• Zelmah

Utskrifterna blir fula och kladdiga!

Jag hade planerat att skriva ut våra inbjudningar själv och köpt finare papper att skriva ut på. I helgen var vi hos svärföräldrarna och hälsade på och skulle passa på att skriva ut på deras "braiga" skrivare (laser) som är en rejäl historia. Nåväl, jag börjar skriva ut och första kopian blev bra, men nästa blev liksom texten förstörd. Bläcket la sig på valsarna och det blev dubbeltryck och suddigt om man säger så.. värre blev det på trean, ännu mer överskottsbläck som la sig över och mellan textraderna. Jättefult och otydligt. Fick bara bryta utskrivandet för o spara på papprena.

Fattar inte att det kunde bli så dåligt... pappret är 110g och av matt kvalité. Alltså inte särskilt grovt jämfört med kopieringspapper (de ligger väl på 70-90g) och inte nån blank yta som inte vill suga åt sig.. Det är pyttelite struktur på pappret dock... kan det vara det som gör att det blir som det blir?? Tyckte det var märkligt att det inte funkade, jag har ju skrivit ut på tjockare papper förr utan problem... vi skrev ut andra saker på datorn med vanligt skrivarpapper och då var allt som vanligt så det måste ju vara nåt med pappret eller?

Åh... jag blir galen... och vi som skulle få ut inbjudningarna så snart som möjligt... nu kommer jag inte komma dit förrän om 2-3 veckor o få möjlighet att testa igen.. (Äger ingen skrivare själv nämligen)

Ni andra som skriver ut själva hur har det funkat med era papper? Måste man göra nån ändring i inställningen om att man skriver ut på tjockare papper? Så jäkla tjockt är det ju inte ju... :(

• Svar på tråden Utskrifterna blir fula och kladdiga!
  • Lillskoj

Vi hade också jäääätte mycket problem med att skriva ut våra inbjudningar. Vi köpte säkert 15 olika papper innan för att göra provutskrifter. Det får inte vara för mycket struktur om man har laserskrivare för då hinner den inte med att "fylla i texten". Efter månnga olika sorters papper, patroner, skivare m.m. så blev den en laser i fyrfärg (kontorsskrivare). Kommer inte alls ihåg vilka inställningar vi gjorde, bara att vi fick testa oss fram. Vi hade också ett lite tjockare papper, men fick välja ett ganska glatt papper som var anpassat till laser. De papprerna med struktur som vi helst ville ha gick helt enkelt inte...

• kandersson174

Har också haft problemet att just mattare papper med struktur blir kladdigt och suddigt. När jag skaffade glatt papper gick det bra!

• annicka

Vi hade samma problem som du med kladdiga utskrifter. Lösningen för oss blev att lägga varannat "vanligt" papper, som det fick "kladda av sig på". Då blev nästa utskrift på det fina pappret bra. Tyvärr hade vi ingen användning för alla dessa extrautskrifter, men detta fick ändå bli lösningen för oss.

• Aniara4

För oss slutade det med att vi beställde trycka kort på nätet, för min färgskrivare (bläckstråle) har på senare tid börjat roa sig med att dra ett svart suddigt streck över hela papperet. Det går kanske att fixa, men jag har inte lyckats klura ut hur, Vi övervägde t.o.m. att köpa en ny skrivare eftersom vi behöver skriva ut saker då och då, men... äh.

• Invincible

Jag arbetar mycket med tryck och har även tvingats skriva ut de konstigaste saker på väldigt underliga papper. Generellt funkar bläckstråle bäst, helst fotoskrivare av någon anledning. Ska man ändå försöka med laser så brukar det hjälpa att ange i inställningarna att man ska skriva ut på ett tjockare papper. Då hettas valsarna upp mer (tror jag den officiella skrivar-damen sade).

And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • Chicita

Jag hade ett väldigt strukturerat papper, men matt.
    Det skulle simulera pergament.

Jag märkte att om jag skrev ut på ett vanligt vitt papper först och sen kopierade över på resten så blev det bättre än om jag skrev ut direkt.
    Använde skrivaren/ kopiatorn/faxen som vi har på jobbet då i och för sig.
    Men av någon anledning så blev det snyggare med kopia än direktutskrift. Om det är en multimaskin / hemmakontor ni använder så kan ni ju testa den varianten också.

Annars skulle jag nog gå till ett hotell eller liknande och fråga vad dom ska ha för att kopiera upp åt er om ni har med eget papper.
    Eller fråga om ni kan få låna kopiatorn själv mot att ni betalar för bläcket bara 

• Zelmah

Tack för alla tips!

Bra förslag och förklaringar från flera, problemet är väl att vi nästan "måste" göra det hemma då vi har gästernas namn utskrivet i själva inbjudan och måste sitta o ändra namn efter varje utskrift.. annars hade man ju lätt kunnat kört kopiatorvarianten eller gått till nåt hotell eller så... tillgång till bra kopiator har jag ju på universitetet... får kanske skriva ut en vanlig med alla namn på datorn först då och sen kopiera de utskrifterna... kanske jag ska testa det ändå... problemet med universitetsbibliotekets skrivare är att utskriften blir blek o grå istället för svart inte lika snyggt...  eller så får jag pröva kopieringsgrejen om 2 veckor när vi åker till svärisarna igen, de har ju en stor skrivare som e fax o kopiator i oxå.

eller så får jag helt enkelt köpa mig en egen bläckstråleskrivare o pröva skrivare e ju ändå bra o ha ibland...

typiskt, jag som trodde det skulle gå så smidigt... tji fick jag..

• SnowFairy

Matt fotopapper (220 gram) och bläckstråleskrivare.
    Det blev mycket bättre än om vi skulle gått till ett tryckeri! Vi gör om allt till jpg bilder och gör de sista inställningarna i Easy-PhotoPrint. Våra festhäften kommer vi dock skriva ut på en laserskrivare som vi har på jobbet. Men då blir det på "vanligt" papper.

Hoppas du får till det! :) 

Svar på tråden Utskrifterna blir fula och kladdiga!