Serveringspersonal i Borås med omnejd?
Paniken börjar infinna sig. Har sökt serveringspersonal i ett år nu och nu är det endast 4 månader kvar! Jag har hört mig för med skolor, vänner, släktingar, bekanta och så. Ingen kan eller vill servera på vårt bröllop verkar det som. Ja, och skolorna ger inget svar, som om de helt enkelt struntar i oss. Är inte ett riktigt bröllop perfekt träning för elever inom servering?
Cateringfirman som levererar maten tar 340 kr per person och timme, vilket kommer kosta mer än maten i slutändan! Vi är inte snåla, men hade tänkt oss inte mer än hälften.
Vi ska ha buffé och serveringspersonalen ska hjälpa till med att förbereda välkomstdrink och skära och lägga upp de förberedda tilltuggen (tunnbrödsrular med röror i, skärs upp och läggs med snittytan upp på fat, superenkelt) Sedan hälla upp brudskålen på glas (plast). Ställa fram buffén som levereras klar på fat via catering. Ställa fram alkohol på samma bord som maten, ingen bordsservering alls! Sedan plocka undan disken och buffén, sedan fram med assietter och tårta plus kaffe, avec och likör med tillbehör. Efter tårtan plocka undan (här hjälper alltid folk till både från min och gubbens familj så serveringspersonalen kan egentligen bara ta hand om disken) och gästerna fixar undan borden (inget krav, de hjälper till ändå). Sen kan serveringspersonalen göra sig några matlådor med tårta och mat och gå till toastmastern för betalning.
Alltså, det är inte mycket jobb. Min svåger och hans fru hade 54 gäster och exakt samma upplägg och klarade sig med två servitriser. Vi beräknar ha tre just under middagen och tårtan, men två före och efter bara och vi blir ca +- 40 personer bara.
Är det någon som vet någon med åtminstone lite erfarenhet från severing som vill tjäna extra pengar i sommar? Bröllopet äger rum i Seglora söder om Borås den 6:e Augusti! Vi beräknar ca +- 9 timmars arbete.