• tezz840

Ska göra egen bukett, är det bäst med buketthållare eller bara ihopsatta?

Jag har övat några gånger på att göra min egna bukett. Då har jag gjort det utan någon hållare, bara lagt ihop dom omlott. Blir nog helt ok. Har bara testat med billigare blommor från Hemköp än så länge.
    Men funderar lite på om man skulle köpt en buketthållare istället? Det kanske är lättare och blir finare?
    Jag är lite orolig att dom ska vissna också, och i den här "svampen" så är dom ju fuktiga hela tiden, då kanske dom håller bättre?
    Vad tror ni? Har ni erfarenheter? Tips?

• Svar på tråden Ska göra egen bukett, är det bäst med buketthållare eller bara ihopsatta?
  • FelizLane

Ja, jag tycker det är finare med tjälkar med band om. Vissnar, ja det beror på vilka sorts blommor du använder... Men många håller ju ett tag iaf.. 

Jag tycker att det är lite mekigare att göra med hållare...  

• SloveP

Jag har också funderat på det.Har provbundit själv med rosor från ica. Och det blir fint.(rund bukett) 
    Men hur funkar det med hållare? Måste man klippa av rosorna och typ sticka i dom i oasisen? Och i så fall, sitter dom fast där då så att de inte ramlar av?

• FelizLane

Sånt som är knepigt.... Har man satt rosen på ett ställe så sitter den. Har man rosor tycker jag man ska köra med tjälkar för de håller hela natta! 

• FelizLane

Man kan inte flytta, eller jo men det är ju ett hål i oasisen... 

• Gwennie

Det är avsevärt enklare att binda en rundbunden bukett än att använda oasis, tycker jag och den håller ihop bättre. Däremot kan man få en jämnare form med oasis, men det är ju en smaksak.

Jag kommer att binda en rundbukett själv och har valt att använda storblommig brudslöja och björngräs, mest för att det  är snyggt, förstås, men även för att jag vet att det håller sig snyggt även om det inte får vatten under dagen. Många blommor kan ju "nicka" lite. Det kan man ju förresten undvika lite genom att linda in snittytorna med vått hushållspapper och plastfolie runt - om man täcker det med band hela vägen, syns det inte! Inte helt optimalt, förstås, men det hjälper ju lite i alla fall :)

• tezz840
    Gwennie skrev 2011-04-29 20:43:36 följande:
    Det är avsevärt enklare att binda en rundbunden bukett än att använda oasis, tycker jag och den håller ihop bättre. Däremot kan man få en jämnare form med oasis, men det är ju en smaksak.

Jag kommer att binda en rundbukett själv och har valt att använda storblommig brudslöja och björngräs, mest för att det  är snyggt, förstås, men även för att jag vet att det håller sig snyggt även om det inte får vatten under dagen. Många blommor kan ju "nicka" lite. Det kan man ju förresten undvika lite genom att linda in snittytorna med vått hushållspapper och plastfolie runt - om man täcker det med band hela vägen, syns det inte! Inte helt optimalt, förstås, men det hjälper ju lite i alla fall :)
    ja det tänkte jag lite på. att linda in med lite papper alltså..
    Men jag ska ju göra buketten dagen innan. Kan den då stå i bara det fuktiga pappret hela kvällen och natten, plus under bröllopsdan?
    Man kan ju liksom inte ställa den i vatten om den är färdig för sidenbandet blir ju förstört då.. =/

Jag tänkte ha vita rosor och ljusgröna gerbera?, heter det så?, och något grönt runt om eller nåt strå över. Har inte riktigt bestämt mig ännu.

Men jag kom på en sak..
    Det blir ju rätt dyrt ändå. Nu har jag testbundit 2 gånger, då köpte jag som sagt i affären, kostade 130kr för 2 billigare buketter med små rosor.
    Bara det blir ju nästan 300.
    Nästa gång tänkte jag köpa större rosor från blomsterbutiken, vilket kommer att kosta lika mycket som till bröllopsdan. Räknar med 400-500kr.
    Då kommer man nästan upp i samma prisklass som om en florist skulle gjort den.. =(
    Men det e ju ingen idé att tänka på nu för nu spelar det ju ändå ingen roll..
  • tezz840
    FelizLane skrev 2011-04-29 20:38:44 följande:
    Sånt som är knepigt.... Har man satt rosen på ett ställe så sitter den. Har man rosor tycker jag man ska köra med tjälkar för de håller hela natta! 
    Men håller de om man gör den dagen innan? Och hur ska man förvara den då? Alla säger ju olika tycker ja.. =/
  • Gwennie
    tezz840 skrev 2011-04-29 20:54:53 följande:
    ja det tänkte jag lite på. att linda in med lite papper alltså..
    Men jag ska ju göra buketten dagen innan. Kan den då stå i bara det fuktiga pappret hela kvällen och natten, plus under bröllopsdan?
    Man kan ju liksom inte ställa den i vatten om den är färdig för sidenbandet blir ju förstört då.. =/

Jag tänkte ha vita rosor och ljusgröna gerbera?, heter det så?, och något grönt runt om eller nåt strå över. Har inte riktigt bestämt mig ännu.
    Bandet måste du nästan vänta med tills dagen D. Jag binder själva buketten dagen innan och sätter den i en vas, sen får min mamma knyta om bandet dagen efter.

Låter jättefint med vita rosor och gerbera. Det kommer att bli störtsnyggt :)
  • SloveP

På de flesta runda buketter jag sett med band runt så är ju inte bandet lindat ända ner till stjälks ände.. Så då borde man ju kunna ställa i en vas med "lite" vatten i nån cm bara, just så att ändarna står i vatten..?

• Moster Stina
    SloveP skrev 2011-05-04 09:38:41 följande:
    På de flesta runda buketter jag sett med band runt så är ju inte bandet lindat ända ner till stjälks ände.. Så då borde man ju kunna ställa i en vas med "lite" vatten i nån cm bara, just så att ändarna står i vatten..?
    Var försiktig bara så att de får droppa av sig innan man bär den mot sin vita klänning!
  • tezz840
    SloveP skrev 2011-05-04 09:38:41 följande:
    ja, så kan man ju faktiskt göra.. smart där.. =P
  • Wewwe6

När man binder en bukett utan hållare så får man tänka på att ha en vas eller vatten till hands så att buketten håller hela dagen. För är de varmt ute också så slokar blommorna snabbt om de inte får vatten.{#emotions_dlg.flower}

Men sätter man de i en hållre så håller de bättre. Men man får tänka på att när man snittar blommorna o sticker i dem i hållaren att man bara sticker i en blomma en gång. För sticker man för många gånger och de blir en massa hål som där inte sitter något i så går oasisen sönder tillslut och blommorna trillar ur oasisen och blommorna kan inte dricka då i heller.{#emotions_dlg.flower}

Så de är helt och hållet hur man känner själv att man vill göra. Solig
    Men har man inte hållt på med blommor innan så är de enklast att bara binda en bukettFlört

• Smile

Om man inte har stuckit i en oasis innan så skulle jag inte rekomendera att använda de. Det är ju tråkigt om blommorna inte sitter å faller ur....

Svar på tråden Ska göra egen bukett, är det bäst med buketthållare eller bara ihopsatta?