• Mimmi2012

Bjuda släkt??

Hjälp!

Jag har funderat och funderat på gästlitan i några dagar nu. Vi har stött på ett problem som är följande:

Jag har väldigt liiiiten släkt och M2B har väldigt stor släkt. Vi vill inte ha min släkt (kusiner) med pga att vi inte umgås mer än när någon fyller 5 eller 0. Vi pratar inte heller mer än någon gång ibland på facebook. Det är inte heller några roliga personer då dom bara vill sitta med varann o prata.

M2Bs släkt är stoooor och det finns bara någon som vi vill ha med. Dom andra känner inte jag och M2B träffar dom nästan aldrig.

Problemet i detta är att min släkt kommer att bli extremt sura om dom inte får komma och kommer förmodligen inte prata med mig mer men vi vill egentligen bara ha personer som bryr sig om oss och som vi trivs med. Om vi bara bjuder dom vi vill så blir vi 40 gäster vilket fungerar med budgeten. Ska vi däremot bjuda släkt så blir det minst 20 till och det fixar inte vår budget.

Vi vill ju inte behöva ta bort trevliga gäster pga att det ska komma gäster som inte är roliga osv.
    Tips på vad vi kan göra???!!!!

• Svar på tråden Bjuda släkt??
  • wiii

Förklara att det har med budgeten att göra, och att ni valt att ha med dem som ni träffar även annars?

• Pinkgrape

Enkelt, tycker jag, bjud bara de ni vill bjuda!

Är det någon som inte blir bjuden som surar, så säg bara att ni hade begränsat med platser och begränsad budget och ni valde då enbart de som står er allra närmst.

Alternativt att ni bjuder hela tjocka släkten på vigseln med lite mingel efter, typ snittar och något att dricka, för att efter det ha middag tillsammans med enbart de ni vill ha med. Då får alla vara med lite mer, men ni behöver inte bjuda in alla på middag.

• S2011

att man är släkt är ju inte lika med att man per automatik blir inbjuden på allt, tycker jag.

min fästman har en väldigt spretig släkt, med rätt mycket halv- och plastrelationer. på hans sida finns inga far- eller morföräldrar i livet. från hans sida bjuder vi sålunda hans närmsta familj (5 pers + 3 resp. till syskonen).

min släkt är hyfsat stor, men jag är långt ifrån sugen att bjuda bryllings pysslingar och kusiner jag inte sett sen jag gick i mellanstadiet. har helt enkelt gjort som så att jag valt ut de släktingar jag vill ha där (min familj, 4 st + 2 resp för syskonen, mormor, gammelmoster + man, farbror m fru och deras barn (två av mina kusiner alltså)).
    har alltså valt bort en hel hög med kusiner, fastrar, pysslingar, bryllingar och övriga släktskaper - och har förvånansvärt nog inte hört ett ord om det hellerGlad

resten av vår lista utgörs av vänner och bekanta.

om man säger upp kontakt och bekantskap för att ens släkting inte bjuder in till bröllopet (särskilt när man vill ha ett mindre/inte vill lägga mkt pengar/vilket skäl man nu än har i övrigt) så tycker jag att det är väldigt mycket sandlådenivå. kanske inte så värt att hålla på den släktskapen isåfall, känns det som?

sätt gästlistan utifrån de ekonomiska och utrymmesmässiga premisser ni har, i kombination med vilka ni faktiskt vill ha där, tycker jag. 

• Chicita

Jag har väldigt liten släkt och sambon har väldigt stor.
    På hans mammas sida har han 18 kusiner och det är respektive, kusinbarn mm... men det är såna vi träffar minst 2 ggr per år då dom har släktträffar varje påsk och under "Särnaveckan" på sommaren.
    Därför bjudet vi självklart alla dom.
    Däremot bjuder vi inte en enda av hans kusiner på pappans sida eftersom dom aldrig träffas.
    En farbror och en faster med respektive är bjudna där, och det enbart för att jag har träffat farbrodern någon gång och fastern bjöd oss på sin 50-årsfest så vi ville bjuda igen.

Från min sida så kommer min mamma, min bror och brorsdotter. Min pappa, hans nya tjej och mina två kusiner från pappas sida och deras respektive. Där har vi valt att inte bjuda med deras halvgamla barn som jag bara träffat på begravningar och liknande...
    Och ingen släkt från mammas sida då jag inte träffat dom på närmare 20 år.

