Inlägg från: Amejuli |Visa alla inlägg
  • Amejuli

Min far vill ha 'fria tyglar'

Ja, lätt att du ska överlåta detta.
    Blir ju jätteroligt skulle jag tycka, men det beror ju givetvis på hur bra man är på att ta överraskningar på sin dag.
    Jag tror det kan bli jättekul under förutsättning att din pappa inte är en sådan som skulle gå in för att göra bort dig, men det låter inte så på din beskrivning?

• Amejuli
    Oniq skrev 2011-04-26 13:17:28 följande:
    Mina farhågor är just att innan vigseln - det är väl då man är som mest nervös? Nu ska man då vara dubbelnervös eftersom man inte har någon aning om vad som väntar. När båda uttalat sina berömda 'ja' så är det en annan sak känns det som.

Tänker jag fel?
    Ja du har nog rätt i det. Kan du inte prata lite med farsgubben och berätta om din nervositet då? Så att du bara kan säga vad du absolut inte vill ha och så att han kan få chans att övertyga dig om att han faktiskt tänker försöka ordna något riktigt fint för dig? "Fria tyglar" blir det ju lite ändå, bara med lite försäkringar liksom så att du kan känna dig lugnare?
  • Amejuli
    Oniq skrev 2011-04-26 17:41:17 följande:
    Jag förklarade för min mamma och nyss ringde pappa upp och berättade att han funderat på att fixa häst och vagn.
    Nu känner jag mig jättetaskig för det känns konstigt att åka droska in på trädgården, försöka klättra ur den för att sedan gå fram till vigselförättaren.
    Pojkvännen känner likadant. Vi har lite problem med hela 'stå i centrum' grejen.

Någon som har något tips på något annat som min far kan få 'hjälpa till med' till vigseln?

Har f.ö. ingen aning om hur ceremonin ska se ut. Tycker att informationen på nätet är väldigt knapp när det gäller personlig borgelig vigsel - speciellt om man inte är så lagd åt det romantiska hållet...
    En del tips angående  i tråden "Vi som vill ha en pampig borgerlig vigsel". Alla tips är verkligen inte pampiga  där när det gäller själva cermonin men kanske en del är för romantiska för er? Är det så att ni vill ha en lite längre bogerlig vigsel fast inte "för gullig"? För går det bra att göra den kort så är ju den skrivna som vigselförrättaren "ska säga" inte särskilt romantisk enligt min mening iaf.

Vi har borgerlig vigsel och den är upplagd ungefär så här (Vi har långt ifrån planerat klart):

Vi kommer också gående runt ett hörn till musik som framförs på trumpet av en väninna till mig.
    Därefter säger vigselförrättaren några inledande ord (kanske "måhändatexten"). Efter det har vi vår första solosång som jag har valt till min blivande. Efter det kommer själva vigselakten varpå en vän läser en dikt (som är representativ för oss och inte speciellt gullig). Därefter framförs den andra solosången som min blivande har valt till mig. Vigselförrättaren säger några avslutande ord och därefter går vi tillsammans från vigselplatsen (som ligger i en park) till en glad gammal discolåt.

Men det gäller ju att ni hittar något som känns rätt för er.

Angående din pappa. Förstår att häst och vagn kanske inte riktigt var vad ni hade tänkt er. Tycker det verkar bra att ni tänker ut något annat som han kan få ansvara för så att han får känna sig delaktig. Men svårt att komma på vad... Hoppas ni hittar något som känns bra för er alla!
Svar på tråden Min far vill ha 'fria tyglar'