• nsdtr

Hemlevererat från Tyskland

Hej!! Sitter o funderar på hur vi ska göra med alkoholen,,antingen åker vi ner o handlar eller så va det någon som tipsade om hemkörning,, tittade på spritovin.eu o där får man det hemkört med fraktbolag,,undrar vad som blir billigast,,betala frakten eller åka själv o betala båtbiljeter o så?? Någon som har erfarenhet???  

En annan fråga ang alkohol,,hur mycket går åt?? Tex hur många flaskor mouserrande till 60 gäster ( de ska få det när de kommer till lokalen o sen även räcka till en brudskål när vi anländer. Tycker det är jättesvårt att veta hur mycket man ska köpa??

• Svar på tråden Hemlevererat från Tyskland
  • S2011

på systembolagets hemsida kan du hitta en guide till hur många glas man räknar per flaska och person vid olika typer av tillställning - jätteanvändbart!

medan vi fortfarande funderade på tyskland så kom vi fram till att det faktiskt var billigare att beställa och få det fraktat hem. det kanske beror på vars man bor nånstans i landet, jag vet inte. 

• Bettina

Vad jag har förstått så blir det billigare att åka själva. Vi tänkte också ta transport, men blev billigare om vi åkte själva, dessutom har min sambo två kompisar som vill med och då delar de på bensinkostnaden också.

• Aniara4
    S2011 skrev 2011-04-15 12:24:34 följande:
    medan vi fortfarande funderade på tyskland så kom vi fram till att det faktiskt var billigare att beställa och få det fraktat hem. det kanske beror på vars man bor nånstans i landet, jag vet inte. 
    "Vars" - det låter som att du bor i den delen av landet som är långt från Tyskland! Flört

Får räkna på vad det kostar hit till Stockholmsområdet, för vi kommer nog inte att ha tid att åka ändp.
  • S2011
    Aniara4 skrev 2011-04-15 13:04:40 följande:
    "Vars" - det låter som att du bor i den delen av landet som är långt från Tyskland! Flört

Får räkna på vad det kostar hit till Stockholmsområdet, för vi kommer nog inte att ha tid att åka ändp.
    Jag kommer från Sollefteå i Ångermanland, så en bit till Tyskland är det ju

Bor dock numera i Skövde, så det är lite närmare TysklandFlört Men bitar av dialekten hänger kvar Skrattande
  • nsdtr

Vi kommer från östergötland så inte jättelångt från tyskland, men får räkna på det lite mer...Tack för tipset om systemets hemsida ang hur mycket till varje gäst

• Aniara4

Jag räknade lite på det nu, drog till lite grovt med vin och öl och lite annat som är det vi har kvar att köpa in. Frakten till Stockholm skulle bli knappt 600 kronor, och jag tror det kostar mer än så att åka och hämta själva. Sammanlagt, inklusive frakt, blev det ungefär 3000 för en laddning som skulle kosta runt 3800 på Systemet. Ska höra med fästmannen om han tycker det låter som en bra idé.

• Zelmah

men hur säkert är det eg att beställa via dessa sidor? Tydligen så är det ju inte helt safe vad jag har förstått just för att lagarna är så luddiga. Man kan alltså åka på att betala skatt på skiten i alla fall även fast det är köpt i annat land. -så har jag fattat det när jag har läst runt. Att det finns inga garantier för att det inte stoppas i tullen så att man får betala tullavgift (skatt) på det och då blir det ju inte så billigt i alla fall ju... Så kolla noga vad som står i lagen o allt sånt innan ni handlar... Många av sidorna har länkar till lagtexterna och tullverket som jag sett. Men som sagt när jag sist kollade detta alternativ (i början av året) så verkade det som att "man kan ha otur" men för det mesta och i regel så går det bra... Men vad vet jag! Jag har ju inte ens vågat testa hehe...

Vi fegar nog o åker ner till Tyskland. Färgbiljetten Helsingborg-Helsingör + Rödby Püttgarten kostar ju 900-1000 kr så får man lägga på bensinen då med såklart. Vi åker från Göteborg, vet inte riktigt hur många mil det blir men...

Men beställer ni från sidan berätta gärna hur det gick! Och vad frakten gick på osv...

• Kattpoet

Är det inte billigare att  köpa från Finland eller  Estland när man bor där uppe?

Mamma och papp bor visserligen längre norr  ut, Umeå för att vara exakt och det köper sprit från Finland. 

