• Smyg

Sviker vi barnen om vi gifter oss i smyg?

Vi har varit tillsammans i många år och vi har flera barn. Jag vill gärna gifta mig, men det fattas tid/ekonomi/planeringslust för ett "traditionellt" bröllop. Vet inte riktigt hur vi skulle bjuda heller eftersom vi inte har jättebra kontakt med alla nära och "kära" osv.. Känns som att jag hellre vill ha en intim och avslappnad dag. Har "valt" en plats i tankarna men vet inte  om jag ens har lust att ha med barnen (de är ganska små vilket inte skulle ge oss något lugn eller tid för varandra). Äldsta barnet (7 år) vet jag dock skulle bli besviken då hon har mycket bestämda tankar om hur ett bröllop ska gå till och att hon ska vara brudnäbb osv. 

I tankarna åker vi iväg och viger oss, jag vill nog gärna göra det kyrkligt, sedan tar in på hotell och bara myser och åker hem dagen därpå. Eller något åt det hållet iaf..

Men det känns .. taskigt på något vis, både mot närmsta familjen och våra egna barn?
    Och sedan har jag förstås en massa andra funderingar t ex ska man ordna brudbukett, klänning och sådant när det "bara" är vi.. Fast det hinner jag ju fundera på!

Tips någon.. Eller har just du gift dig i smyg, och hur gjorde ni??

• Svar på tråden Sviker vi barnen om vi gifter oss i smyg?
  • Sebastiána

Man gifter väl sig först och främst för sin egen skull! Gör det som känns bäst för er. Om ni vill kan ni ju välsigna bröllopet något år senare och då kan barnen vara näbbar

• Smyg

Absolut gifter man sig för sin egen skull. Men även om det känns mest rätt i hjärtat att gifta sig på tu man hand så får jag ändå lite dåligt samvete som är egoistisk och kanske inte låter barn och familj dela detta med oss. Ett altnerativ är förstås att ha med några nära plus barnen, och att de nära kan passa barnen under dagen/natten så att vi får njuta.. Men då blir det ju en stor kostnad, att bjuda med ca 15-20 personer på hotell, 3 rätters på restaurang osv..

Jag skulle förstås kunna tänka mig ett mindre bröllop i ett litet kapell i närheten av var vi bor men då blir det hela planeringsgrejen ändå, den som jag helst vill slippa.. Och frågan om vilka man ska bjuda eller ej..

Ska kika runt här om jag hittar inlägg i ämnet..

• Sebastiána

Bjud några få, de allra närmaste, på vigsel och restaurang och smit sedan iväg ni två. Man behöver inte ha massvis med ta, lekar, sånger osv.

• Kattpoet

Visst  gifter man sig för sin egen skull MEN har man barn måste man visa hänsyn och tänka på fler än sig själv.

Er dotter kan bli väldigt ledsen om hon inte får med, orkar ni ta det så gift er i smyg.  
    Sedan kommer det till detta att om ni låter henne vara med men inte de andra, så kan hon använda det emot  sina syskon som bevis att  ni älskar henne mest.

Kan ni inte fixa barnvakt åt barnen, ha en person per barn, ha  kyrklig vigsel,  sedan efter en picknick i det gröna, ni  åker till hotellet och barnen åker till  barnvakten ?
    Och varför inte stanna bort i två nätter?

Barn borde väl endå haft en barnvakt om ni smög iväg? 

Och har ni picknick så kan ni ju ha knytkalas och endast det är gåvan till er, det blir billigare för er och skapar gemenskap.

• Sebastiána
    Kattpoet skrev 2011-04-18 23:31:40 följande:
    Visst  gifter man sig för sin egen skull MEN har man barn måste man visa hänsyn och tänka på fler än sig själv.

Er dotter kan bli väldigt ledsen om hon inte får med, orkar ni ta det så gift er i smyg.  
    Sedan kommer det till detta att om ni låter henne vara med men inte de andra, så kan hon använda det emot  sina syskon som bevis att  ni älskar henne mest.
    Nej så ska man ju inte göra.
    Kattpoet skrev 2011-04-18 23:31:40 följande:
    Kan ni inte fixa barnvakt åt barnen, ha en person per barn, ha  kyrklig vigsel,  sedan efter en picknick i det gröna, ni  åker till hotellet och barnen åker till  barnvakten ?
    Och varför inte stanna bort i två nätter?

Barn borde väl endå haft en barnvakt om ni smög iväg? 

Och har ni picknick så kan ni ju ha knytkalas och endast det är gåvan till er, det blir billigare för er och skapar gemenskap.
    Picknick tycker jag låter mysigt... och så smita iväg själva sedan

Allt går att lösa. Man måste klura lite längre ibland bara
  • Kattpoet

Knytkalas är kanon om man är fattig och man kan få riktigt fin mat endå.

• Smyg

Mmm tack för tips.. Stället jag tänkt mig ligger  några timmar hemifrån och där finns allt vi behöver men ska man ha med gäster dit så blir det väldigt dyrt.. Föräldrar plus syskon m familjer blir ändå ganska många.

