• GeneralElectric

Gästpresentationer i festhäftet – värt besväret?

Ni som har skrivit presentationer av era gäster i festhäftet, tycker ni att det var värt den tid det tog? Vi kommer att ha cirka 150 gäster, så det innebär visst besvär.

Vi vill inte heller att folk ska sitta och läsa och bläddra så mycket i häftet, fast det är klart att det är bra om de slipper ha myror i huvudet över vilka alla de andra är! När jag varit på bröllop har jag varit glad över att kunna skaffa mig ett hum om de andra.

Om vi ska ha presentationer blir det tämligen formellt för de närmaste, t ex bara ”brudgummens mor” och ”brudens syster”, men mer utförligt för de flesta gästerna.
    Men om man då ska fokusera på vilka de är/vad de gör/var de bor eller hur de känner oss vete fåglarna. Kanske en kombination (fiktivt exempel: ”XXXX studerade ekonomi med bruden i New York och arbetar nu med både siffror och bokstäver på en helt annan sida av jordklotet”). Fast ofelbart blir det svårt att hitta något bra om alla medföljande fruar och män som vi knappt har träffat!

Kanske ska vi bara ha listor med namnen i bokstavsordning, utan presentation? Eller gruppera gästerna i festhäftet, t ex ”Brudens släktingar”, ”Brudgummens studiekamrater”, och så får de själva ta reda på detaljerna? Hur har ni gjort? (Vi ska ha ett tämligen högtidligt bröllopsfirande, så alltför spexiga presentationer ska vi i alla fall inte ha.)

• Svar på tråden Gästpresentationer i festhäftet – värt besväret?
  • ClaraH

Jag har börjat skriva lite och har då angivit tre nyckelord per person, i syfte att man ska få konversationstips. Vi har 87 personer på vår lista. Men en del är väldigt svåra att få till.

• Pinkgrape

Vi kommer inte ha någon form av presentation av gästerna alls. Jag tycker inte att det är värt tiden och arbetet, vi har ju ändå inte lika många gäster som ni, utan bara kring 80st. Jag tycker det finns roligare saker att lägga ner tid och energi på och jag hoppas att gästerna ska prata med varandra istället för att sitta och läsa om varandra.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Syrinx
    ClaraH skrev 2011-04-22 21:55:48 följande:
    Jag har börjat skriva lite och har då angivit tre nyckelord per person, i syfte att man ska få konversationstips. Vi har 87 personer på vår lista. Men en del är väldigt svåra att få till.
    Det var ju en väldigt bra idé! Lite annorlunda och inte så "tramsigt" som det kan bli ibland. Man vill ju inte heller, som Pinkgrape skriver, att gästerna bara ska läsa om varandra istället för att prata. Kanske passande också för TS? Jag ska nog sno idén iallafall, om det går bra!
  • Oniq

Vi kommer att presentera gästerna såhär:
    Förnamn ´eventuellt smeknamn' Efternamn, Vän till brudparet, gift med XXX

Då många av våra vänner och släktingar bara känner till varandra via smeknamn.

• 11juni2011

Jag var först inne på att beskriva mina 130 gäster med några ord... Men ju mer jag tänker på det så tror jag faktiskt att jag skippar hela festhäftet, det tar ju lite tid att göra och det lilla jag har skrivit i festhäftet har varit det gamla vanliga med barns citat om bröllop/ roliga historier/ roliga vett och ettikett osv (och ska jag vara ärlig så tycker jag faktiskt inte att det är så roligt hehe).
    Sen så känner de flesta gästerna varandra men många har inte setts på länge så jag tror dom föredrar att umgås istället för att läsa. Problemet jag hade var också att vi har ca 30 st barn, och vad skriver man om en 4 åring, en nyfödd osv?!?!
    Så för min del hade det inte varit värt besväret, men det är nog individuellt!

• Lindahl

Vi gjorde själv en liten kort beskrivning om varje gäst i festhäftet, dock hade vi inte mer än ca 40 gäster. Det var superkul men jobbigt, uppskattades dock verkligen av gästerna som fick sig ett litet skratt när dom läste om sig själva... Fick många komplimanger och många frågor om hur jag fick till allt det där som stod skrivet.....

Ex, min pappa: fritidsforskare med siktet inställt på jakt & fiske. är en hejare på matlagning men disken lämnas gärna åt frugan.

• Aylas

Jag tycker att det kan vara kul, men det kan också bli lite uttjatat. Efter att ha läst sex olika (eller förresten rätt lika) presentationer om mig tyckte jag inte att det var så spännande längre.

