• Mullisen

Efternamns papper?

Lite nyfiken har skickat in hindersprövningen och i dag kom den i brevlådan att vi är godkända.. men de står även att ansökan om efternamn gjorts.. kommer de då ett till papper som bekräftar de? för våra "vanliga" efternamn står ju på dom papprerna vi fick hem.. inte våra nya ..

någon som vet hur de går till?

/fundersam blivande brud

• Svar på tråden Efternamns papper?
  • In Wonderland

Vet inte hur det fungerar då jag själv väntar på våra papper. Men att det står era efternamn som ni nu heter borde det stå då ni inte byter namn förrän vid vigseln - eller rättare sagt då vigselpapperna har skickats in och blivit godkända av skattemyndigheterna.

• Potter

Som jag fattade det skulle man skicka in efternamnspappren samtidigt som hindersprövningen (vi missade men skickade i efterhand) så skulle namnen ändras efter vigseln och vigselförättaren har skickat nån form av bekräftelse.

Men skickade ni in efternamnspappren samtidigt då eller?

• Jossis81

jag gjorde deta igår, och jag fattade det som att efternamnslappen skulle skickas med hindersprövningen. men lite luddigt va d, så jag kanske gjorde fel :/

• Jeliqa

Vi skickade också in efternamnspappren i samband med hindersprövningsansökan, och om jag förstått det rätt kommer vigselförättaren att skriva på lite papper och skicka in till skatteverket och då ändras efternamnen automatiskt.

• Moemoe

Vi fick också tillbaka där det stod att efternamn har anmälts och fick inget separat papper för det tillbaka. Skickade in hinderprövningen till Stadshuset och när de skickar in papprena till skatteverket kommer de efternamnsändringarna vi anmält att göras. Längtar! 35 dagar kvar!!! Glad

• Mullisen

vi skickade in både hindersprövningen o namnbyte sammtidigt.
    killen ska ta mitt efternamn som mellannamn därför vi vart lite oroliga om de inte gick..
    men då får vi vänta o se =)

• wiii

Tror inte att det kommer något separat papper nu, vi skickade in båda papperna samtidigt, men när hindersprövningen kom tillbaka stod det att vi inte hade gjort någon anmälan om nytt efternamn, så jag ringde. Men dom hade vårt papper där, hade bara inte hunit behandla det innan hinderprövningen skickades tillbaka. Hon sa att vår anmälan om nytt efternamn ligger där och väntar, och när vigselförättaren anmäler att vi har gift oss, ändras mitt namn automatiskt :)

• anne på grönkulla

Efternamnsändringen (om man tar sin respektives namn) börjar gälla från och med vigseln, även om man anmäler i förväg.

Svar på tråden Efternamns papper?