• mannekusin

MASSOR med kusiner å "tjejgängets" familjer.. bjuda alla eller?

Både jag å min blivande har bjudit större delen av släkten.
    Dock så har vi många kusiner varav det är några som vi typ aldrig umgåtts med.
    Förväntas man bjuda alla kusiner om man bjuder någon/några? Tror att även de mer avlägsna kussarna skulle tacka ja om vi bjöd dom. Vem vill inte gå på bröllop liksom?

Sen är jag även med i en liten tjej-grupp med fd studiekamrater som håller kontakten på träffar nån gång i månaden. Vi hittar på saker å reser lite tillsammans å har kommit varandra nära under åren. Dock har vi aldrig träffat varandras karlar å familjer. Om jag bjuder tjejerna, är det då dålig stil att inte ta med deras familjer? Övriga gäster kommer ju självklart ha med sina respektive å ev barn.
    Altenativet blir nog tyvärr att inte bjuda tjejerna då vi redan överskridit vårt planerade gästantal med sisådär 25 pers..

• Svar på tråden MASSOR med kusiner å "tjejgängets" familjer.. bjuda alla eller?
  • Debe

Jag skulle bjuda tjejgänget plus deras respektive och skippa kusiner och avlägsna släktingar. Har ni redan börjat skicka ut inbjudningarna?

• mannekusin

he he, nej då vi har långt kvar innan inbjudningarna ska gå ut..
    Vi gifter oss inte förrän om drygt ett år å har precis börjat spåna på planerna. Hur pass många gäster det blir har ju ganska stor betydelse för budget å lokal-val osv
    Såg att jag skrev att vi båda BJUDIT större delen av släkten men det har vi ju då inte ännu..
    Men några av kusinerna som vi umgås mycket med kanske kan betraktas främst som vänner å då är det kanske lättare att motivera varför vi bjuder dom å inte andra.
    Mostrar å morbröder, fastrar å farbröder vill vi gärna båda ha med då de har och haft stor del i våra liv.

• ångermanlandsbrud

Om du bjuder tjejerna, vilket jag tycker du ska eftersom de verkar vara en viktig del av livet för dig, bör du definitivt bjuda deras respektive också. Däremot behöver man faktiskt inte bjuda släkt man inte umgås med. Jag bjöd ungefär hälften av mina och det gick bra. Jag förklarade att jag bjudit dem jag brukar träffa annars (och som själva håller kontakten med mig) och det verkade accepteras. Kusinerna kan man träffa vid ett annat tillfälle (jämna födelsedagar i släkten, släktträffar eller mer informella sommarbjudningar etc.).

• ClaraH

Jag skulle ha skippat kusiner som jag aldrig träffar. Jag kommer inte att bjuda mina på vårt bröllop. Om du bjuder dina tjejkompisar tycker jag att du ska bjuda även deras respektive, men inte deras barn, det kan man inte för vänta sig. Även om ni bara umgås tjejerna i vanliga fall är det skillnad på ett bröllop och jag tycker att det är oartigt att inte bjuda med respektive.

• Smuppra

Vi har bjudit våra stora släkter (ca 60 pers totalt enbart släkt, o vänner på det...). Dock så har jag ingen kontakt med två av mina släktingar med familjer. Dessutom är jag rätt irriterad på fäderna i dessa familjer av diverse anledningar. Så jag har uteslutit dessa två familjer. I min släkt funkar det att göra så. Alla vet att vi inte är kommer överens med dessa och att mina kusiner och jag typ aldrig ses i vanliga fall. Prioriterar att bjuda goda vänner istället för grinig släkt som man råkar dela lite blod med. :-P

Vad gäller gamla tjejgäng med familjer... Klurigt. Mina gamla tjejer har inte tagit för givet att deras partners är bjudna. Dock så tycker jag det känns som att de som är självklara inte tar något för givet medan de som är gränsfall minsann vet att de ska bli bjudna. Klurig sits det där. Ni har ju redan bjudit för många så kanske bäst att utesluta familjerna? Eller så kanske det blir plats (som ni egentligen inte har förvisso) för familjerna om ni utesluter lite släkt? Jag hade ju gärna sett att min partner blev bjuden, men om man inte har min partner har relation alls med brudparet skulle jag kanske inte ta lika illa upp... Hm..

Vet inte om du blev klokare av mitt svamliga svar... lycka till iaf!

Svar på tråden MASSOR med kusiner å "tjejgängets" familjer.. bjuda alla eller?