• hysterica75

hur skriver man på kuvertet??

man skriver ju såklart namn och adress och så..
    men skriver man fam andersson? eller hur?

jag har några gäster som är ihop men inte bor ihop, och vad skriver jag på dom isåfall? jättesvårt. för tycker inte det räknas som familj isåfall...
    fattar ni hur jag menar?

• Svar på tråden hur skriver man på kuvertet??
  • Loche

Om hela familjen är bjuden skriver man Fam, ja. Om man vill ha barnfritt bröllop skriver man parets förnamn och efternamn.
    De som är särbo ska väl egentligen ha var sitt inbjudningskort har jag för mig? Men det kan ju gå bra att skicka till den ni känner bäst och skriva även särbons namn på det kuvertet,så att det framgår att inbjudan gäller båda.

• TheD

Du kan skriva:

Anders Andersson + Anna
    adress osv....

Det gör ni som ni vill :)

Fam XX skriver jag endast när det verkligen är till en familj annars blir det nog (om paret bor ihop):

A. Andersson & A. Eriksson
    adress osv....

Annars:

Lortgrodan & Prinsessan   (Flört)
    adress osv

hahaha

Skriv så det känns bra

• hysterica75

har skrivit i infobladet att det är barnfritt. hoppas alla respekterar det oxå..
    grejen är att några av släkt och vänner har nya respektive som vi oxå vill bjuda, trots att vi inte känner dom. å då kan man väl skriva deras namn på samma som till den vännen.. alltså på samma inbjudan.

• TheD
    hysterica75 skrev 2011-04-14 19:51:16 följande:
    har skrivit i infobladet att det är barnfritt. hoppas alla respekterar det oxå..
    grejen är att några av släkt och vänner har nya respektive som vi oxå vill bjuda, trots att vi inte känner dom. å då kan man väl skriva deras namn på samma som till den vännen.. alltså på samma inbjudan.
    Klart ni kan!
  • hysterica75
    TheD skrev 2011-04-14 19:55:40 följande:
    Klart ni kan!
    aha.. tack:)
    det är ju skitsvårt att veta sånt här.. jag e inte direkt en vett och etikett människa;)
  • Loche

Om det ska vara barnfritt ska du inte skriva "Fam Andersson" på kuvertet för då innefattar inbjudan hela familjen. Då skriver du typ Lasse och Eva Andersson,,, förr skrev man Herr och fru,,, men så formell är det nog ingen som är nu för tiden, haha!

• Smilla07

Skriver ni avsändare på baksidan?

Det kanske är bra att göra det ifall något kort kommer på villovägar.... vad tror ni?

• awarwen

Jag har gjort så här:

Om hela familjen ska bjudas...
    Fam Bertil Svensson

Om det gäller ett par som inte är gifta...
    Ove Oveson och Sara Tittut

Om det gäller ett par som inte är gifta, men som ska ha med sig barnen...
    Ove Oveson och Sara Tittut
    med barn

Om det gäller någon som inte bor ihop med en partner man kanske inte har efternamn på eller inte vet så mkt mer om än att de umgås/är ihop
    Ove Oveson med Sara

På baksidan har jag inte skrivit någonting, men det kanske är en god idé.
    Vi har skickat ut Save-The-Date kort i förväg, så alla vet om att det blir bröllop. Så om ett kort kommer på villovägar, så räknar jag med att jag får höra det Skrattande

• Aniara4
    awarwen skrev 2011-04-15 08:36:16 följande:
    Om det gäller någon som inte bor ihop med en partner man kanske inte har efternamn på eller inte vet så mkt mer om än att de umgås/är ihop
    Ove Oveson med Sara
    Jag höll med om allt utom det här. Jag kommer att se till att jag vet vad alla respektive heter även i efternamn, vet jag inte får jag väl ringa och fråga någon släkting, kompis, eller i värsta fall huvudgästen själv. Jag har själv varit med om mer än en gång att någon har ringt och frågat vad min sambo heter i efternamn innan vi har fått en inbjudan till något, och det tycker jag visar på artigt intresse och engagemang!
  • awarwen
    Aniara4 skrev 2011-04-15 09:43:58 följande:
    Jag höll med om allt utom det här. Jag kommer att se till att jag vet vad alla respektive heter även i efternamn, vet jag inte får jag väl ringa och fråga någon släkting, kompis, eller i värsta fall huvudgästen själv. Jag har själv varit med om mer än en gång att någon har ringt och frågat vad min sambo heter i efternamn innan vi har fått en inbjudan till något, och det tycker jag visar på artigt intresse och engagemang!
    I vårt fall så gäller det en extrapappa till min M2B som har skaffat sig ett litet sällskap på äldre dar.
    Han är över 90 år, så vi vet inte om han orkar komma.
    Vi vet inte alls mkt om hans sällskap, mer än hennes förnamn. Har inte en susning om huruvida han vill ha med henne eller inte. Vi känner däremot honom väldigt väl och han skiter fullständigt i vad det står på kuvertet.
    Han är skogsbonde och är lite mer.. äh, det ordnar sig väl. Eller... äh, det är väl inte så viktigt.
Svar på tråden hur skriver man på kuvertet??