• hoodilady

4 tungor, vart placera Tärna & Best men?

Jo, nu funderar jag och funderar.
    Måste nämligen ha 4 tungor ut från honnörsbordet då rummet inte är så brett.
    Vi är 52 st totalt varav 8 st på honnörsbordet.
    Så det blir 6+6+5+5+5+5+6+6 st på tungorna om ni förstår.. (bifogar bild)

Jag hade tänkt mig att placera tärnan och de två best men (marshalkarna) intilll varandra framför oss så vi kan prata med dem under middagen. Det hade varit perfekt om det var 3 tungor, för då hade de varit rakt framför oss och tärnan på min sida och best men på brudgummens sida. Men nu blir det ju lite annorlunda.

Jag vill inte placera best men med ryggen åt brudgummen och inte heller alldeles för långt bort ifrån honom.
    Enda alternativet som jag ser det är att dela upp; tärnan till ett bord och de två best men till ett annat.

Vad tycker ni? HJÄLP!!

• Svar på tråden 4 tungor, vart placera Tärna & Best men?
  • wiii

klurigt, känns som att dom kommer ganska långt ifrån er hur man än gör ( behöver ju vara ett visst utrymme mellan borden på tungorna om du förstår hur jag menar)
    Funkar det inte att vända på dukningen då? du sa att rummet inte är så brett, är det långt då? så att ni kanske kan ha honörsbordet längs med den korta väggen och tre tungor ut ändå? 

• hoodilady
    wiii skrev 2011-04-21 12:57:15 följande:
    klurigt, känns som att dom kommer ganska långt ifrån er hur man än gör ( behöver ju vara ett visst utrymme mellan borden på tungorna om du förstår hur jag menar)
    Funkar det inte att vända på dukningen då? du sa att rummet inte är så brett, är det långt då? så att ni kanske kan ha honörsbordet längs med den korta väggen och tre tungor ut ändå? 
    Ja det blir svårt!
    Hmm, jag vet inte, tror inte det är tillräckligt brett på det hållet heller tyvärr för att få plats med 8 pers.
    Men det är absolut en fundering värd att ta upp med herrgården.
    Tack..
  • GeneralElectric
    hoodilady skrev 2011-04-12 11:13:20 följande:
    Jag hade tänkt mig att placera tärnan och de två best men (marshalkarna) intilll varandra framför oss så vi kan prata med dem under middagen. Det hade varit perfekt om det var 3 tungor, för då hade de varit rakt framför oss och tärnan på min sida och best men på brudgummens sida. Men nu blir det ju lite annorlunda.

Jag vill inte placera best men med ryggen åt brudgummen och inte heller alldeles för långt bort ifrån honom.
    Enda alternativet som jag ser det är att dela upp; tärnan till ett bord och de två best men till ett annat.
    Lite off topic, hoppas att du inte misstycker att jag kommenterar detta...

På anglosaxiska bröllop har man EN best man. Det blir alltså inga ”best men”. Har man fler män i brudföljet kallas en ”best man” och resten blir ”groom’s men”.
    Använd det svenska ”marskalkar” som du gjort i parentesen, så blir det en parallell till ”tärnan” – så slipper du problemen med språk/böjning och kulturskillnader. På så vis blir det ju helller ingen skillnad på marskalkarna (fast vill man visa en sådan skillnad, à la best man, antar jag att man kan säga ”hedersmarskalk” om den ene).
  • GeneralElectric

OK, jag antar att man kan ha två stycken best men, det experimenteras förstås en hel del med traditionerna även på amerikanska bröllop. Se t ex: askville.amazon.com/men-wedding/AnswerViewer.do
    Det låter ändå lite underligt att använda ett svenskt begrepp för din uppvaktning (tärnan) men ett engelskt – som blir svårt att hantera när du skriver på svenska och ska böja ordet – för brudgummens, tycker jag.

Sorry för ännu ett off topic-inlägg...kunde bara inte låta bli...

