Osams med mamma
Inbjudningarna gick ut i måndags och det har varit lugnt och sansat. Vi har begränsad budget och 24 av gästerna är "mina" och 25 är m2b. Vi har plats för 50 pers i budgeten och den sista är prästen. Hans släkt är rätt stor, men där har vi valt de närmaste som vi träffar flera ggr per år. De andra vet nog knappt att jag existerar i hans liv, så vi valde så. Min familj är mer komplicerad. Pappa och mamma är separerade och mamma tål i varje fall inte pappa. Till saken hör att pappas släkt + respektive (pappa, farbröder, kusiner och farmor) är 11 personer. Jag har alltså 13 platser kvar för "mina" gäster. Mammas släkt är 64 personer (mostrar, morbröder, kusiner, kusinbarn och respektive). Jag har ingen större kontakt med någon av dessa personer. Även om jag inte umgåtts med min pappa en period på 6 när jag var liten så finns kontakten och umgänget idag. Min ena farbror och hans familj är jag dödspolare med. De träffar min m2b ofta och vi har en bra kontakt. Farmor med gubbe kommer när vi fyller år, både jag och m2b, ingen gnäller. Min andra farbror träffar jag sällan, när mina kusiner fyller år.
Som sagt, med 13 pers kvar att bjuda så blir det svårt. Mamma, bröder med respektive och barn är 6 pers. 13-6=7. Av dessa sju är ingen min moster/morbror/kusin/kusinbarn. Utan mina närmaste vänner med respektive. Till tre av mammas 6 syskon (och även till alla närmsta arbetskamrater till m2b) har vi skickat vigselinbjudan. Eftersom man inte behöver svara på en sådan då kyrkan är en plats öppen för alla oavsett tillställning så finns inga svarsuppgifter på dessa.
Min mamma hör av sig och säger att mina mostrar undrar saker om detta. Jag tycker att om de tagit illa vid eller har frågor så kan de ringa mig istället för henne. Tydligen är det inde de som tagit illa vid sig, utan mamma. Jag har nämligen valt att bjuda en farbror till festen, som jag har sporadisk kontakt med, istället för att prioritera en "representant" av mina mostrar/morbröder. Till saken hör att när jag förklarat budgeten, alla logiska argument osv så börjar mamma gråta. Vi har visserligen andra jobbigheter i familjen nu, så det kan jag förstå. Men när jag säger "glad påsk" får jag luren slängd i örat.
Jag ringde min bror och bad om råd. Han ringde mamma och sedan mig igen. Helt plötsligt är han också emot mig. Jag borde tydligen "veta att det är vett och etikett att inte bara bjuda vissa till enbart vigseln". Han morrar om att mamma är sur för att pappa ska hålla tal (jag trodde det var brudens far som ska hålla tal i första hand, även om han inte funnits 6 år under uppväxten). Pappa känner mig inte enligt mor och bror. Jag har andra åsikter. Mamma får gärna hålla tal, men hon har inte bett om det. Mamma är sur för att min familj tydligen "inte betyder ett skit för mig", min familj ska "sitta i ett hörn medan pappas familj har kul och håller låda". m2bs familj/släkt är "viktigare än min".
Till saken hör att mamma sagt "du är så ung", "man kan inte veta att man älskar varandra om x antal år", "ska du ha en såndär brudklänning? är inte det att ta i?" men varken jag eller m2b har hört ett enda grattis till förlovningen eller det planerade bröllopet. Och vad beträffar vett och etikett att bjuda till festen, säger vem då? Det är ingen förolämpning att få en vigselinbjudan! Det är en ära!
Nu har jag lugnat ned mig från igår, men jag känner ju inte direkt att det ska bli kul att mamma ska komma!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-24 09:32
Min bror tycker även att jag ska ringa mamma och be om ursäkt! Detta oavsett om jag anser att jag handlat fel eller inte!