• Sebastiána

Hur håller ni hungern borta och blodsockter jämnt?

Vår fotograf brukar räkna 2 timmar för säkerhets skull. Det tar c.a 30 minuter att ta sig från fotostället till kyrkan och vi vill gärna vara klara i alla fall 45 minuter innan vigseln börjar kl 15 så vi har lite marginal. Vi måste alltså börja fotograferingen 12.15.

Hoppsan! HUR ska jag klara av att vara utan mat i över 6 timmar?! Lunchen blir kl 11 och sen blir det ju ingen mat förrän 17.30. Jag som är van att äta c.a var tredje timme.

Hur gör ni andra? Trist om magen börjar kurra i kyrkan eller om jag blir grinig på grund av lågt blodsocker.

• Svar på tråden Hur håller ni hungern borta och blodsockter jämnt?
  • Millemoj

Jag brukar ha TUCs små salta kex med mig i väskan om jag vet att det blir många timmar utan mat. De är perfekta - inga fläckar, grisar inte ner tänder och läppar, tillsätter salt till kroppen och det piggas man upp av och givetvis tar de bort den värsta hungerskänslan!

• passionsblomman

*banan-mitt favvomellanmål alla kategorier.

*naturdiet/nutrilette på färdig tetra med sugrör och allt eller drickyoghurt-finns massor av olika sådana där nöd-produkter.

*Polarbröd eller tunnbröd som inte är så tjockt och smuligt att äta, och stekt ägg, leverpastej eller så emellan.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • elinolsson

"Normalt" sätt när jag är med och fotograferar ett bröllop så har brudparet ätit lunch en stund innan porträttfotograferingen sen äter de en, två bananer mellan fotograferingen och vigseln.
    De gånger jag vet att det finns barn som ska medverka på bilderna så brukar jag ha med mig tablettaskar både för att motivera dem att göra som jag önskar men även för att få de hålla sig pigga och alerta på korten. Så det kan vara ett tips till er med barn.
    Glöm heller inte att ha med er vatten då det är varmt!

• shakynose

Oj! Ja, 6h utan käk är väldigt lång tid och man måste ju tänka på vad som går att äta med tanke på ev spill.
    Jag skulle nog satsa på att ha med en ostbit , lite frukt och kanske någon "bar". Just bars skulle jag dock inte vilja förlita mig helt på då jag blir lätt kass i magen om jag äter fler än två på en dag (jobbar med träning så jag har testat många ggr...) Tandborste och tandtråd blir väl ett måste i handväskan!

• Loche

Passa på att köpa ett studentförkläde nu när det är säsong och ta på det innan du käkar lunch. Glad

• Sebastiána
    Loche skrev 2011-04-13 17:06:28 följande:
    Passa på att köpa ett studentförkläde nu när det är säsong och ta på det innan du käkar lunch. Glad
    Aha! Bra tips. Jag började fundera på att klippa till en sopsäck
  • mittid
    Aniara4 skrev 2011-04-13 12:09:14 följande:
    Mitt knep är att äta LCHF, då slipper man blodsockersvängningarna och står sig länge utan mat! Men jag funderar på hur jag ska ordna lunchen, eftersom jag förmodligen kommer att vara på salongen 11-14 och sen börja fotograferingen vid 15, vigsel 16.30 och komma till festlokalen 18. Jag måste alltså ha med mig någon lunch eftersom lågkolhydratalternativ är väldigt svåra att få tag  på på stan. Visserligen har jag tänkt göra avsteg på kvällen och äta t.ex. tårtan, så det kanske inte skulle vara hela världen med en macka, men jag vet ju att jag blir hungrig så fort igen om jag äter blodsockerhöjande kolhydrater!
    LCHF såklart: Stek bacon och koka ett par ägg att ta med, så klarar du dig perfekt!!
  • mittid

P.S.

Går utmärkt att göra iordning dagen före : )

• Aniara4
    mittid skrev 2011-04-13 21:25:11 följande:
    LCHF såklart: Stek bacon och koka ett par ägg att ta med, så klarar du dig perfekt!!
    Jag äter inte så gärna bacon eftersom jag får halsbränna av det (och det är inte så gott kallt heller), men jag kanske tar med mig en flaska äggmjölk och ett sugrör för att inte förstöra läppstiftet! Eller en omelett helt enkelt.
  • errekrook

Vad bra, det har jag inte ens tänkt på! Och ja, de där lågkaloribarsen kan man bli lite dålig i magen av :) Min blivande man hittade ett par stycken i skafferiet och satte i sig. När jag kom hem fick jag höra: "Du älskling de där kakorna du hade köpt var lite lite skuma, blev lite kass i magen." haha

• mittid

Tål man inte bacon kan man ta nått man tål.... kokt skinka kanske : )

• Hoppe

Håller med, LCHF är det perfekta för att inte få blodsockerdip. Kokta ägg är perfekt att ha med sig.

• Oonah

LCHF, jag håller med. Men jag vet inte om det funkar om man "börjar" lchf just den dagen. Mina hungerskänslor och sockersug försvinner först efter några dagar.

Annars vill jag varmt rekommendera Naturdiets fardigblandade dryck, jordgubbsmak. Den är vansinnigt god kall men riktigt mummig när den är rumsvarm också. De andra smakerna är inte hälften så goda, tycker jag. =) Kanske inte så LCHF:iga, men...

- May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • Loche
    Aniara4 skrev 2011-04-13 21:29:04 följande:
    Jag äter inte så gärna bacon eftersom jag får halsbränna av det (och det är inte så gott kallt heller), men jag kanske tar med mig en flaska äggmjölk och ett sugrör för att inte förstöra läppstiftet! Eller en omelett helt enkelt.
    Äggmjölk!! Det är ju helt suveränt! Kommer att finns bland mina tillbehör åxå! Skrattande
  • prinsessanogrodan

Jag brukar köra med Släta bullar (finns att köpa i påsar eller lösvikt). Det är inte lika söt som vanliga kanelbullar med med lite sött i och med kardemumma. Kladdar inte och är inte för sött. Tyvärr finns det inte alltid i alla affärer men jag hoppas verkligen kunna köpa en påse till bröllopet.

Svar på tråden Hur håller ni hungern borta och blodsockter jämnt?