Någon som har en bra lista på vad som behövs inför planering inför bröllop , typ en check lista :-)
Någon som har en bra lista på vad som behövs inför planering inför bröllop , typ en check lista
Någon som har en bra lista på vad som behövs inför planering inför bröllop , typ en check lista
Om du blir medlem på theknot.com så finns det en där som liksom påminner en när det är dags att göra saker, så är det bara att följa den och bocka av :)
Du har en bra här på BT planeringskalender heter den, ligger under verktyg.
Jag har en under min profil du kan kopiera.
Har en här som jag sparat från en tjej här på BT, kan kanske hjälpa dig oxå?
Checklista
12-6 Månader innan
• Datum och ev. Reservdatum
• Boka Kyrka
• Boka Festlokal -Kolla vad som ingår i priset
• Budget - Vad får det kosta / Var kan vi spara
• Välj ut: Tärnor / Marsalkar / Bestman / Värdpar
• Planera mottagning / Middag
• Planera musik / Kolla med musiker
• Börja titta ut kläder - sy upp / hyra / köpa
• Boka transport - till vigselplats bröllopsnatt hem etc
• Boka fotograf
• Planera och boka resa
• Välj hotell till bröllopsnatt
• Gästlista
6-3 Månader innan
• Bestäm ev tema / färgtema
• Se över gästlista och bestäm
• Skicka ut inbjudningar ( i ton med tema)
• Be om OSA senast 5 v innan bröllop
• Välj ut kläder - allt från underkläder till skor till klänning från tärnor till brudpar
• Önskelista
• Hitta präst eller annan vigselförättare
• Prel. bestäm Mat - Det är alltid trevligt att ställa ut skålar med godis till kaffet - tex små snickers, Fazer Mint eller gelehjärtan, Ställ ut nikotintuggummin i små skålar på borden om ni har många rökare som gäster och räknar med en lång middag.
• Se över logimöjligheter för gäster
• Forma och beställ inbjudan, placering och tackkort i samma stil
• Boka all utrustning och bord
• Boka tid hos frisör / manikyr / makeupartist / etc
3-2 Månader innan
• Välj florist - beställ buketter
• Bestäm dekorationer
• Träffa alla du bokat tid hos för närmare saltal och detaljplanering - Frisör/ vigselförättare / Kantor / musiker / fotograf / catering
•o Beställ hindersprövning, efternamnsblanketter (endast giltig 4 månader, går inte gifta sig utan)
• Pass, Körkort, id med nya namn
• Ordna inköpslista till mat
1 Månad innan
• Gör en rejäl lista över allt som ska göras och bestäm vem som gör vad
• Prova alla kläder och bestäm alla detaljer som hänger löst
- Se till att ni gått in skorna så ni slipper ömma tår och skavsår
• Stäm med den som ordnar maten om de slutgiltiga antalet gäster
• Bordsplacering
• Spika vigsel och festprogram
• Ev. Annonser i lokaltidningar
• Gå in skorna
• Gör test hos frisör och smink
• Om ni inte ska gifta er i er hemförsamling - fråga prästen/kyrkan om ni
behöver ordna ev. vigselblankett från er hemförsamling.
• Tänk igenom vilka bilder ni vill ska bli tagna så att ni verkligen får kort som kan passa som tackkort.
Ställ också upp er med respektive föräldrapar eller andra som vi vill bli fotograferade tillsammans med.
• Om ni ska låta någon anhörig ta bilderna så kan det vara idé att knäppa ut en hel rulle med bilder bara till tackkort och sedan framkalla med dubbla kopior. Det kan bli billigare än att efterbeställa.
• Ta både svart/vita- och färgkort så att ni kan välja de som känns bäst.
• Skriv ett schema över dagen med vad som ska hända och vem som ska göra det och ge alla inblandade.
Gå genom dagen så att ni vet att någon hämtar blommor osv.
• Har ni festen i egen lokal kan det vara roligt att göra något åt toaletterna, tex doftljus och blommor.
• Se till att den som är ansvarig för kvällen (värd, tostmaster?) har pratat med dem som har hand om middagen och maten så att de är samspelta.
• Gå igenom en gång till med restaurang/catering om allergiker, diabetiker osv.
