• majflicka

Mineral make-up som bröllopssminkning!?!?! Håller det el ej?

Jag älskar mineral make-up (bare minerals) och kommit fram till att det är det enda som funkar på min super känsliga hud och min upplevelse är att det håller helt ok iaf 8 h när jag lägger den. Men bröllopsdagen är ju längre än så...;) Haft kontakt med 2 make-up artister där den enda uteslutande jobbar men mineral make-up och den andra vägrar för att hon inte tycker det håller en hel dag.

Någon med erfarenhet el som tänker använda mineral make-up på sin bröllopsdag?

• Svar på tråden Mineral make-up som bröllopssminkning!?!?! Håller det el ej?
  • TheD

Jag använder det dagligen och det går inte ens bort med vatten vilket jag gillar Glad men på bröllopsdagen använder jag det som min frisör kom sminka mig med så där har jag inget svar...

• Chicita

Huvudsaken är ju att det sitter bra över varmrätten, för när man kommit till dessert / tårta och festen efteråt så är det ingen som tänker på något sånt ändå Flört

Om det håller i 8 timmar utan problem för dig så tycker jag nog att du kan lita på det. Försök dra ut så länge du kan på sminkningen, alltså sminka dig så sent du kan. Så håller det över den viktiga biten som sagt.
    Och sen kan du ju alltid bättra på det under kvällen om du tycker att det behövs.

Tror inte att någon makeup sitter benhårt hela dagen, även om vissa sitter bättre än andra...
    Däremot är man nog den enda som tänker på det själv om det blivit lite "avflagnat" så att säga...

• Anna Maria

Jag skulle verkligen rekommendera mineralsmink som brudsmink. Hittar man rätt märke med bra och naturliga ingredienser så får det verkligen hyn att se naturligt fräsch ut med en lagom lyster, samtidigt som det håller länge. Ett tips för personer med torr hy är att lägga ett tunt lager återfuktade ansiktlotion innan sminket appliceras, eller blanda mineralfoundation med lotion för ett  naturligt utseende.

Kan varmt rekommendera märket Noella Beauty Works, med helt naturliga ingredienser och som görs av en superduktig och engagerad tjej som heter Jaclyn i NY. Har använt det rätt länge nu och är supernöjd! Mycket mer prisvärd än många andra mineralsmink.

A & S
  • Mariabridetobe

Jag kommer att använda det smink jag själv säljer: Mary Kay, vilket är mineral produkter. Jag tycker att det håller bra under en dag men kommer att lägga till primer under foundationen, läpp-primer under läppstiftet, och primer på ögonen så det sitter ännu bättre under bröllopsdagen. Det bästa med mineral smink är att jag tycker det ser mer naturligt ut och att ens egna hud skiner igenom. hoppas du hittar något bra som passar dig.

• Godis

Tänk på att mineralsmink över lag är ljusreflekterande vilket innebär att man ser lätt glansig ut på bilder...

• FelizLane

Jag skulle inte rekomendera mineralsmink i puderform till bröllopet. Jag jobbar med det, men lägger det inte som bas för en riktig brudmake.

Det som håller bäst är primer+ "flytande" foundation+ transparant puder!

• FelizLane

Det finns ju bra foundations som funkar på superkänsliga hudtyper också... Men vad händer om du använder annat än mineralpuder?

• majflicka
    FelizLane skrev 2011-04-27 18:47:32 följande:
    Det finns ju bra foundations som funkar på superkänsliga hudtyper också... Men vad händer om du använder annat än mineralpuder?
    Jag har väldigt torr hud som spricker upp el blir kakig av allt annat smink jag provat. Provat de flesta märken, dyra som billiga, samt olika behandlingar för det men får nog konstatera att min hud är så helt enkelt.

Tror jag ska våga mig på mineral make...
  • Luohti
    Mariabridetobe skrev 2011-04-27 14:29:39 följande:
    Jag kommer att använda det smink jag själv säljer: Mary Kay, vilket är mineral produkter. Jag tycker att det håller bra under en dag men kommer att lägga till primer under foundationen, läpp-primer under läppstiftet, och primer på ögonen så det sitter ännu bättre under bröllopsdagen. Det bästa med mineral smink är att jag tycker det ser mer naturligt ut och att ens egna hud skiner igenom. hoppas du hittar något bra som passar dig.
    Älskar Mary kay! kommer använda deras produkter med på min bröllopsdag, ska ha mineralfoundationen med en primer under och så mineralögonskuggorna. 
  • FelizLane
    majflicka skrev 2011-04-27 22:44:41 följande:
    Jag har väldigt torr hud som spricker upp el blir kakig av allt annat smink jag provat. Provat de flesta märken, dyra som billiga, samt olika behandlingar för det men får nog konstatera att min hud är så helt enkelt.

Tror jag ska våga mig på mineral make...
    Hm! Har du någon bra dagcreme då!? Det är ju A&o för att få ett bra resultat och en hållbar sminkning.. 

• FelizLane

annars rekommenderar jag en bra primer under mineralfoundationen :)

• FelizLane

och BMs Matte alltså inte orginal sitter bättre eftersom skuggor och foundations med skimmer i är flyktigare :)

• majflicka
    FelizLane skrev 2011-05-01 16:43:05 följande:
    Hm! Har du någon bra dagcreme då!? Det är ju A&o för att få ett bra resultat och en hållbar sminkning.. 

Mmm har du ngt bra tips är jag såklart tacksam ;) Men jag har gett upp hoppet om att få ngn fason på min hud, den pajade under ngn Roaccutan-kur (stark acne behandling i tablettform) under tonåren och blev aldrig densamma efter det. Blev ju dock av med finnarna och det var ju det viktigaste :) Men jo jag använder bra produkter som jag har fått rekommenderade av vettigt och kunnigt folk med vilka huden har blivit mer lätthänterlig absolut.

Precis köpt BM:s primer och ska prova den! Funderat på att prova deras "matte" foundation men inte kommit mig för det än...
Svar på tråden Mineral make-up som bröllopssminkning!?!?! Håller det el ej?