• Matilda Bäcker

Bordsplacering med ojämnt antal kvinnor och män

Jag sitter och håller på med bordsplaceringen och upptäckte ganska snart att det inte gick jämnt upp mellan killar och tjejer. Inte helt otippat kanske, men ändå lite störande, hehe :-P

Nu är min fråga hur jag bör göra med bordsplaceringen. Vi kommer att ha ett E med ett honnärsbord och 4 tungor. Det går att få ihop "jämna" tungor så att 14 pers per yttersta tunga och 12 pers per bord på de innersta tungorna. Alltså 14+12+12+14. Och 10 pers vid honnörsbordet, inkl jag själv och M2B.

MEN då är det ett ställe där två tjejer sitter bredvid varandra. Funkar det att göra så? Eller är det bättre att jag sätter varannan kille och varannan tjej? Då blir borden dock ojämna istället, då kommer tungorna att bli 12+14+13+13. Det ser kanske tokigare ut?

Ett sista alternativ där jag får båda jämna bord OCH varannan kille och tjej är att placera bordsdamen till vänster om herren hela vägen. Det innebär att jag även ändrar om vid honnörsbordet, så att jag sitter till vänster om M2B. Men det känns också lite galet, jag är lite konservativ och tycker att bordsdamen ska sitta till höger :-P

Gud vilka problem man har hörrni, haha :-P Men kom gärna med åsikter och förslag på hur jag kan göra. Det är alltså 60 gäster, exkl brudparet, varav 31 kvinnor och 29 män. Några är ju givna vid honnörsbordet också..

• Svar på tråden Bordsplacering med ojämnt antal kvinnor och män
  • Aniara4

Jag tycker inte det spelar så stor roll om det inte blir precis jämna par hela vägen ut i ändarna. Jag funderar t.o.m. på att inte ha någon ersättare på min pappas plats (han ska inte vara med) utan ha svärmor direkt till höger om mig.

• TheD

Det spelar ingen roll! Vi kommer ha killar på rad :)

• Chicita

Det är inte så jätteviktigt att alla bord har lika många på dom (jämna par alltså) eller att det blir varannan  dam / herre.
    Det viktigaste är att dom som du placerar trivs med varandra och kan hålla igång konversationen.

Kör på det som funkar bäst för dig helt enkelt Solig

• Strawberry

Tycker inte det spelar någon roll alls om det inte är kille, tjej, kille, tjej osv. Hellre ha ett jämnt antal vid borden. Vi kommer att bjuda mycket fler killar än tjejer då nästan alla tejejer i bekantskapskretsen är i förhållanden medan vi har väldigt många singelgrabbar. Oundviktligt att de bli ojämt...

• anne på grönkulla

Bordsdamen till höger, självklart, men visst kan ni sätta den ojämna närmast er istället för längst ut. Nackdelen med det är ju isåfall att det blir frre personer för den att prata med, att sätta en ojämn längst ut är helt OK om det bara är lite folk omkring, oftast pratar man ju med flera.

Svar på tråden Bordsplacering med ojämnt antal kvinnor och män