Så ja det är lite skevt för oss också.
    Men än så länge har vi haft tur i att ingen som inte blivit bjuden har tagit illa upp. Och jag tror att det är för att dom förstår att vi inte kan bjuda dom och dom känner oss inte så väl så dom förväntar det heller...

Jag tycker nog att ni bjuder dom ni gillar och hänvisar till att ni har en väldigt begränsad budget och att gästlistan är på max 40 personer. Så ni kommer bara att bjuda dom som ni umgås med regelbundet. Och att då menar ni inte bara vid födelsedagar mm.
    Beklaga så HEMSKT mycket att ni inte kunde bjuda just DOM (om någon klagar) och säg att dom väldigt gärna får komma hem till er och fika någon dag istället.
    Visst får man ta att några blir sura. Men i inbjudningarna kan ni be de som inte kan komma att svara tillbaka så snart dom kan eftersom ni har en reservlista (så då kan ni hänvisa dom som klagar att ni har en sån och säga att ni kommer plocka från den i mån av avhopp). Vi hade en reservlista, men glömde be dom att svara tillbaka snabbt. Så våra föräldrar fick sprida ut ryktet om reservlistan och be dom som visste redan nu att dom inte skulle komma att svara tillbaka så fort som möjligt...

• Mimmi2012
    Chicita skrev 2011-04-19 15:52:43 följande:
    Jag har väldigt liten släkt och sambon har väldigt stor.
    På hans mammas sida har han 18 kusiner och det är respektive, kusinbarn mm... men det är såna vi träffar minst 2 ggr per år då dom har släktträffar varje påsk och under "Särnaveckan" på sommaren.
    Därför bjudet vi självklart alla dom.
    Däremot bjuder vi inte en enda av hans kusiner på pappans sida eftersom dom aldrig träffas.
    En farbror och en faster med respektive är bjudna där, och det enbart för att jag har träffat farbrodern någon gång och fastern bjöd oss på sin 50-årsfest så vi ville bjuda igen.

Från min sida så kommer min mamma, min bror och brorsdotter. Min pappa, hans nya tjej och mina två kusiner från pappas sida och deras respektive. Där har vi valt att inte bjuda med deras halvgamla barn som jag bara träffat på begravningar och liknande...
    Och ingen släkt från mammas sida då jag inte träffat dom på närmare 20 år.

Så ja det är lite skevt för oss också.
    Men än så länge har vi haft tur i att ingen som inte blivit bjuden har tagit illa upp. Och jag tror att det är för att dom förstår att vi inte kan bjuda dom och dom känner oss inte så väl så dom förväntar det heller...

Jag tycker nog att ni bjuder dom ni gillar och hänvisar till att ni har en väldigt begränsad budget och att gästlistan är på max 40 personer. Så ni kommer bara att bjuda dom som ni umgås med regelbundet. Och att då menar ni inte bara vid födelsedagar mm.
    Beklaga så HEMSKT mycket att ni inte kunde bjuda just DOM (om någon klagar) och säg att dom väldigt gärna får komma hem till er och fika någon dag istället.
    Visst får man ta att några blir sura. Men i inbjudningarna kan ni be de som inte kan komma att svara tillbaka så snart dom kan eftersom ni har en reservlista (så då kan ni hänvisa dom som klagar att ni har en sån och säga att ni kommer plocka från den i mån av avhopp). Vi hade en reservlista, men glömde be dom att svara tillbaka snabbt. Så våra föräldrar fick sprida ut ryktet om reservlistan och be dom som visste redan nu att dom inte skulle komma att svara tillbaka så fort som möjligt...
    Det där med reservlista var ju ett bra tips :) TAck
  • Mimmi2012

Tack för tips och stöd. Mina tankar var också att skicka ett kort och berätta att vi ska gifta oss och sedan förklara. jag har också funderat på att bara bjuda till vigseln.

Gulliga ni e! Skrattande

• Mimmi2012
    Pinkgrape skrev 2011-04-19 15:40:15 följande:
    Enkelt, tycker jag, bjud bara de ni vill bjuda!

Är det någon som inte blir bjuden som surar, så säg bara att ni hade begränsat med platser och begränsad budget och ni valde då enbart de som står er allra närmst.

Alternativt att ni bjuder hela tjocka släkten på vigseln med lite mingel efter, typ snittar och något att dricka, för att efter det ha middag tillsammans med enbart de ni vill ha med. Då får alla vara med lite mer, men ni behöver inte bjuda in alla på middag.
    Tack. Detta har varit ungefär våra tankar. Man vill ju dela en av de viktigaste dagarna i livet med personer man tycker om Glad
Svar på tråden Bjuda släkt??