• Gå igenom allt med toastmastern och/eller värdparet. Det kan finnas små detaljer som man förutsätter att värdparet har samma uppfattning om som man själv, men när stunden är inne kan det visa sig att så inte var fallet.
2-1 veckor innan
• Lämna in ringar för upputsning och text
• Kolla en sista gång att allt är ordnat kring vigsel och fest
• Se till att den som ska viga er får godkända hinderprövningen, gärna i samband med övning
• Prova kläder igen
• Förbered inför bröllopsresan
• Samla alla involverade och se till att de vet vad de ska göra
• Dubbelkolla alla bokningar
• Öva vigsel
• Prata med några av gästerna i förväg så att de dansar även om inga andra dansar. Dansen kan vara lite trög att få igång annars.
• Gör i ordning ett akut-kit
PACKA Säkerhetsnålar (ifall klänningen går sönder)
Nål och tråd (av samma orsak)
Lakan (att lägga på golvet hos frisören + vid fotografering)
Johnsons baby wipes (för att ta bort fläckar på klänningen)
Näsduk (om man är lättrörd)
Compeed plåster och vanliga plåster (vid eventuella skoskav och sår)
Värktabletter
Novalucol (eller annan medicin mot magsyra)
Allergitabletter
Halspastiller/Tuggummi (om man vill fräscha upp sig i munnen)
Extra strumpbyxor/strumpor
En flaska vatten
Något sockerrikt mellanmål (vid blodsockerfall, inga sura miner en dag som denna!!!)
Hårnålar
Puder
Läppstift
Bomullspinnar (om man blir svart under ögonen av sminket)
Parfym
Deodorant
Tamponger och/eller binda (man vet ju aldrig!)
Liten behändig kamera
Kreditkort (för att kunna köpa sådant man ändå glömde ta med sig)
Körkort
Handlotion (många vill titta på din hand!)
Nagelfil
Mobiltelefon
Hårspray (i miniformat)
Hårborste (i miniformat)
Babypuder (att täcka över fläckar med och lindra skavsår med)
Bekväma skor
Extra knappar
Virknål (om man har sådana knappar som knäpps med små öglor)
Penna
Papper eller liten anteckningsbok
Liten fickspegel
Pincett (att ta bort flisor och oönskade hårstrån med)
Liten tub/burk med ansiktskräm (om man blir för torr i ansiktet)
Nagellack (samma färg som naglarna)
Nagellack (genomskinligt att laga maskor i strumporna med, om reservparet går sönder)
Puderborste
Concealer
Mascara
Minitandborste och tandkräm
Tandtråd/tandpetare
Solskydd (om man ska vara utomhus mycket)
Ögondroppar (för att torra ögon ska bli klara ögon, allra viktigast för linsbärare)
Extra kontaktlinser (tänk om man skulle råka tappa en...)
Extra örhängen
Lite pengar, både mynt och sedlar.
• Gammalt lakan till bilen (för att skydda klänningen mot smuts)
• Vita gympaskor och/eller en liten vit handduk att stå på till fotograferingen. Så slipper brudskorna få gräsfläckar. (Gympaskorna kan vara sköna att ha frampå småtimmarna också när brudskorna börjar klämma.)
• Paraplyer - så att det inte regnar.
• Block och penna för att anteckna vem man fått vad av - om ni väljer att öppna presenterna på festen.
• Tejp för att tejpa fast korten på rätt paket - om ni inte vill öppna presenterna på festen.
• Övernattningsväska (med bl.a. vardagskläder till dagen efter), ev. kan någon checka in den åt er på hotellet.
• Förvaringsväska/påse för brudklänningen och ev. även till mannens klädsel.
• Riktigt bra balsam/inpackning för att reda ut håret på bröllopsnatten. Ett schampo kan också vara praktiskt.
• Badbomd/badolja om ni vill bada på hotellet.
• Morgongåva till respektive
• Liten CD-spelare och CD med romantisk musik till hotellrummet.
Dagen innan
• Åk till festlokalen och lämna schema över bordsplacering, festprogram, blommor, dekor
• Hämta bord och dukar
• Lämna kläder där du ska göra dej i ordning
• Packa allt för bröllopsnatten
• Slappna av
• Ordna all dukning - Se till så att det finns en stadig vas på bordet vid er plats att ställa brudbuketten i. Även tärnans bukett kan behöva en vas.
• Sov i tid
• Ringar hämtade?
