• elmiab

Oense om vilka som ska bjudas in?

Min sambo har en "vän" som han ser som självklart att bjuda in till vårt bröllop. Denna person har ställt upp mycket för min sambo när de var yngre och under en tid i livet då min blivande make hade det jobbigt.
    Men jag tycker inte om denna "vän". Dels så har han stött på mig ganska rejält vid ett tillfälle och dels pratade han i somras mycket skit om min blivande, med några andra vi känner.
    Min blivande har bara fått reda på en del av detta. När kompisen stötte på mig valde jag att inte tala om något utan hoppades att allt bara skulle gå att sopa under mattan. Men efter det som framkommit att han har gått runt och sagt om min blivande är jag så j-l arg på "kompisen". Jag vet inte alls vad jag ska göra. Det värsta "kompisen" sagt kan jag bara inte tala om för min blivande make, han skulle bli så ledsen. Men som det är nu ser min blivande make "kompisen" som en god och nära vän och han är så godtrogen när det gäller denna människa. Min blivande make vet att jag avskyr denna "kompis" och jag har verkligen talat om vad jag tycker om honom. Nu har jag också sagt att jag får ont i magen bara av tanken att ha denna människa i kyrkan och på det får jag inget svar öht. 
    Vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Oense om vilka som ska bjudas in?
  • Vintersol

Jag skulle berätta såna saker för min partner även om han skulle bli ledsen över det. Det är omöjligt för din kille att förstå varför du ogillar kompisen så starkt när han inte vet vad som ligger bakom det.
    Om du inte vill berätta är det konstigt (i din killes ögon) att inte bjuda in kompisen.

• förlovadflicka

Ja, du måste säga vad han sa! Alltså, att hans kompis sagt dumma saker och är dum i huvudet är inte värre än att ens fästmö undanhåller saker för en om du förstår vad jag menar. Man måste kunna prata om allt, jag skulle verkligen velat veta det om jag var honom :) 

• ClaraH

Jag tycker att du ska berätta, men säg att du nästan inte vill säga detta för att inte göra honom ledsen. Men du måste ju förklara varför du inte gillar honom och han har rätt att veta hur otrevlig hans "vän" egentligen är. Jag förstår att du inte vill ha med honom, det känns ju som ett svek mot din sambo också förutom dina upplevelser.

• Mikina

ärlighet brukar vara längst.
    Jag skulle berättat, för det här är ju ett problem som kommer att bestå, efter bröllopet kommer ni ha fler fester och middagar, och en så pass dålig vän måste man nog fundera lite över om man ska ha kvar (antaligen inte).
    Jag förstår din omtänksamhet för din blivande, men tänk om det vore tvärtom, hade inte du velat veta sanningen hellre än att tro så gott om någon som inte förtjänar det? Och hade du velat att din väninna stött på din blivande utan att du fått reda på något och sedan är hon tärna eller dyl på ditt bröllop? Om du ska vara riktigt omtänskam så var ärlig!

Ta tjuren vid hornen och berätta för honom, jag tror att ni både kommer att tjäna på det i längden! och ClaraH's idé om att förklara att det verkligen tar emot att berätta det är ju en bra start. Så att han förstå varför du inte berättat tidigare, och även förstå varför du känner att du måste berätta det!
    Lycka till!

• Mace

Berätta det nu. Blir ni mer ovänner om honom senare så kommer det bara bli ännu värre, då är risken att din sambo inte längre tror på dig för att du har väntat så länge.

Bättre att berätta och diskutera det hela. 

• 1Kor131

Håller med Mikina. Det här handlar inte bara om bröllopet. Din m2b borde få reda på det så han kan ta ställning till om han verkligen vill ha en sådan "vän". Samla mod, berätta och trösta:)

Svar på tråden Oense om vilka som ska bjudas in?