• mellieB

Hur mkt dryck?

Hej,, nån som kan ge oss lite hjälp här hehe,, vi är ca 63 vuxna gäster på vårt bröllopet,, hur mkt öl och cider ungefär tycker ni man ska inhandla då?

• Svar på tråden Hur mkt dryck?
  • c4trin

Det beror mycket på hur personerna som kommer är. Hur "törstiga" de brukar vara.
    Vi har vissa som inte dricker alls och andra som dricker alldeles för mycket ;)

Vi ska ha bar med sprit (drinkar), lite vin och även cider o öl. Vi tänker oss ca 5 burkar cider/öl per person och så köper vi hälften hälften.
    Hoppas de hjälper lite

• Millemoj

Skulle säga att man räknar på 2 öl till maten - sen om det är varmt ute, om festen är lång osv borde man kunna räkna på 5 öl/cider per person. Sen kanske ni kommer att ha vin också - då hade jag minskat antalet öl/cider till 3 per person.

vi har 30 gäster, varav ca 20-24 dricker  och har köpt:

12 flaskor rött
    6 flaskor vitt
    6 flaskor rosé
    6 flaskor mousserande
    3 flak öl

Sen lite avec och starksprit till tårtan och festen!

2 whisky
    2 rom
    2 vodka
    1 baileys

och sedan lite annat löst vi har i barskåpet på plats om det (mot förmodan) inte räcker...

• wiii
    Millemoj skrev 2011-04-22 23:51:42 följande:
    Skulle säga att man räknar på 2 öl till maten - sen om det är varmt ute, om festen är lång osv borde man kunna räkna på 5 öl/cider per person. Sen kanske ni kommer att ha vin också - då hade jag minskat antalet öl/cider till 3 per person.

vi har 30 gäster, varav ca 20-24 dricker  och har köpt:

12 flaskor rött
    6 flaskor vitt
    6 flaskor rosé
    6 flaskor mousserande
    3 flak öl

Sen lite avec och starksprit till tårtan och festen!

2 whisky
    2 rom
    2 vodka
    1 baileys

och sedan lite annat löst vi har i barskåpet på plats om det (mot förmodan) inte räcker...
    Oj, det var mycket vin till 20-24 personer, eller är jag helt ute och cyklar?
    Vi ska ha ca 65 gäster, vet dock inte riktigt hur många som kommer dricka, lokalen ligger så till att man måste åka bil.. Till maten är inte så svårt att beräkna, till det finns ju guide på systembolaget.se, men till festen efteråt tycker jag att det är supersvårt!
    Sen att veta hur mycket man ska ha av varje sort är ännu värre.. Har läst att rött vin brukar gå åt mest (när det gäller just vin då), men om det är en varm sommardag så går det mer vitt.
    Och hur många dricker hellre öl?
    OJoj, känns som att man troligtvis kommer att köpa aaaaldelles för mycket av allt för att vara på den säkra sidan..

• wiii

Kom föresten på att jag räknade att det är en liter i varje vinflaska, är det ju inte, så då är det kanske inte så väl tilltaget ändå :)

• Millemoj
    wiii skrev 2011-04-23 09:59:45 följande:
    Kom föresten på att jag räknade att det är en liter i varje vinflaska, är det ju inte, så då är det kanske inte så väl tilltaget ändå :)
    Nja - lite tilltaget är det kanske - men vill inte att det ska ta slut eller se snålt ut.. Vi räknade högt på en flaska vin per person (alltså 24 flaskor) och försökte tänka på att vissa kanske hellre dricker öl -och då ville vi inte heller att det skulle bli snålt  så ja...Ni fattar!

Tror faktiskt inte att den dryck vi köpt kommer att gå åt helt och hållet - men då har vi ju lite viner och sådant till resten av sommaren! Dessutom har detta blivit väldigt billigt, 3000:- för all vin, öl och starksprit (köpt på Bilka i DK).
Svar på tråden Hur mkt dryck?