• hoodilady
    GeneralElectric skrev 2011-04-22 21:19:50 följande:
    Lite off topic, hoppas att du inte misstycker att jag kommenterar detta...

På anglosaxiska bröllop har man EN best man. Det blir alltså inga ”best men”. Har man fler män i brudföljet kallas en ”best man” och resten blir ”groom’s men”.
    Använd det svenska ”marskalkar” som du gjort i parentesen, så blir det en parallell till ”tärnan” – så slipper du problemen med språk/böjning och kulturskillnader. På så vis blir det ju helller ingen skillnad på marskalkarna (fast vill man visa en sådan skillnad, à la best man, antar jag att man kan säga ”hedersmarskalk” om den ene).
    Hej, nja, vi säger inte marshalkar för att vi ska inte gifta oss inom den svenska kristna tron, och sen gör det nog inget om båda kallas best man.. det är ju det de är! Fast 2 st...
    Vi är inte troende i någon religion och kommer inte bry oss så mycket om vad folk kallar alla hit och dit.
    Men tack för synpunkten ändå, :) 
  • evelinas

Vilka ska ni ha vid honnörsbordet mer än era föräldrar? Brukar vara rätt vanligt att placera tärna och best man/marskalk där.

Änglamamma till Hedvig 110322 ♥
  • FelizLane

Annars kanske man hade kunnat satt dom med ryggarna mot varandra där i mitten? Åså nå andra som dom kan prata med?

• hoodilady
    evelinas skrev 2011-04-25 19:40:19 följande:
    Vilka ska ni ha vid honnörsbordet mer än era föräldrar? Brukar vara rätt vanligt att placera tärna och best man/marskalk där.
    Änglamamma till Hedvig 110322 ♥
    Det blir mormor och morfar vid honnörsbordet.

Vill ju helst ha tärnan och "best men" nära oss så vi kan prata under middagen!
  • hoodilady
    FelizLane skrev 2011-04-25 20:39:13 följande:
    Annars kanske man hade kunnat satt dom med ryggarna mot varandra där i mitten? Åså nå andra som dom kan prata med?
    Ja kanske får bli så, så svårt, men jag ska ut i helgen och kolla in herrgården så får vi se om det funkar att de sitter vid ett av mittenborden...
  • Nalinie

Tunga 1 tror jag är bäst. så gör vi. 

• Blåbärsson

Inte riktigt svar på frågan men. Ett tips jag fått av redan gifta är att ha två tomma stolar framför brudparet. Där kan vem som helst sätta sig under kvällen och prata med brudparet.

• TheD

V kommer ha tärna och marsalk vid H-bordet då det är viktiga personer under dagen...

Helst skulle jag vilja placera era tre personer framför er MEN ni har fyra tungor... Så ole dole doff!

• hoodilady
    Blåbärsson skrev 2011-04-26 19:42:29 följande:
    Inte riktigt svar på frågan men. Ett tips jag fått av redan gifta är att ha två tomma stolar framför brudparet. Där kan vem som helst sätta sig under kvällen och prata med brudparet.
    Ja tack för tipset! fick det av en arbetskompis nyss faktiskt! Men vi ska ha stolarna bakom oss :)
  • hoodilady
    TheD skrev 2011-04-26 19:56:29 följande:
    V kommer ha tärna och marsalk vid H-bordet då det är viktiga personer under dagen...

Helst skulle jag vilja placera era tre personer framför er MEN ni har fyra tungor... Så ole dole doff!
    Ja du menar mittentungan? Skulle helst velat ha 3 tungor, men det får inte plats tyvärr :(
    Jag tror jag löser det nu med att best men killarna får sitta vid tungan som är närmast brudgummen med deras flickvänner och sen får min tärna sitta vid bordet som är närmast mig med sin pojkvän och mina närmaste kompisar! Blir nog bäst så att dela upp dem. De umgås ju hela dagen med varandra ändå!
    Tack snälla er för alla svar!
Svar på tråden 4 tungor, vart placera Tärna & Best men?