Zelmah skrev 2011-04-15 14:19:40 följande:
men hur säkert är det eg att beställa via dessa sidor? Tydligen så är det ju inte helt safe vad jag har förstått just för att lagarna är så luddiga. Man kan alltså åka på att betala skatt på skiten i alla fall även fast det är köpt i annat land. -så har jag fattat det när jag har läst runt. Att det finns inga garantier för att det inte stoppas i tullen så att man får betala tullavgift (skatt) på det och då blir det ju inte så billigt i alla fall ju... Så kolla noga vad som står i lagen o allt sånt innan ni handlar... Många av sidorna har länkar till lagtexterna och tullverket som jag sett. Men som sagt när jag sist kollade detta alternativ (i början av året) så verkade det som att "man kan ha otur" men för det mesta och i regel så går det bra... Men vad vet jag! Jag har ju inte ens vågat testa hehe...
Vi fegar nog o åker ner till Tyskland. Färgbiljetten Helsingborg-Helsingör + Rödby Püttgarten kostar ju 900-1000 kr så får man lägga på bensinen då med såklart. Vi åker från Göteborg, vet inte riktigt hur många mil det blir men...
Men beställer ni från sidan berätta gärna hur det gick! Och vad frakten gick på osv...
Det är nog inte en fråga om tull, för vi har generellt inga tullavgifter inom EU. Men faktum är att om man beställer hem alkoholdrycker istället för att åka och hämta dem, så ska man betala svensk alkoholskatt på dem. Och svensk alkoholskatt är ju vad som gör alkoholdrycker dyra i Sverige, så då tjänar man ju inte på det.