• Invincible

Oerhört splittrad om w/si...hjääälp!

Hej alla i diamantdjungeln!
    Jag sitter här på kvällskvisten och börjar få migränkänningar av alla tankar som snurrar i mitt huvud.

Fick idag möjlighet att köpa en sten (i en ring som inte skulle användas) till kanonpris. Finns inget cert till den och det drar väl ner priset på Kaplans.

Ringde min guldsmed som ansåg att en sten i w/si för det priset jag fått är helt galet billigt: "spring och ta den" som han uttryckte sig. Men jag vette fasiken. Är det värt 7000 kronor att köpa en ring för att uppgradera storleken från en 0,32 till en 0,5 men nedgradera sig i kvalité? Jag har betalt 8000 för min nuvarande sten, så jag kommer ju gå långt ifrån vinst på projektet, det är ren lyxkonsumtion.

Har läst massor, men kommer inte fram till något. Vill bara att någon annan ska säga åt mig vad jag ska göra. Jag som valde en mindre sten för det var praktiskt...

HJÄÄLP! Jag vet ju att ni är så många som har koll här! Jag trodde jag hade koll, men nje... har inte sett nog med stenar för att kunna avgöra - och jag måste bestämma mig till imorgon.

And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • Svar på tråden Oerhört splittrad om w/si...hjääälp!
  • In Wonderland

Jag gillar stora stenar, men jag skulle bli lite skeptisk om det inte finns ett certifikat till den nya diamanten. Vissa företag certifierar clairty och färg olika. Färg kan skilja två steg mellan vissa. Om jag var du skulle jag nog behålla den diamanten du har. Vad är färgen, clarity och cut på din nuvarande diamant?

• Invincible

Det är nog ungefär så som jag ställer mig idag i frågan med. Jag har rätt bra specs på min sten nu (minns inte exakt utan att rota rätt på värderingspapprerna) och hade denna ring haft samma papper så vette tusan om jag hade tvekat. Är fortfarande splittrad, men har ju arbetsdagen på mig. Just att guldsmeden blev så peppad ställer till det i minn stackars huvud! :)

• Invincible

Kaplans folk har ju kollat på den och graderat den, ska ju sägas. Men hur lätt är det att se färg och inneslutningar i en sten i rödguldsfattning....

Svar på tråden Oerhört splittrad om w/si...hjääälp!