• icyeyes

Ingen vigselförrättare ledig!?

Vi har fixat ALLT; lokal, mat, dekoration, klädsel och allt annat UTOM vigselförättare!!!
    Nu är det sju veckor kvar till bröllopet och vi har ingen som viger oss!?

Vi ska gifta oss den 4:e juni utanför Skabersjö Mölla utanför Malmö, och är i desperat behov av en borgerlig vigselförrättare. 

Snälla hjälp oss!!
    Annars blir det ingen trevlig vigselcermoni,
    utan istället en snabb och tråkig akt på rådhuset.

Vi vet att vi är farligt sent ute...

• Svar på tråden Ingen vigselförrättare ledig!?
  • Amejuli

Åh, stackare. Nu bör jag i sthlm och ska gifta mig i juli men när vi skulle boka i februari visade det sig attd et var väldans svårt att få tag i någon som kunde tänka sig att viga på annan plats, forfarande var lediga och inte skulle ha semester. Var ett riktigt hemskt stressmoment. Tror vi frågade 10 personligen och ringde till fyra kommuner innan vi hittade ens en som kanske kunde. Verkligen jobbigt det där.

Nu bor ju jag som sagt på annan ort men jag har ändå några tips utifrån hur vi till slut hittade en. Dels så tycker jag att ni ska ringa mindre grannkommuner (som ligger relativt nära) om ni inte redan har gjort det. Om ingen av er är skriven där så kan de ju ibland ta ut en extra avgift på några hundringar men det kan det kanske vara värt? en tillkommer ju reskostnader för förrättaren och så men är man desperat är det difinitivt ett bra alternativ.

Ett annat tips är att söka på andra ställen än hos kommunerna. Länsstyrelsen har listor på vilka vigselförrättare som finns nära er. Skicka ut massmail och förklara er situation!

Annat ställe som är värt att kolla är humanisternas hemsida. Några av deras officianter har även vigselrätt (men dessa står också med på länsstyrelsens sida) och de är väldigt vana att ordna cermonier.

Ni fixar detta! Stort lycka till! Skriv och berätta gärna hur det gick.

• Blivande fru Swärdh

Vi bor också i Sthlm men vi kollade länstyrelsens listor på nätet och tror vi skickade ut 50-60 mail (gifter oss i juli) och det var kanske 45 som skulle vara på semester just då så vi fick nej på nej tills vi hittade en som är helt perfekt för oss! Men det var inte svårt att få dem (som kunde) att komma till en annan plats än rådhuset.
    Fast vi ville se till att hitta en vigselförrättare innan vi började boka lokal och allt annat..... 
    Bomba dem bara och ge inte upp! Någon måste ju kunna. Lycka till!

• Freakie
    icyeyes skrev 2011-04-18 16:36:18 följande:
    Vi har fixat ALLT; lokal, mat, dekoration, klädsel och allt annat UTOM vigselförättare!!!
    Nu är det sju veckor kvar till bröllopet och vi har ingen som viger oss!?

Vi ska gifta oss den 4:e juni utanför Skabersjö Mölla utanför Malmö, och är i desperat behov av en borgerlig vigselförrättare. 

Snälla hjälp oss!!
    Annars blir det ingen trevlig vigselcermoni,
    utan istället en snabb och tråkig akt på rådhuset.

Vi vet att vi är farligt sent ute...

Har ni fått listan med alla tillgängliga vigselförrättare? Om inte, så kan jag skicka över den. Det känns ju som om någon av dom borde kunna... Det blir i sådana fall bara till att ringa runt och kolla läget, men det har ni kanske redan gjort?
Svar på tråden Ingen vigselförrättare ledig!?