Gwennie skrev 2011-04-29 20:43:36 följande:
Det är avsevärt enklare att binda en rundbunden bukett än att använda oasis, tycker jag och den håller ihop bättre. Däremot kan man få en jämnare form med oasis, men det är ju en smaksak.
Jag kommer att binda en rundbukett själv och har valt att använda storblommig brudslöja och björngräs, mest för att det är snyggt, förstås, men även för att jag vet att det håller sig snyggt även om det inte får vatten under dagen. Många blommor kan ju "nicka" lite. Det kan man ju förresten undvika lite genom att linda in snittytorna med vått hushållspapper och plastfolie runt - om man täcker det med band hela vägen, syns det inte! Inte helt optimalt, förstås, men det hjälper ju lite i alla fall :)
ja det tänkte jag lite på. att linda in med lite papper alltså..
Men jag ska ju göra buketten dagen innan. Kan den då stå i bara det fuktiga pappret hela kvällen och natten, plus under bröllopsdan?
Man kan ju liksom inte ställa den i vatten om den är färdig för sidenbandet blir ju förstört då.. =/
Jag tänkte ha vita rosor och ljusgröna gerbera?, heter det så?, och något grönt runt om eller nåt strå över. Har inte riktigt bestämt mig ännu.
Men jag kom på en sak..
Det blir ju rätt dyrt ändå. Nu har jag testbundit 2 gånger, då köpte jag som sagt i affären, kostade 130kr för 2 billigare buketter med små rosor.
Bara det blir ju nästan 300.
Nästa gång tänkte jag köpa större rosor från blomsterbutiken, vilket kommer att kosta lika mycket som till bröllopsdan. Räknar med 400-500kr.
Då kommer man nästan upp i samma prisklass som om en florist skulle gjort den.. =(
Men det e ju ingen idé att tänka på nu för nu spelar det ju ändå ingen roll..