Vill gärna ha det enkelt och lite lyxigt, t ex vigsel i kapell och sedan fin middag på restaurang alltså fixa så lite som möjligt själva. Kunde ju kanske ordna detta på hemmaplan och sedan åka iväg till det fina stället (där jag från början tänkt mig en vigsel i smyg..) bara jag och mannen och mysa och lyxa till det i en natt eller två.

Självklart skulle vi aldrig låta ett av barnen vara närvarande om de andra inte fick..
    Jag både VILL och inte vill ha med barnen.. Svårt att förklara. Vill att de ska få dela detta förhoppningsvis fina minne med oss men samtidigt innebär ju flera små barn att ganska mycket fokus hamnar på dem och inte på oss. Till vardags lägger man ju allt krut på barnen och inte så mycket på sig själv. Inget fel i det men jag längtar efter lite man och kvinna mys och lyx utan förpliktelser

• wiii

Låta barnen vara med på vigseln, tillsammans med någon vuxen, och sedan får dom hitta på något annat när ni åker till restaurangen?

• Emblas Mamma
    Sebastiána skrev 2011-04-18 23:14:55 följande:
    Om ni vill kan ni ju välsigna bröllopet något år senare och då kan barnen vara näbbar
    Vad är det för något? Hur gör man då?? =)
  • Blizz

Min mamma gifte om sig när jag var 9 år. Hon ville inte ha något stort bröllop alls men jag sa till henne att eftersom jag inte fick vara med när hon och pappa gifte sig (som ju skedde 10 år innan jag föddes) så måste jag få vara med den här gången (barns logik). Och så blev det, mamma hyrde en jättefin röd klänning till sig och riktiga prinsessklänningar till mig och min syster, hennes man hade frack. I övrigt var det bara 12 personer på bröllopet och middag hemma i vardagsrummet. Jag tror inte min mamma har ångrat en dag att hon kostade på sig att hyra så fina kläder och jag var såklart överlycklig som fick gå i kyrkan i så fin klänning.

Nu säger jag det här ur mitt perspektiv och min mamma hade ju gift sig en gång förut men jag vill bara slå ett slag för att lyssna på sina barn. Nu känner jag inte alls dig eller din dotter men kanske är det så att hon bara längtar efter att få ha en fin klänning och gå i kyrkan, det kan man göra utan allt det där andra med massa människor.

Lycka till oavsett vad du bestämmer dig för!

• Smyg
    Blizz skrev 2011-04-20 16:44:25 följande:
    Min mamma gifte om sig när jag var 9 år. Hon ville inte ha något stort bröllop alls men jag sa till henne att eftersom jag inte fick vara med när hon och pappa gifte sig (som ju skedde 10 år innan jag föddes) så måste jag få vara med den här gången (barns logik). Och så blev det, mamma hyrde en jättefin röd klänning till sig och riktiga prinsessklänningar till mig och min syster, hennes man hade frack. I övrigt var det bara 12 personer på bröllopet och middag hemma i vardagsrummet. Jag tror inte min mamma har ångrat en dag att hon kostade på sig att hyra så fina kläder och jag var såklart överlycklig som fick gå i kyrkan i så fin klänning.

Nu säger jag det här ur mitt perspektiv och min mamma hade ju gift sig en gång förut men jag vill bara slå ett slag för att lyssna på sina barn. Nu känner jag inte alls dig eller din dotter men kanske är det så att hon bara längtar efter att få ha en fin klänning och gå i kyrkan, det kan man göra utan allt det där andra med massa människor.

Lycka till oavsett vad du bestämmer dig för!
    Precis så tänker jag ang dottern. Hon vill också klä upp sig och gå till kyrkan.. Får fundera vidare på hur man kan lägga upp det för att få ett enkelt bröllop där alla blir nöjda.
  • ClaraH

Jag skulle absolut tagit med barnen i din sits på själva vigseln. Dels dela den med dem (ett värde i sig) och sean att slippa fundera på hur besviken dottern skulle bli om hon inte fick vara med. Kan ni inte ha en liten intim vigsel med barn och barnvakt och direkt efter vigsel fira med bröllopstårta eller skumpa med tilltugg. Sedan kan ni ju åka iväg i era fina kläder och äta en bröllopsmiddag för er själva och stanna borta en eller två nätter. Även om ni skulle vilja ha fler gäster än barn och barnvakter så räcker det ju att bjuda på tårta eller en skål och snittar efteråt, men berätta det för gästerna från början så de inte förväntar sig något annat.

Angående klädsel så är väl kostym och en festlig kort klänning i siden lämpligt, gärna vit om du vill ha det, eller enklare om du vill det. Jag vet att man kan ha vad som helst men jag skulle nog känna mig lite för uppklädd i lång brudklänning på en restaurang med bara oss två.

Personligen skulla jag velat ha en brudbukett, fint att ställa på bordet på restaurangen och ha på hotellrummet. Det skulle ge en känsla av lyx för min del.

Svar på tråden Sviker vi barnen om vi gifter oss i smyg?