Vi kommer inte att lägga tid på det utan har istället små lappar på borden (vi har runda bord) där varje person är beskriven med ett ord. man slipper gäster som ägnar mer td åt festhäftet än åt varandra men där man samtidigt ger dem lite att prata om.

• ClaraH
    Syrinx skrev 2011-04-22 22:08:12 följande:
    Det var ju en väldigt bra idé! Lite annorlunda och inte så "tramsigt" som det kan bli ibland. Man vill ju inte heller, som Pinkgrape skriver, att gästerna bara ska läsa om varandra istället för att prata. Kanske passande också för TS? Jag ska nog sno idén iallafall, om det går bra!
    Självklart! Kah har försökt hålla mig till sånt som inte är relaterat till yrkeslivet, men jag vet inte om jag klarar det, en del respektive känner man inte riktigt, men det finns lite tid kvar och jag tycker att det är roligt som gäst att läsa lite presentationer i festhäftet.
  • S2011

vårt festhäfte skulle nog inte alls bedömas som särskilt roligt.
    det består av menyn, en sida med bra att veta (taxinummer, stängningsdags osv) och på mittuppslaget finns "bordsplaceringen" (vi har runda bord och placerar på bord men inte plats) och där står under varje bordsnummer namnen på de gäster som finns vid det bordet.

jag tvekade lite kring om man behövde nån utförligare presentation och tyckte det kändes jättekonstigt med några av de respektive som är bjudna som vi inte träffat så mycket. känns lite sådär att skriva "gift med X/flickvän till Y" osv). rådfrågade min mor och blivande mannen och fick ett unisont svar där: "skriv bara för- och efternamn. det är ju vuxna människor, de får väl öppna mun själva".
    Så nu blir det faktiskt så: bara för- och efternamn och sen får man bjuda till själv.

• 1Kor131

Jag tycker ju att presentationerna är väldigt roliga. De kan vara ett roligt minne också med tanke på att man tar med häftena hem. Förstår däremot att det kan bli lite trixigt med så många gäster. Tycker att beskrivningen med tre ord verkar kul:)

• Sebastiána

Jag tycker, som gäst, att det är jättekul med gästpresentationer. Nu blir vi bara 34 så det är inte så jobbigt för oss.

• Sebastiána
    Aylas skrev 2011-04-23 07:58:49 följande:
    Jag tycker att det kan vara kul, men det kan också bli lite uttjatat. Efter att ha läst sex olika (eller förresten rätt lika) presentationer om mig tyckte jag inte att det var så spännande längre.

Vi kommer inte att lägga tid på det utan har istället små lappar på borden (vi har runda bord) där varje person är beskriven med ett ord. man slipper gäster som ägnar mer td åt festhäftet än åt varandra men där man samtidigt ger dem lite att prata om.
    Fast du ska ju inte läsa presentationen om dig utan om de andra gästerna
  • Iku

Jag tycker det är jättetrevligt och kommer absolut att ha det. Jag har redan börjat fila på dem, fast det är mer än ett år kvar till bröllopet, fast vi kommer iofs bara ha ca 60 gäster, så det är ju inte lika mycket jobb.

Jag har varit på två fester med presentationer och uppskattade det mycket. Kanske mest för att det är lite roligt att se hur ens vänner skulle beskriva en med bara ett par meningar. Jag blev faktiskt lite rörd båda gångerna, det var så fint och roligt skrivet. Man kan ju se det som ett litet sätt att berätta för sina gäster att man uppskattar dem! :)

Jag tänkte nog inte skriva så formellt, kanske bara om det är en moster eller vän, men sedan försöka komma på något karakteristiskt för var och en som både är smickrande för personen, och intressant för de andra att veta. Man kan ju också tänka på bordsplaceringen när man skriver, har man satt två bredvid varandra som inte känner varandra och som samma intresse kan man ju nämna det där, så har de nåt att börja prata om!

• Aylas
    Sebastiána skrev 2011-04-23 12:52:37 följande:
    Fast du ska ju inte läsa presentationen om dig utan om de andra gästerna
    Haha, det är sant, men tycker det är rätt kul att läsa hur andra ser på en... .Skrattande

Men jag tycker också att det kan vara jättekul, men efter 5 bröllop förra sommaren så var det ganska uttjatat.
Svar på tråden Gästpresentationer i festhäftet – värt besväret?