• BlackWIngedAngel
    Zelmah skrev 2011-04-15 14:19:40 följande:
    men hur säkert är det eg att beställa via dessa sidor? Tydligen så är det ju inte helt safe vad jag har förstått just för att lagarna är så luddiga. Man kan alltså åka på att betala skatt på skiten i alla fall även fast det är köpt i annat land. -så har jag fattat det när jag har läst runt. Att det finns inga garantier för att det inte stoppas i tullen så att man får betala tullavgift (skatt) på det och då blir det ju inte så billigt i alla fall ju... Så kolla noga vad som står i lagen o allt sånt innan ni handlar... Många av sidorna har länkar till lagtexterna och tullverket som jag sett. Men som sagt när jag sist kollade detta alternativ (i början av året) så verkade det som att "man kan ha otur" men för det mesta och i regel så går det bra... Men vad vet jag! Jag har ju inte ens vågat testa hehe...

Vi fegar nog o åker ner till Tyskland. Färgbiljetten Helsingborg-Helsingör + Rödby Püttgarten kostar ju 900-1000 kr så får man lägga på bensinen då med såklart. Vi åker från Göteborg, vet inte riktigt hur många mil det blir men...

Men beställer ni från sidan berätta gärna hur det gick! Och vad frakten gick på osv...
    Det är nog inte en fråga om tull, för vi har generellt inga tullavgifter inom EU. Men faktum är att om man beställer hem alkoholdrycker istället för att åka och hämta dem, så ska man betala svensk alkoholskatt på dem. Och svensk alkoholskatt är ju vad som gör alkoholdrycker dyra i Sverige, så då tjänar man ju inte på det.
  • Zelmah

tullavgift är ju lika med en skattekompensation för att skatten inte betalas in i sverige i o m att varan köpts utomlands. Så tull och skatt. same same typ. Men jag vet att man inte har tullar inom EU, men slant i ordvalet Skrattande men en extra beskattning får ju samma verkan som en tullavgift det är därför EU tycker att Sverige gör fel där...

Gvrejen är ju alltså att det enligt EUs regler är förbjudet att dubbelbeskatta en vara som köpts utomlands inom EU, men sverige tycker inte riktigt samma sak när det kommer till alkoholen. Den är ju redan skattad i Tyskland men Sverige vill ha mera... Det är där det tvistas vad jag förstår. EU-regler står s a s i kontrast mot Sveriges regler o vi kan komma att behöva ändra den regln i slutändan. Men i princip kan man i nuläget åka på att betala den svenska alcoholskatten ändå även fast det köpts in från Tyskland. Så då kan det kosta samma som i sverige i ändå. Men har man inte otur så glider transporten igenom utan att man åker på skatten/tullavgiften.

Betsäller man varor från USA t ex åker man ju på tullavgifter för att skattekompensera här i om att man köper en vara billigt m lägre skatt utifrån...

Men jag kikade in på den där sidan iaf men tyckte tex att vinet o mousserande vin var mkt dyrare än på Calles o Bordershop i Tyskland.

• Pinkgrape
    Kattpoet skrev 2011-04-15 14:27:01 följande:
    Är det inte billigare att  köpa från Finland eller  Estland när man bor där uppe?

Mamma och papp bor visserligen längre norr  ut, Umeå för att vara exakt och det köper sprit från Finland. 
    Spriten är lite billigare i Finland, ja, men inte öl/vin/cider och sådant. Det ger inget att åka till Finland och köpa det. Vi bor i Skellefteå och när vi åker till Ikea (Haparanda som är närmast) brukar min sambo ibland passa på att köpa någon flaska i Finland, men här är det ingen (som vi känner) som köper från Finland för att det skulle vara mycket billigare.
  • Kattpoet

Men kolla priserna,  sytembolaget emot  spritsidorna,  jag hittade en som hävdade att den flaskan likör jag hade köpt på systemet skulle kosta 250 kr  och de sålde den för  140,  jag betalade 165 för den på systemet.
    Kolla så att inte blir dyrare än finland.

• Debe

På sidorna man kan köpa hem alkohol från tyskland (få det fraktat hem) så kostar det ju mer också. Det är mycket billigare på plats i tyskland. Jämför själv på tex calle.dk

• nsdtr

Har tittat lite nu o visst det är ganska mycket billigare på typ calles eller boardershoppen,,,o skatt vill man ju inte åka på,,Nee det blir nog att packa in sambo o hindersprövning i bilen o besöka Tyskland,,får se det som en trevlig minisemester

• Aniara4

Ok, med min tur kommer paketet garanterat att fastna i tullen (hände nyligen med ett paket från USA), så det får nog bli en Ålandskryssning som vi tänkte först! Då kan vi kalla det semester på samma gång. Drömmer

Svar på tråden Hemlevererat från Tyskland