• Presentpåsar till de som hjälpt
• Ta bort eventuella prislappar under skorna så att de inte syns när ni knäböjer i kyrkan.
• Engångskameror är roligt att ha med. Tänk på att berätta hur de fungerar och att det nästan inte är någon idé att fotografera när det blir mörkt. Även kameror med blixt kan det bli dåliga kort av när det inte är tillräckligt med ljus.
Den stora dagen
• Kom ihåg ringar!
• Se till att du som brud äter en ordentlig frukost, även om du är nervös o pirrig så måste du försöka äta. Det är en låååång dag och det dröjer tills du får mat nästa gång. Ta en kopp te och några kex om du är nervös och fyll på sen under dagen med små mellanmål som fruktsoppa, en smörgås, något gott att dricka, lite frukt osv..
• Drick mycket!! En varm sommardag är vatten ett måste! Det hjälper även till att hålla magen lugn och hålla huvudvärken borta. Det går alldeles utmärkt att ha en flaska vatten ståendes vid altarringen i kyrkan, be prästen ställa dit den åt dig
• Ta det lugnt på toaletten!! Stressa inte på toaletten utan sitt där i lugn och ro och dra inte på dig urinvägsinfektioner och förstoppningar bara för att du är nervös och hispig
• Ta med extra trosor! En varm sommardag känns det kanske inte så fräscht att ha samma trosor på sig sedan kl 6 på morgonen när klockan börjar närma sig 4 på natten... Ha ett par ombyten med dig och byt trosor under dagen för att slippa svettdoft och andra ofräscha dofter som kan bildas under en syntet-klänning. En våtserviett tar bort den värsta ofräschheten
• Se till att du som brud har med dig den där nöd-väskan. Där ska du kunna hitta Alvedon, plåster, bindor/tamponger, extra trosor, säkerhetsnålar, nål o tråd, samarin, extra strumpor vid hål/maskor, extra smink, deo/parfym, borste/hårspray, hårnålar, våtservietter för intimhygien. Och stoppa gärna ner dina personliga saker också som klocka, mobiltelefon, plånbok osv
• Be någon pålitlig person ta hand om väskan till bröllopsnatten där även en lapp med viktiga telefonnummer dit ni ska finns uppskrivet samt adress och färdväg. Stoppa gärna ner pengar också
• Glöm inte att PACKA väskan för bröllopsnatten
• Skjuts, Se till att ni kan ta er hem från bröllopsnatten dagen därpå. Dubbelkolla under kvällen på bröllopsfesten att chauffören inte glömt att hämta er nästa dag.
• Näsdukar om det kommer tårar eller svett under vigseln.
Dagen efter
• Dubbelkolla städningen innan nycklar lämnas tillbaka och kolla att inget är glömt eller att inget är trasigt.
• Lämna in den hyrda fracken eller klänningen och var med när klänningen gås igenom så du inte åker på extra utgifter i form av kemtvätt eller lagning.
________________________________________
Allmänt om gäster:
Be gästerna stänga av mobiltelefonen under vigselakten. Be toastmastern säga det muntligt till alla eller skriv ner det i festhäftet o dela ut redan vid vigseln. Alternativt be prästen säga det. (Idé: Be pastorn ha hög ringsignal på mobilen, ringa innan intåg, hon säga -det var brudparet som ringde och önskade att allas telefoner skulle stängas av) Informera om fotografering i kyrkan.
Be alla rökare försöka hålla sig till de rökpauser som finns för att inte störa ordningen och programmet under middagen.
Märka ut ordentligt vilka dörrar och fönster i festlokalen man får öppna utan att dra igång ett larm.
Var noga med att utrymmen som inte används i festlokalen går att låsa eller bomma igen för att undvika spring och smällande i dörrar samt minska risken för pillandet på saker som man inte äger.
Shit vilken gedigen lista...
Men den snodde jag Ska printa ut den och släpa med den dygnet runt, så att jag minsann inte glömmer ngt
Den tar jag också! Superbra!
tack , ja vi redan planerat lite , men vi år nog ha 1-2 år på oss planera inser jag , de finns så mycket man ska ha o de små sakerna ska man inte glömma
Bra lista , lånar den :)
Ska börja spara pengar nu :) till vårt bröllop !!
Kram alla
Den va bra. Den snr jag! tackar!!