Gästpresentationer i festhäftet – värt besväret?
Ni som har skrivit presentationer av era gäster i festhäftet, tycker ni att det var värt den tid det tog? Vi kommer att ha cirka 150 gäster, så det innebär visst besvär.
Vi vill inte heller att folk ska sitta och läsa och bläddra så mycket i häftet, fast det är klart att det är bra om de slipper ha myror i huvudet över vilka alla de andra är! När jag varit på bröllop har jag varit glad över att kunna skaffa mig ett hum om de andra.
Om vi ska ha presentationer blir det tämligen formellt för de närmaste, t ex bara ”brudgummens mor” och ”brudens syster”, men mer utförligt för de flesta gästerna.
Men om man då ska fokusera på vilka de är/vad de gör/var de bor eller hur de känner oss vete fåglarna. Kanske en kombination (fiktivt exempel: ”XXXX studerade ekonomi med bruden i New York och arbetar nu med både siffror och bokstäver på en helt annan sida av jordklotet”). Fast ofelbart blir det svårt att hitta något bra om alla medföljande fruar och män som vi knappt har träffat!
Kanske ska vi bara ha listor med namnen i bokstavsordning, utan presentation? Eller gruppera gästerna i festhäftet, t ex ”Brudens släktingar”, ”Brudgummens studiekamrater”, och så får de själva ta reda på detaljerna? Hur har ni gjort? (Vi ska ha ett tämligen högtidligt bröllopsfirande, så alltför spexiga presentationer ska vi i alla fall inte ha.)