• theresepivat

Vilken vekodag?

Jag förstår att lördag är den vanligaste dagen att gifta sig på men har någon gift sig på en annan veckodag tex söndag.

Varför blev det en annan dag och hur tog gästerna det, tänker att de kanske fick ta ledigt från jobb m.m.

• Svar på tråden Vilken vekodag?
  • GeneralElectric

Vi ska gifta oss en fredagseftermiddag, och väntade oss en del sura miner från dem som måste ta ledigt! Men, det har faktiskt inte varit så många sådana (inte som nått oss, i alla fall). Ganska många av våra gäster är så lyckligt lottade att de har tämligen fria liv och kan ta ledigt. Bara någon enstaka har tackat nej med motiveringen att de inte kan just den dagen (t ex en lärare vars elever hade ett viktigt prov den dagen – hon bor dock i Danmark och hade kanske inte kunna resa upp den helgen alls, så en lördag hade kanske ändå inte hjälpt?).
    En del har faktiskt antytt att de tycker det är skönt att få helgen (lördag–söndag) fri.
    Sedan är de flesta av våra vänner så gamla (vi är själva runt 40) att deras föräldrar i regel är pensionerade och kan vara barnvakt utan vidare. Har man yngre gäster, med yngre föräldrar, kanske dessa också måste ta ledigt från jobbet för att vakta barnbarnen på en vardag, och då kan det ju bli komplicerat.
    Anledningen till att vi valde en fredag var bl a att den vigselförrättare vi valde aldrig kunde förrän klockan 17 på lördagarna, och då blev det så himla kort tid kvar för festen! Sedan tror jag att det finns många andra fördelar också. Frisörer, florister och andra blir t ex säkert glada ju fler som inte gifter sig på lördagar, och du slipper kriga om populära festlokaler.

• Rebbak

vi ska gifta oss på en fredag och anledningen är att vi blev kära i ställer vi ska vara på och alla lördagar var uppbokade hela sommaren och då fick det bli en fredag om vi inte ville vänta ett år till.

Fördelen blev också att frisören var billigare på vardagar, och att det är är lättare med bokningar av allt eftersom ingen är upptagen

Ingen som vi bjudit har sagt något om att det är konstigt eller knepigt, vilket jag var lite orolig för, men det är också i semestertider. Enda kommentaren vi fått var från min moster som glatt sa: "ja då tar jag ledigt hela dagen"

• Mariamilena80

Vi gifter oss en fredag pga av det datumet var speciellt för oss. Vi blev tillsammans den 2/9-1994, förlovade oss 2/9-1998, och gifter oss den 2/9-2011=).

• liljasvart

vi har oxå tankar på att gifta oss en annan dag en lördag, men vi ska ju giftar oss i hemlighet med vittnen plus att det är på kvällen, nu ska vi bara komma fram till datum oxå när vi ska göra de.

• Aleta

Vi gifte oss på en onsdag i juli.

Anledningen var att min man fyllde 40 dagen innan och samma dag skulle även Louis Jordan ha fyllt 100 år.
    Med bröllop på det så blev det en tvådagarsfest och det kom massor med folk.
    Av de som bodde närmast var det några som jobbade och gick tidigt, men annars så anpassade folk sina semestrar för att vara med på vårt hejdundrande tvådagarskalas!  

Svar på tråden Vilken vekodag?