratat på ett år behöver man inte förvänta att bli bjuden, tycker jag. Jag har många vänner som jag brukar träffa ofta å umgås med som bara är bjudna till kyrkan och inte festen, har sagt att de bara är dom allara närmaste och släkt som kommer :) dom tog de jätte bra, för dom ville bara se mig när jag säger ja till min man :) tycker de var snällt av dom att respektera de :)

• Gopplan

Vad omoget att skriva om det på Facebook. Nej, ingen kan förvänta sig att bli bjuden, mer än möjligtvis de allra närmsta. En av mina närmsta vänner var till och med osäker på om hon skulle få en inbjudan eftersom hon visste att vi bara skulle bjuda de närmsta, men jag sa att såklart var hon en av de närmsta. Hon hade inte blivit sur om hon inte hade blivit bjuden. Men så mailar folk jag inte har sett på fem år (studentvänner sedan utbytestiden) som jag har sm kontakter på facebook och undrar om de ska få en inbjudan. Hm... Folk har verkligen olika syn på vem som bör bjudas, men i ditt fall tycker jag verkligen inte att den där tjejen har anledning att vara sur. Är det bara de närmsta som bjuds så är det.

• Mirjami

Just för risken för sura miner har vi valt att bjuda endast släkten och gudföräldrar till våra barn. Sedan är toastparet vänner, fast de har ju en viktig roll på bröllopet. Jag har försklarat för våra vänner att bjuder man en måste man bjuda nästa, och sedan nästa och sedan nästa... Det slutar med ett bröllop som kostar 411 årsinkomster. Alla har därför förstått och accepterat vårt val och inga sura miner har förekommit!

Jo, en barndomsvän är bjuden utan att ha en roll på bröllopet. Det har jag försklarat med sanningen- Det är ett löfte vi gav varandra redan som små barn och som under årens lopp kommenterats emellanåt. Ingen är sur för detta heller! De vet att jag och hon har varit som ler och långhalm, helan och halvan hela vår uppväxt och fortfarande träffas så ofta vi kan, trots drygt 80 mil emellan oss nu.

• Mirjami
    Mirjami skrev 2011-04-08 11:02:23 följande:
    Just för risken för sura miner har vi valt att bjuda endast släkten och gudföräldrar till våra barn. Sedan är toastparet vänner, fast de har ju en viktig roll på bröllopet. Jag har försklarat för våra vänner att bjuder man en måste man bjuda nästa, och sedan nästa och sedan nästa... Det slutar med ett bröllop som kostar 411 årsinkomster. Alla har därför förstått och accepterat vårt val och inga sura miner har förekommit!

Jo, en barndomsvän är bjuden utan att ha en roll på bröllopet. Det har jag försklarat med sanningen- Det är ett löfte vi gav varandra redan som små barn och som under årens lopp kommenterats emellanåt. Ingen är sur för detta heller! De vet att jag och hon har varit som ler och långhalm, helan och halvan hela vår uppväxt och fortfarande träffas så ofta vi kan, trots drygt 80 mil emellan oss nu.
    Och som en annan skrev, vi har berättat för alla att i kyrkan är ALLA välkomna, det är festen alla inte är bjudna till. Men vi nekar ingen att komma till kyrkan. Tvärtom blir vi överlyckliga om kyrkan fylls till bristningsgränsen!
  • Gun59

..vi lever ju i en ganska narcistik tid, verkar det som...

• Loche
    Gun59 skrev 2011-04-08 11:20:56 följande:
    ..vi lever ju i en ganska narcistik tid, verkar det som...
     Mycket!!!
  • Jelica

Vi råkade ut för samma sak att et par som vi känt förr om åren har gnällt på facebook och till andra som vi känner om att inte vara bjudna till bröllopet. Rejält enerverande då vi redan bjudit väldigt mycket människor då vi har stora släkter båda två. Förklarat läget att vi helt enkelt inte har råd att bjuda alla vi känner men paret i fråga tycker att vi är själviska.. Ja, vad ska man säga? :( Trodde det viktigaste var att vi fick vår dag men det tycker inte detta paret .. är de ens vänner då? Nej det tycker verkligen inte vi..

• prinsessanogrodan
    Jelica skrev 2011-04-10 17:02:06 följande:
    Vi råkade ut för samma sak att et par som vi känt förr om åren har gnällt på facebook och till andra som vi känner om att inte vara bjudna till bröllopet. Rejält enerverande då vi redan bjudit väldigt mycket människor då vi har stora släkter båda två. Förklarat läget att vi helt enkelt inte har råd att bjuda alla vi känner men paret i fråga tycker att vi är själviska.. Ja, vad ska man säga? :( Trodde det viktigaste var att vi fick vår dag men det tycker inte detta paret .. är de ens vänner då? Nej det tycker verkligen inte vi..
    Man kan undra vilka det är som är själviska? Jag har aldrig fattat det där med hur folk kan FÖRVÄNTA sig att få komma på bröllop eller dop eller likanande. Det är en sak att hoppas att man kommer bli bjuden, en helt annan sak att förvänta sig en inbjudan - det  är ju nästintill att "kräva" en inbjudan. Och att gnälla både vitt och brett, på Facebook och till hela bekantskapskretsen...det är väldigt respektlöst och ohyfsat! Ouppfostrat och egoistiskt.
  • tattar-Emma

Är du säker på att det är ditt bröllop hon syftar på?

Svar på tråden Vän sur över att inte vara bjuden!